العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 10-11-2011, 10:22 AM
memo1966 memo1966 غير متواجد حالياً

memo1966 will become famous soon enough
افتراضي رد: رابطه ( قول معاك كام و انا اقولك تجيب ايه بفلوسك )

على فكرة ياأخي العزيز
نيسان قشقاي في مصر صحيح ياباني ولكن عرفت انها تجميع الصين عشان كده رديئة الخامات والتقفيل تبعها تحس أنه بلاستيك والطلب عليها ضعيف
قديم 10-11-2011, 10:34 AM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memo1966 مشاهدة المشاركة

على فكرة ياأخي العزيز
نيسان قشقاي في مصر صحيح ياباني ولكن عرفت انها تجميع الصين عشان كده رديئة الخامات والتقفيل تبعها تحس أنه بلاستيك والطلب عليها ضعيف

انا قريت فى كذا مكان انها يابانى تقفيل انجليزى
مش صينى خالص
: 010104~171::0 10104~171:
قديم 10-11-2011, 10:39 AM
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memo1966 مشاهدة المشاركة

والله ياأخي العزيز كلامك زين .......... لكن بدي أقولك هات لي سيارة بنفس الواصفات في الألماني تفتكر حضرتك سعرها يكون كام ...........حضرتك ذكرت الجيتا لكن الجيتا ضعيفة جدا وسعر مبالغ فيه وبالذات الشكل الجديد .....لكن أنظر لموتور السبوتاج صحيح 1600 لكن 140 حصان عشان حجم السيارة اما الجيتا 1600 لكن على ماأسمع 105 حصان فقط غير ذلك سحبها ضعيف وسعر مبالغ جدا مع العلم في الخليج السيارات الكوري وبالذات الكيا والهيونداي تفوق بمراحل عن الجيتا وبالأخص الفولكس مع العلم أن ترتيب السيارات في الخليج من حيث القوة والمتانة وبعدها خدمة مابعد البيع وفي الأخر الطلب عليها يأتي في المقدمة التويوتا .........الكاديلاك....... المرسيدس.........الكوري سواء كيا او هيونداي...... ولكن الملاحظ في ال 5 سنوات الأخيرة بأن سوق الكوري وبالذات الكيا بدأ في الأنتشار بطريقة لا توصف وبالأخص بداء من نزول سيراتو في أسواق الخليج والطلب عليها بطريقة لاتوصف لدرجة عدم إستيعاب الوكالة لجميع الطلبات وبدؤا في حجز السيارة كما في مصر وايضا هذا الكلام ينطبق على السبوتارج لدرجة انها صارت فيات 128 هنا الكل هنا راكبها ولكن هنا 2000 و 2400 cc
مع العلم ال 2000 cc هنا 142 حصان وليست gdi ولكن في مصر 1600 cc و 140 حصان موتور gdi لكن عيبها انها دفع أمامي وليست فوريل هاي العيب الوحيد بها في مصر .......... أما بخصوص سعرها فيعتبر معقول بالنسبة لمواصفاتها ....وموضوع هاي السعر حرام في مصر .......والله الحمد لله إنها كيا وليست هامر أومرسيدس أو bmw .......كنا عملنا ايه ننام جنبها احسن من الخوف عليها

على فكره الجيتا 2011 دى 102 حصان مش 105

الجيتا موديل 2012 الجديده اللى انا بتكلم عليها دى الموتور 122 حصان مش 105

اللى اما نستغربله ان الكيا سبورتاج موديل 2006 استعمال سعرها اغلى من الهاىلاين 2012
يتلاقيها تعدى ال 200 الف

ده بقى سؤالى

: waving:
قديم 10-11-2011, 10:58 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة me3temed مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ياريت حضرتك ترشحلي عربية أوتوماتيك في حدود 70000 تكون عاليه عن الأرض وواسعه علما بإن معايا ماتريكس 2004 أوتوماتيك وشكرا جزيلا لحضرتك

خير أنا بحب الماتريكس

إيه الموديل إللي حضرتك ترشحهولي في حدود 70000 جنيه أوتوماتيك حاله مميزة. شكرا يا باشا

يبقى مش هتبقى عاليه عن الارض بالتمن ده
عندك اوبل استرا موديل 2005 او 2006

عندك فولكس بوار موديل 2002

عندك هيونداى النترا موديل 2006 اعلى فئه

عندك هيونداى اكسنت موديل 2009

عندك كيا سيراتو 2008 الشكل القديم او 2007

عندك ميتسوبيشى لانسر
(قدامة واحده لانسر 2009 اوتوماتيك فبريقه بالكامل بدون خدوش ب 65 الف)

و فى عندك 2008 تعمل 68 الف
مش فى كله

و عندك الموديلات اللى قبل 2007 بقى لحد لما تقف عن الشكل الجديد
المهم لو عاوز 2009 بالتمن ده
او 2008 هتصرفلك

عندك تويوتا كرولا من 2001 الى 2003
الشكل الجديد بتاع 2007

F LASHCar

قديم 10-11-2011, 11:13 AM
memo1966 memo1966 غير متواجد حالياً

memo1966 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yahiaashraf مشاهدة المشاركة

على فكره الجيتا 2011 دى 102 حصان مش 105

الجيتا موديل 2012 الجديده اللى انا بتكلم عليها دى الموتور 122 حصان مش 105

اللى اما نستغربله ان الكيا سبورتاج موديل 2006 استعمال سعرها اغلى من الهاىلاين 2012
يتلاقيها تعدى ال 200 الف

ده بقى سؤالى

: waving:
كلامك صحيح عشان موديل 2006 سعة الموتور 2000 cc