العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 22-08-2010, 12:16 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

حكايات سريعة
1ـــ كان القطار متوقف فى بنها وبدأ التحرك وبدأت سرعته تزيد ثم فوجئت بعيل معاه خشبة طولها حوالى نص متر وكل اللى مطلع ايده من الشباك يروح ضاربه بيها
حظه الزفت متفهمش ليه القطار توقف وكل اللى انضربو نزلو طحنوووووووووووووووه
ياخواننا ده عيل
لكن كلهم كانت ايديهم بتوجعهم ونزلو خلصوه على جتـتـه ولم ينقذه الا تحرك القطار مرة تانية
نصيبه كده
2ـــ وكنا فى طنطا وبدأ القطار فى التحرك ايضا ودخل شاب سنه لايزيد عن 22 او 23 سنة بالكتير
وبص لركاب القطار وقال / ياحيوانات ياللى فى القطار كلكم حيوانات
وانا كنت هرد عليه لكن قلت بدل الانفعال اصبر واتفرج على رد فعل الركاب
وكانت ردود فعلا متباينة
واحد/ احنا حيوانات ياابن كذا
واحد تانى/ اصلك مش متربى
تالت / ياتربية و.........
رابع / وحياة أ........ لو القطار وقف او شفتك تانى هنزل اربيك انا حفظت شكلك خلاص
اما اطرف رد فيهم ده واحد كان قاعد جنبى بعدما فرغ شحنة الغضب فيه وهيا عبارة عن مجموعة شتائم من العيار التقيل ويعاقب عليها قانون العقوبات لو قلناها هنا جلس طول الطريق من طنطا للقاهرة وهو يكرر جملة واحدة موجها كلامه لي / احنا حيوانات احنا
احنا حيوانات اللى مش متربى
وللخلاص منه تركته حين دخلنا شبرا واتمشيت الى اول القطار
وانا بنزل من القطار فى القاهرة
فوجئت ب أيد بتتحط على كتفى
وبتلفت
لقيته بيقول لى / احنا حيوانات احنا
3ــ فى عادة غريبة فى ركاب قطارات الوجه البحرى وخصوصا العادية وهى المشى داخل القطار بعد شبرا الى اول عربية للقطارات الداخلة القاهرة
وفى يوم كنت مع واحد من رفقاء الطريق وقال بعد شبرا / حمدا لله على السلامة
الله يسلمك تعالى نتمشى لحد اول القطار
فقمت معاه وفى اول عربية لقيت واد شكله مسجل خطر وماسك مطوة وبيكلم واحد من الركاب و ماسكه من ياقة القميص ونازل فيه شتيمة ولازم يطلع له فلوس من جيبه والراكب خايف ويقول مش معايا فشتمه
وان جيتو للحق انا وبطريقة لاشعورية ضربت الواد على دماغه فاتعدل بسرعة وباسلوب رد الفعل( وسبحان الله) ان واخد بالى وعينى على المطوة لكن ضربنى بأيده ف وشى وزقنى وقعنى على الارض ونط من القطار
الغريبة بقى ان الراجل اللى كانت المطوة على رقبته فاق من الصدمة وقام شكرنى ونزل شتيمة فى كل ركاب القطار اللى كانو واقفين يتفرجو عليه
4 ــ عمك سعودى تاجر عكاكيز جمع عكاز وتلاقيه ربط ربطة كبيــــــرة وبيلف بيها فى القطار
وفى يوم قامت خناقة مع عمك سعودى وفوجئت بيه سحب عصاية وهات ياضرب فى اللى بيتخانق معاه لحد م كسرها على دماغه وراح ساحب التانية ونزل ضرب فى الراجل لحد م حوشناه منه بالعافية
ولقيته بيقول /اصله غاظنى خلانى كسرتها على دماغه
انا /ياعم عصايتك هيا اللى تعبانة مستحملتش ضربتين
عمك سعودى م يتغلبش ورد وقال / ده هو اللى فئرى و راسه ناشفة كسرت العصاية
هههههههههههههههههههههههه

قديم 22-08-2010, 12:31 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

هيه البلاوي كانت موجوده اصلا

وبعدين احنا ملناش في الجواز وبعدين انتا شكلك انتا اللي هتدبس قرب

لا يا باشا
انا لسه بدري عليا
انت الأول

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 22-08-2010, 04:05 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

يا رااااااااااااجل
ده كلام
معقول تنسي كده

انا من يجي 100 مشاركة كده مش كنت قلتلك

لما تروح ناحية اي مزرعة قصب تجيبلنا كل واحد عودين والا فكين حتى لان مفيش حد هيتحمل كمية السكر اللي فيه
واديك روحت وكنت في مزرعة بحالها وقاعد تتأمل لوحدك بس عمال تحكي وتجري ريقنا ولا تفتكر حتى تجيب زعزوعة معاك

حتى انجكشن جاتله حالة رومانسية فجأه كده وسرحان ومش عاوز يرجع من المنظر اللي وصفته

هههههههههههههههههه

اللي ميعرفش قصب الصعيد نعرفهوله
مرة كنا في قنا في نزل الشباب
ونزلنا نتمشى وقتها كانت الدنيا قلق واحنا كنا خايفين فكنا بننزل وقت العصرية ونرجع بسرعة النزل
عدينا على غيط قصب وقاعدين بنهزر ننزل ناخد عود نتسلي بيه الراجل كان في الارض عاوز ايه يا ولد انت وهو ( ولد بكسر اللام ) قلنالها عاوزين قصب قالي روحوا خدوه من اي محل
قلناله احنا مش من هنا احنا غرب ( غرب بضم الغين ) قال طيب استنو هنا وكان راجل كريم جداااااااااااااااااااا
دخل جوه بنقوله متجيب من هنا وخلاص قال لأ دخل يجي 10 دقايق لجوه في الارض وخرج معاه عودين ( شوفتوا الكرم هههههههه) قلنا كل ده علشان عودين امال لو عاوزين عربية كان عمل ايه
خد ياعم حسابهم
لا والله ابدا
ياعم خد حسابهم
طيب بلاش تحساب على دول هاتلنا كمان شوية للناس اللي مش معانا
راح باصصلنا وضاحك وقال بس انتو اقدروا على دول
استغربنا قوي وقلنا لما نشوف
هو كان مكسر العود عقل ( عقل بضم العين والقاف ) كل عقلتين حته
احنا كنا 3 وتلاته مفتررين
كل واحد اخد قد ايييييييييييييه

نص عقله بس ومقدرش يكمل
رجعنا النزل بنحكي لزمايلنا قالو انتو فاتكو نص عمركم
ليه ياعم انت وهو
نزلو قنا يتمشو لقيو محل عصير قصب نروح نشرب فاكرينه زي اللي عندنا في بلادنا راحو للراجل فيه كوبايات كبيرة وصغيرة ووسط كالعادة طلبوا الكبير علشان الحر والعطش الراجل استغرب الكبير ده محدش بيطلبه للقصب هناك لان محدش يقدر يمكله قالهم خليكو في الوسط طيب قالو لا ياعم احنا عطشانين قالهم براحتكم
صب يا معلم واشرب
مفيش راجل فيهم عرف يشرب اكتر من بقين
والراجل منا قلتلكم قلتوا اطلع من البلد
وفضل يضحك عليهم
بس مرضيش ياخد الحساب لما عرف انهم اغراب
لكن الغريب ان الكوباية كانت بكام وقتها

25 قرش

ربع جنية
فقط لا غيييييييييييييييير شاملة الضريبة والدمغة وضريبة المبيعات ورسم القيلولة إلخ إلخ إلخ إلخ

الكلام ده كان سنة 2000 تقريبا
معلش انا مش فاهم الحكاية دى تقصد القصب مسكر والا ناشف
ثم ان القصب اللى بيتعمل منه السكر عبارة عن قصب احمر وتخين وطويل وناشف وده من الارض الى المصنع مباشرة ولايجوز بيعه يبقى ازاى شفته فى محل العصير
ومعرفتوش تشربوه ليه كان مسكر جدا والا عليه ليمون كعادة اهل الصعيد والا الكوبايه كانت طويلة جداااااااااا
اى حد يقول لك ان القصب النضيف بيتباع غلطان ولو انت نزلت غيط القصب زى مقلت كان لازم تلاحظ خط سكة حديد صغير بيمشى عليه قطار صغير من الغيط الى المصنع مباشرة ولا يجوز بيعه والقصب مبيكسبش ولكن الفلاح فى الصعيد مجبر على زراعته قهرا وظلما وعدوانا لانه بيتعمل منه افخر انواع السكر وبرضه انت مبتشوفش هذا السكر لانه بيتصدر بره بسعر وبنستورد سكر معفن بسعر تانى من الفليبين وفرق السعر بيعمل شوية دولارات لصالح البلد (قصدى حرامية البلد)
وانا بعينى شفت هذا الكلام فى مصنع جرجا وشفت اللوارى جاية من المينا ومحملة سكر فى اشولة بنى ده بتاع الفلبين ولوارى تانية محملة سكر فى اشولة بيضا وده بتاعنا المفتخر واللى بنصدره لاوروبا

لكن هذا الكلام ليس من سياق القصة ويعتبر حشو عليها فلم أذكره
قديم 22-08-2010, 04:40 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

انتظروا مؤتمراتى فى اثناء السفر
قديم 22-08-2010, 05:03 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

مقدمة لابد منها
كان لى عادة تودى فى داهيه احيانا وتعلم الناس احيانا أخرى وهيا مناقشة الناس فى أمور تهم الكثيرين منهم واحيانا فى سياسة الدولة او سياسة الحكم او التاريخ او حضارة مصر او قيمتها او غيرها
ويكون الناتج مضحكا احيانا محزنا احيانا اخرى
قويا احيانا مثيرا احيانا اخرى ومدهشا فى احيان ثالثة
وغالبية هذه المؤتمرات تكون داخل القطارات العادية حيث اغلبية الشعب الكادح والعامل والطالب والموظف والفلاح وايدى الدولة نفسها(امن الدولة) داخل القطار
لان بعض الناس يفهم مسألة ركوب القطار المكيف خطأ
تجده طول الرحلة يضع رجل على رجل بعظمة وخصوصا ركاب التوربينى او الأسبانى والدرجة الاولى يظهر فيها هذا المرض واضحا
حتى انى رأيت ذات مرة واحد يضع رجل على رجل (المكسورة على المقشفة على رأى واحد ههههههه) من القاهرة حتى اسكندرية لدرجة ان رجلى انا وجعتنى بالنيابة عنه
ولايتحدث مع احد مطلقا واحيانا يسكت لاينطق ولايرفع عينه عن الجريدة اللتى اشتراها من محطة القاهرة حتى ولو استمرت الرحلة اكثر من عشرتاشر ساعة (كتير يعنى زى عشرومية والالوان الكحكحى والمحمحى والفحلقى كله طبعا بالضمة وحسبى الله ونعم الوكيل فى اللى بوظو اللغة العربية)
والآن الى المؤتمر الأول

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 22-08-2010 الساعة 05:12 AM