العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 03-12-2012, 05:25 AM
hdlhkhgikn hdlhkhgikn غير متواجد حالياً

hdlhkhgikn is on a distinguished road
عاجل أوبل أسترا سيدان 2013 !!! ؟؟؟

السلام عليكم ..

أنا قررت أخيراً والحمد لله بعد تفكير لمدة 3 سنين انى اغير عربيتى اللى هى اصلا لانسر بوما 2004 ... وبصراحة كنت خلاص مقبل على شراء التويوتا 2013 بس لما قريت شوية هنا حسيت انى بفكر لسة جوة الصندوق ونفس التفكير المصرى اللى هو ( يبنى هات توتيوتا عشان لما تيجى تبيعها متخسرش) كلنا بنفكر كدة بصراحة بس انا قررت أغير تفكيرى المرة دى وأركب "عربية" بجد مش مجرد عربية اعرف ابيعها .. للعلم انا مليش خبرة كبيرة فى العربيات .. بالعكس انا اصلا فكرتى عن العربيات زفت بسبب ان عربيتى اللانسر جايبها مستعملة من 2006 وطلعت عين اللى خلفونى وصرفت عليها كتير اوى وللعلم بردة مبجربش عربيات كتير لان العربيات مش من هواياتى .. عموما انا مبحبش ابيع ولا اشترى كتير فى العربيات والعربية بتفضل عايشة معايا فترة من الزمن مش اقل من 6 سنين .. انا حبيت العربية الاوبل الاسترا دى لما قريت كلامكم عنها ونزلت اتفرجت عليها النهاردة هى وال 408 الجديدة والاوكتافيا والتويوتا وعجبتنى جدا جدا بس اللى مستغربلة انى ملقتش ال cosmo اللى انا عايز اجيبها بس مش مشكلة مدام انتوا قولتوا كويسة هتوكل على الله وأسمع كلامكم .. انا قررت انى اشترى الأسترا cosmo وأخاطر بكل ما املك فيها .. انا مش من مستخدمين الاوبل خالص واول مرة اركب عربية ملهاش بيع فى مصر اوى وبصراحة خايف يبقى اختيارى خاطىء بسبب تقييمات سمعتها هنا .. انا مش خايف انا مرعوب بصراحة .. يا حضرات لو سمحتوا ممكن حد يطمنى شوية عن العربية دى ويقولى انى مش هرمى فلوسى فى الارض وانا بأمانة هاخد كلامة ثقة طالما هو بيفهم فى الاوبل او فى العربيات عموما .. اسف على الكلام الكتير وأتمنى حد يفيدنى .. شكراً
قديم 03-12-2012, 08:05 AM
الصورة الرمزية عمرو الامير
عمرو الامير عمرو الامير غير متواجد حالياً
من انا؟: طامح حتى اقتحام الجبل
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: شاعر

عمرو الامير is a splendid one to beholdعمرو الامير is a splendid one to beholdعمرو الامير is a splendid one to beholdعمرو الامير is a splendid one to beholdعمرو الامير is a splendid one to beholdعمرو الامير is a splendid one to beholdعمرو الامير is a splendid one to behold
افتراضي رد: أوبل أسترا سيدان 2013 !!! ؟؟؟

خالى هيجيب واحدة عربية فوق الوهم

واى حاجة جديدة اكيد هتخسر لو فيرنا

االاستمتاع بالعربية حاجة تانية

قديم 03-12-2012, 10:02 AM
الصورة الرمزية fadymedhat
fadymedhat fadymedhat غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء..
هواياتي: خبرة فى مجال السيارات

fadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond repute

الاسترا عربية ممتازة....و انت ماشى بيها تحس انك راكب عربية محترمة....و لما تبيع هتعرف تبيعها لان كل عربية ليها زبونها....

كن مطمئنا جدا جدا و لا تفكر فى الأمر كثيرا بل دع الأمر لمن بيده الأمر
السرعة فى القلب و القلب ميت..هدفى بدون تفكير و سباق بدون قلب..
قديم 18-12-2012, 07:06 PM
د/محمود عبدالمقصود د/محمود عبدالمقصود غير متواجد حالياً
من انا؟: د/ محمود رجب .... عاشق للسيارات الامريكيه gmc ford chevy و ليست الكوريه التي تدعي الامريكيه

د/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to behold

خد بال حضرتك انا رحت لموزع اوبل هنا في الاسكندريه ((الكموني)) و قالوا لي ان الاسترا سيدان انجوي تسليم فوري و سعرها 155الف لكن الاسترا كوسموا تدفع حجز 20الف و عند الاستلام بعد شهرين تقريبا السعر حيزيد من 167الف الى 180 الف و غصبا عنك حتدفع الزياده
قديم 18-12-2012, 10:20 PM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute

بص انا مش متفق معاك في رأيك واختلاف الرأي لا يفسد للود قضية
العربية عبارة عن استثمار فلوس كده كده العربية هتخسر لما تيجي تبيع بس يكون في حد ادني للخسارة دي نقطة
النقطة التانية لما احب ابيع العربية مقعدش ادلل ليها علي زبون ، لما افكر ابيع الاقي الف زبون بسعر مناسب

حاجة كمان العربية اللي مش منتشرة تجبرك انك تعمل الصيانة في التوكيل ، ولو لا قدر الله احتاجت قطع غيار فانوس او مرايا هتشتري من التوكيل السعر اللي يقولك عليه ( ان كان عاجبك ) والتوكيلات في مصر سيادتك فاهم انهم مش مستغلين وجهاز حماية المستهلك صحيلهم هههههه

توكيل اوبل بوجه عاام يعتبر غالي كقطع غيار بشكل زايد شوية

رأيي المتواضع لو سيادتك عجباك العربية تشوف قطع الغيار والصيانات اسعارها ايه في التوكيل ومناسبة ليك ولا لا
الحاجة التانية تأمن عليها تأمين شامل

او ممكن تفكر في بدايل تانية

بخصوص اعتمادية العربية وكويسة ولا لا بصراحة مقدرش افيدك من قال لا اعرف فقد افتي

التعديل الأخير تم بواسطة Marlborooo ; 18-12-2012 الساعة 10:25 PM