العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 21-11-2012, 10:38 PM
amr soltan amr soltan غير متواجد حالياً

amr soltan is on a distinguished road
للاهمية انا محتار بين

انا محتار بين تلك السيارات وعايز حد يفيدنى فيهم ويساعدنى على الاختيار بينهم وانا جديد فى السواقة جديد لانج وعلشن ذلك السبب هتكون العربية اوتوماتيك والعربيات هى اللوجان والفيرنا والساجا وbyd f3 كل واحدة منهم بالنسبة لى فيها عيب وميزة
أولا :-اللوجان ميزتها وسع الشنطة وسع الصالون أرتفاع عن الارض عيبها أنا مبشوفش كبوت العربية خالص وانا سايق "انا جديد فى السواقة" وديه مشكلة كبيرة بالنسبة لى
ثانيا :-الفيرنا ميزتها موتور قوى وناعم جدا وأبعادها سهلة لى "أنا بشوف كبوت العربية وأنا سايق" عيبها السيارة واطية على الارض وبتحك فى المطبات
ثالثا :- الساجا ميزتها موتور قوى أبعادها سهلة بالنسبة لى مرتفعة عن الارض عيبها عدم الانتشار الصالون خاماته رديئة جدا
رابعا :- byd f3 ميزتها صالون واسع وأمكانيات كثيرة ومرتفعة عن الارض عيبها بالنسبة لى أبعادها انا حاسس ان حجمها كبير وخاف أسوقها معلش "انا جديد فى السواقة" غير أنها صينى
الرجاء مساعدتى فى الاختيار
قديم 21-11-2012, 11:37 PM
hal71 hal71 غير متواجد حالياً

hal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا محتار بين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr soltan مشاهدة المشاركة

انا محتار بين تلك السيارات وعايز حد يفيدنى فيهم ويساعدنى على الاختيار بينهم وانا جديد فى السواقة جديد لانج وعلشن ذلك السبب هتكون العربية اوتوماتيك والعربيات هى اللوجان والفيرنا والساجا وbyd f3 كل واحدة منهم بالنسبة لى فيها عيب وميزة
أولا :-اللوجان ميزتها وسع الشنطة وسع الصالون أرتفاع عن الارض عيبها أنا مبشوفش كبوت العربية خالص وانا سايق "انا جديد فى السواقة" وديه مشكلة كبيرة بالنسبة لى

{{{لو مشكلة الكابوت مشكلة كبيرة يبقى تستبعد العربية و لكن هذه المشكلة لم يتم إثارتها من قبل و ممكن يكون الكرسي كان عايز يتعدل إرتفاعه}}}

ثانيا :-الفيرنا ميزتها موتور قوى وناعم جدا وأبعادها سهلة لى "أنا بشوف كبوت العربية وأنا سايق" عيبها السيارة واطية على الارض وبتحك فى المطبات

{{{العيب الوحيد إنها واطية على الأرض ده عيب الناس تعايشت معاه بصورة كبيرة و الدليل أنها أنجح سيارة تاكسي بعد الشاهين}}}

ثالثا :- الساجا ميزتها موتور قوى أبعادها سهلة بالنسبة لى مرتفعة عن الارض عيبها عدم الانتشار الصالون خاماته رديئة جدا

{{{موضوع قلة الإنتشار و رداءة الخامات هي مشكلات لا حل لها في الوقت الحالي}}}

رابعا :- byd f3 ميزتها صالون واسع وأمكانيات كثيرة ومرتفعة عن الارض عيبها بالنسبة لى أبعادها انا حاسس ان حجمها كبير وخاف أسوقها معلش "انا جديد فى السواقة" غير أنها صينى

{{{الحجم مش هتحس بمشاكله بالتعود - لو حضرتك رافض مبدأ الصيني يبقى دي مشكلة ما لهاش حل بالرغم من أنها أثبتت كفاءة ممتازة كتاكسي
الرجاء مساعدتى فى الاختيار
يبقى كده أعتقد الأولويات بالنسبة لحضرتك تكون كالتالي(مرتبة طبقاًُ لقلة المشاكل):-
1- الفيرنا.
2-اللوجان (لو حلينا مشكلة إرتفاع الكرسي أو تغاضينا عنها لأن السيارة كويسة).
3- BYD (لو الصيني ما فيهوش مشكلة لأن مشكلة الحجم بتروح مع الوقت فحرام تضيع عربية كويسة عشان مرحلة صغيرة).
4- الساجا (مشكلة قلة الإنتشار دي مش في إيد حد و جودة خامات الصالون كمان).
وده رأيي المتواضع وتقبل تحياتي
قديم 21-11-2012, 11:47 PM
الصورة الرمزية hamed2020
hamed2020 hamed2020 غير متواجد حالياً
من انا؟: THE MAGICO

hamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud of

BYD
LOGAN
VERNA
SAGA
قديم 22-11-2012, 12:04 AM
amr soltan amr soltan غير متواجد حالياً

amr soltan is on a distinguished road

شكرا على الرد ومعنديش مشكلة مع الصينى خالص ولكن التقفيل المصرى ردئ وتقدر تشوف ده فى byd معظم العربيات منها الصاج مكسر وبتدهن دوكو غير مشكلة الاطارات اللى شوفنها كلنا فى كذا موقع العربية جميلة جدا بس التقفيل المصرى بالنسبة الاجزاء المصنعة محليا بتبقى دون المستوى وبتقلل من قيمة العربية جدا
قديم 22-11-2012, 09:00 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

لوجان طبعا
ومع الوقت هتتعود على موضوع الكبوت دا
ومبروك مقدما

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn