العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 16-02-2012, 11:32 AM
الصورة الرمزية elmahdy29
elmahdy29 elmahdy29 غير متواجد حالياً
هواياتي: القراءة والرياضة

elmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to all
افتراضي رد: عايز اشترى سيارة زيرو بمبلغ 80000 لا اكثر

طبعا هو الكلام لازم يكون بموضوعيه
لما بتشتري عربية لازم قبل اي حاجه تعرف انك زي اللي بيناسب ( بيجوز يعني )
المطلوب... عائلة عريقة وكريمه
بنوته حلوة واخلاقها كويسة وتقف جمب جوزها وما تقرفوش ( وتوفر معاه )
طبعا اللي بيقول رايه عن تجربة بيكون مقبول ولو فيه شوية تحيز... اما الراي اللي هو زي ( انا سمعت ) او ( الناس بيقولوا ) الخ .... ده مش بيودي في حته كويسه
اقول بقى تجربتي
انا تجربتي من خلال قيادتي من سن مبكره الى الان كل سيارات والدي اعزه الله ثم سيارتي الاخيرة
باختصار هي تجربة في عالم البيجو ( 3 عربيات على مدار 20 سنه ) و (2فيات) وكمان ( تويوتا كورولا 95)
الخلاصه ... مبدئيا لازم تعرف ان عربيه يعني اله من صنع انسان يعني مهما كانت لازم يكون ليها مزايا وعيوب... طب ايه الفيصل ... عيوب قليله او عيوب انت ممكن تتقبلها
يعني في ناس تقولك العربية ديه مثلا على الطريق مش بتبقة امان في الغرز على السرعات العالية.. طب هو انت ناوي تجري 180كم/ ساعه مثلا.؟؟
العربية ديه مفهاش نوع معين من الكماليات ( انت محتاجه )؟
يبقى لازم تعرف انت عايز ايه عشان تعرف تجيب ايه؟
طبعا لازم اشتري من شركة ليها خبرتها في عالم السيارات ومعروفه عالميا ... مش شركة لسه بتجرب تصنع... ويادوب بتجمع بعض اجزاء... يعني اللي ميعملش ماتور ميبقاش شركة عربيات... يبقى اي حاجه تانيه... لان الاساس هو ده ( صناعة المحركات ) واللي مالوش فيها مالوش في اي حاجه... يبقى اكيد فكرة عربية صيني بماتور مش عارف ايه وعفشة مش عارف ايه صعبة شويه
اولا البي واي دي ماتور لانسر بس مش بومه؟؟؟ ده ماتور لانسر موديل الكريستاله اللي كان بينزل في الجالنت... ومتسوبيشي مش بتدي اي ماتور لحد الا اذا خرج من الخدمة عندها
والعفشه والله العظيم مش بتاعت تويوتا ( انا لسه معايا تويوتا 95 المساعد الاصلي ب 750جنيه الواحد والياباني ب 650 الجوز ده غير تمن البيض والمقصات والياي بتعمل كلها اصلي مبلغ قريب من 8000 بالياي روح بقى اسال على عفشة البي واي دي في توكيلها ؟؟؟ مالهاش اي علاقة لا بالسعر ولا بالنوع كل الحكاية ان تصميم العربية مسروق م الكرولا وبينفع يركبلها حاجة الكورولا... بس هي فعليا مفهاش اي حاجه من الكورولا اساسا )
نيجي بقى للي ينفع نتكلم عنه
لوجان او سانديرو ( لوجان هاتشباك يعني )
فيرنا
افيو
دول بس اللي عربيات بنت ناس ... يعني بنت مصانع ليها اسمها وليها تاريخها
طبعا الرينو النهارده غير من كام سنه خالص ولوعايز تتاكد شوف حجم السيارات اللوجان اللي في مصر... السيارة بدون اي مشاكل ملحوظه او اي عيب مزمن وعلى فكره العربيات ديه بتتباع في اوروبا وخش على موقع رينو فرنسا هاتلاقيها... انا مش عارف علي اي اساس حد يقول ديه عربيات بطلوا ينتجوها بره ؟؟
وبعدين مصنع داتشيا بقة زي مصنع سكودا... شوف اسكودا كان ايه من عشرين سنه ( العربيات ام ماتور موتسيكل ورا ) والنهارده شكله ايه ... نفس الحكايه خش شوف انتاج داتشيا بقى ايه وشكله ايه
كل الكماليات تحفه ... فيها اشياء مش مقبوله في الشكل الداخلي ( بالذات مكان الزراير )؟
الخامات الداخلية بالذات للصالون والفنيش اكتر من رائع
ميكانيكا تحفه وسهله جدا...احسن توكيل في مصر( نفس وكيل كيا ) قطع غيار متوفرة في التوكيل وبره في التوفيقيه وشارع دمشق وباسعار زي الفيرنا بالزبط ( انا بكلم من واقع خبرتي لان معايا رينو سانديرو)
طبعا الاتوماتيك بتعها ستيب ترونيك وهي الوحيده اللي بالسعر ده فيها فتيس زي ده
طيب الافيو... سيارة رائعه في الصالون والشكل والكماليات والاداء... بجد... عيبها الوكيل... منصور مزهق كل الناس ومخلي الناس متقربش من عربياته... ده غير عيوب السيارات المجمعه لديه
الفيرنا... سيارة ناجحه جدا جدا... شعبيه جدا ... بلا عيوب ملحوظه او مكرره فيها وقطع غيار متوفرة بغزارة
عيبها ... خامات داخليه اكثر من رديئة... صالون ناشف جدا ( الكراسي تحس انها متنجده ابلكاش ) والعفشه ناشفه اوي اوي... توكليها مختلف عليه... لكن في المجمل قادر يضمنلك صيانه معقوله بسعر معقول
بس ياريت تفكر في حاجتين... يا اما فيرنا اتوماتيك... يا اما لوجان او سانديرو اتوماتيك.. بصراحه الفتيس الاتوماتيك قبل العربيه..ولازم تروح تتفرج على العربيتين بنفسك وتقلب فيهم وتقعد وتفتح الباب وتقفله وتشوف الخامت والوسع وبعد كده تقرر
من اشهر المعارض اللي فيها الاتنين المصريه وسمير ريان... والناس بترحب باي حد والعربيات عندهم مفتوحه ... يعني هاتقلب وتمشي براحتك من غير تعب
انا اتكلمت اكتر عن الرينو من واقع خبرتي...والاتنين التنين من واقع التجربه المتكرره يوميا بحكم التاكسي ( الفيرنا ) وبحكم قيادتي لباقي السيارات بصفه متكررة
تحياتي ليك ويارب اكون افدتك زي مانا استفدت من هنا كتير
قديم 16-02-2012, 02:13 PM
الصورة الرمزية lonedoctor
lonedoctor lonedoctor غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص عادى ارجو من الله العفو المغفرة
التخصص العملى: طبيب استشارى باطنة

lonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud of

مع احترامى لرايك لكن يمكن ان يكون صحيحا من 5 الى 7 سنوات مضت وليس الان الزمن اتغير على السيارات العتيقة دى خلاص واللى جرب وساق وقارن وعنده الحساسية يعرف الكلام ده
قديم 16-02-2012, 04:58 PM
kimo10 kimo10 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الحديد والصلب
هواياتي: فيس بوك

kimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond repute

عايز مانيوال بس فى ناس بتشتكى من الافيو
قديم 16-02-2012, 05:12 PM
ManOs mOmO ManOs mOmO غير متواجد حالياً

ManOs mOmO is on a distinguished road
انذار رد: عايز اشترى سيارة زيرو بمبلغ 80000 لا اكثر

Chevrolet Aveo
:ff5a 34af6efef0e643e
قديم 16-02-2012, 05:23 PM
kimo10 kimo10 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الحديد والصلب
هواياتي: فيس بوك

kimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond repute

والله يا باشا انا عايز مانيوال بس فى ناس مخوفنى من الافيو والفيرنا
وفى واحد صحبى معاه B Y D واسالته وشكرلى كتير فيها وهو يملكها من حوالى سنه وقالى ان توكلها اسعاره معقولة وخدمة كويسة والى بيشتريها عمره ما يفكر يبعها ابدا باذن الله حصلى استغارة بينها وبين الستوب واى ولا فى اقترحات اخرة