العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

موضوع مغلق

قديم 16-12-2011, 12:05 AM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حور العين للنساء؟؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المفكر مشاهدة المشاركة

يا جماعة الخير الراجل واضح إنه حط الموضوع عشان يغيظنا بس

ومعندوش الرغبة للنقاش
ده بصراحة خسارة فيه الرد
لكن كان واجب على الأعضاء رد الافتراء كي لا يختلط على أحد
بصراحة أنا أرجو من إدارة المنتدى النظر في مشاركات هذا السام ووضع حدا له
دا مبيشاركش غير في الموضوعات اللي يجيب بيها مشاكل وبس
احنا صحيح منتدى سيارات بس مش جهلة في الدين
وانا لما قريت الموضوع كنت هجهز رد
بس البركة في الأخوات والأخوة ردودهم شافية وكفت وزياه بارك الله في كل من أفحمه
تاني يا إدارة أرجو شطبه
يا استاز مفكر . ليه هتستخسر فى الراجل الرد حرام كده ومش من الاسلام ان حضرتك تمنع الرد والاجابه على الشبهات . وبعدين من حق الاستاز سام انه يطرح الاسئله واى سؤال يطرحه من المفروض انت كمسلم ترد عليه وتوضح له الاجابه وبطريقه حسنه . وبعدين انا مش متفق معاك فى نقطه شطبه كعضو من اعضاء المنتدى . الاستاز سام بطرحه للسؤال فقط هوا كان عاوز اجابه على سؤاله مش اكتر .

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
قديم 16-12-2011, 12:08 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MmFFoR مشاهدة المشاركة

افحمتني

بصراحة افحمتني

انا مش عارف اقول ايه علشان انت فتنتني في ديني خلاص و من بكرة حروح اتعمد

اسئلة في الصميم و بتظهر قد ايه الواحد كان اعمى و مش شايف!!!

شكرا جزيلا للاخ صاحب الموضوع
لانه فتح عينيا و عيون ناس كتير جدا غيري

بس سؤال صغير - قبل ما تسأل السؤال مش كنت تعمل جوجل و بحث صغير تشوف الاجابات قبل ا تسأل؟؟ دا دلوقتي الواحد مش بيحتاج يروح مكتبة او يفتح كتب يا دوب جوجل و تلاقي مليون اجابة في ثانية

دا رد من الردود اقرأه بدقة و اتمنى ربنا يهديك سبيل الرشاد

[/RIGHT]
الله يسمحك على التهكم. ثانيا هذا الورقة التى وضعتها وقرأت مثلها العشرات وسمعت لساعات مطولة من الشرح والتفسير. ولكن هذه الورقة تبقى الأمر معلق ولا تجيب على السؤال.

لماذا ليس للنساء الصالحات حور عين من الرجال لتكون مكافئة لهن على إتباعهن لله. المؤمن يكون له عدد من حور العين على حسب عمله فى الدنيا واقل عدد هو 2 حورية واكبر عدد للشهيد ويكون 72 حورية.

الإقتباس الذى وضعته يقول أن
أن شوق المرأة للرجال ليس كشوق الرجال للمرأة – كما هو معلوم – ولهذا فإن
الله شوّق الرجال بذكر نساء الجنة مصداقا لقوله : { ما تركت بعدي فتنة أضر على
الرجال من النساء } [أخرجه البخاري] أما المرأة فشوقها إلى الزينة من اللباس
والحلي يفوق شوقها إلى الرجال لأنه مما جبلت علي

هل الجنة فى الإسلام مثلها مثل الأرض تبقى شهوة الرجل والمرأة باقية؟ أسف على هذا السؤال ولكن : أليس هناك نساء على هذا الأرض تكون شهواتهن أكبر من شهوة أزواجهن؟ ماذا سيكون الحال فى الجنة فى هذا الموقف؟

وماذا عن الرجل أو المرأة التى ليس لها موضوع الجنس على الأرض. كيف سيكون حالهم فى الجنة بالنسبة للزواج وحور العين.

أقرأ جيدا الإقتباس الذى وضعته وستجد فيه اسأله ليس لها رد أكثر مما تعتقد
قديم 16-12-2011, 12:12 AM

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

خش على اللي بعديه و انا معاك للصبح
كفاية السؤال دة للأن وعندما افكر فى اخر سوف اطرحة واقدر لو شاركت فى الإجابة عيه

متشكرين يا حاج جوجل تاعبينك معانا - و ربنا يوفق و يجازي كل من اضاف موضوعا يفيد سائلا على الانترنت خيرا
أوافقك بإن جوجل ممتاز ولكن فى بعض الإحيان يكون سلاح ذو حدين فقد تكون هناك مشاركات من ضعاف العلم الذى يعطى صورة مغلوطة عن أى موضوع.
قديم 16-12-2011, 12:27 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek/ مشاهدة المشاركة

يانهار ابيض انت عارف لو اتعمدت ايه اللى هيحصل
بس ياسيدى انا هقولك بس علشان ارجعك لعقلك اصل السؤال بعد ما شفته كنت خلاص هتعمد زيك
بس فيه موضوع صعب شويه عارف ليه فيه حاجه اسمها الرشم بزيت الميرون
عارف بقى زيت الميرون ده هيتحط فين ؟؟؟؟؟ فى جميع منافذ الجسم
يانهار أبيض 36 نقطه كل فتحات الجسم بذمتك ده يرضى مين يعنى لو واحده هى اللى عايزه تتنصر دلوقت هتقبل الزيت يتحط فى 36 منفذ
لالا راجع نفسك
زيت المريون يكون للاطفال من عمر 40 يوم للذكور و 80 يوم للبنات. وعند تعميد الكبار لمن يدخل المسيحية وهو بالغ يكون للاماكن الظاهرة فقط مثل الوجهة ولا يتعدى ذلك

إذا أردت معرفة المزيد أدخل على هذا الرابط لتتحق من موقع مسيحى موثوق.

http://st-takla.org/FAQ-Questions-VS...ing-Women.html

وتذكر أن المسيحية هى الديانة هى التى تنادى بالطهارة والعفاف. وتذكر أيضا انه فى الحج يلبس الرجل ملابس خفيفة ويكون شبه عارى وهو لحالة خاصة لظروف الحج والمعمودية هى حالة خاصة تتطلب طقوس خاصة كما هو الحال فى الحج. ومع هذا فهذه التقوس تتم على مرأى ومسمع من اهل واقارب المتعمد....

تقبل تحياتى. والله يسمحك على التهكم
قديم 16-12-2011, 12:30 AM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng/salwa مشاهدة المشاركة

أ/ سام انت من سألت اولا وان كنت انا كما تقول قد غضبت و انفعلت كما تقول فهذا لانى امرأة مسلمة غيورة على دينى بشكل كبير وأؤمن بكل تعاليمه
واظن هناك من الاخوة و الاخوات من قام بالرد عليك بدون انفعال مثلى و لم ترد عليهم حتى الآن
فهل جاوبت على سؤالهم لك
وهل قرأت كل ردودهم عليك أم لا
العفة و الحياء للمراة المسلمة فى الدنيا هى هى نفس العفة و الحياء فى الجنة ان شاء الله
لا تنظر فقط ان فيه نساء غير محترمات بغض النظر عن ديانتهم
ولكن انظر ايضا ان هناك محترمات محجبات و منتقبات عندهن الحياء و مؤمنات و قانتات لله سبحانه وتعالى و مخلصات لزوجاتهن الى الابد دنيا و لآخرة و قد وضحنا لك ان ربنا سبحانه و تعالى قد رغب الرجل بما يحبه فى الدنيا بانه سينوله فى الاخرة وهو حور العين
ولكن الوضع مختلف للمرأة المسلمة العفيفة التى لها من الحياء و الوفاء لزوجها فى الدنيا ( مالكش دعوة بقة بالستات الوحشين )
الزوجة المسلمة العفيفة لا تسعى و لا ترغب فى الدنيا او الجنة يا رب الا لزوج واحد و دى العفة و الحياء يا استاذى الفاضل المرأة المحترمة المسلمة تخجل من زوجها ولو عاشت معه 50 سنه لان عندنا فى ديننا يقول رسولنا الكريم ( الايمان بضع و عشرون شعبة وقيل بضع و سبعون شعبة والحياء شعبة من الايمان ) اظن انا لست غاضبة المرة دى اهو و بحاول اقنعك وان كنت انا لست متخصصة لانك كما تعلم مهندسة و يشرفنى اننى ادرس حاليا علوم دينى و قرآنى و اعتز بذلك
و اظن د/ هبة لانها دارسة بالازهر قد ردت عليك افضل منى
وكذلك ا/ طارق ا/ ممفور و كثير من رجالنا اخوانى و ابنائى بالمنتدى ردوا عليك بالحجج و البراهين الصحيحة منذ طرحك لهذا الموضوع الغريب منذ امس
و فعلا ا/سام احنا بنعتبر شرف لينا ان نمتثل بأمنا الحبيبة العذراء مريم أم حبيبنا عبد الله و نبيه سيدنا عيسى عليه و على نبينا الحبيب افضل الصلاة و السلام
وانت و غيرك من بدأتم الاستنكار لمجرد ان الاخ الكريم ( الدملاوى )
قال عن حجاب السيدة العظيمة البتول و كأنه عار عليكم ان تكون هى محجبة
يا ريت تكون قرأت باقى الردود عليك
وفعلا اصدقك القول المسلمات مقتنعات بما شرعه الله سبحانه وتعالى لهن
ونحن نحاول ان نتمثل بامهات المؤمنين زوجات رسولنا الحبيب
واذا كنت انت بتسأل بدون تهكم و استنكار كنت جاوبتك من الاول بهدوء
ولكن شئ طبيعى بعد متابعتى لك و لغيرك فى اكثر من موضوع ان اثور لكرامتى كمسلمة لانك بتطالب بحاجة شاذة جدا بالنسبة للمسلمة سواء فى الدنيا او الآخرة
هدانا الله جميعا أ/ سام وارجو منك ان تفكر جيدا فى اسئلتك حتى لا تجرح امرأة زوجة عفيفة كل ما ترجوه هو ان ترضى زوجها و تطيعه و تتمناه فى الجنة و تخدمه بعينها فى الدنيا حتى لو وصل ان يكون ( عظام فى قفة )
وحقا والله والله لا ارجو من دنياى الا رضاء زوجى و ابو اولادى و اخدمه بعينى فكيف تتوقع منى الهدوء عندما اتخيل ما تسأل عنه انت بتهكم
أرجو الا اكون قد اطلت عليك
راجع حساباتك فى نظرتك للمرأة المسلمة المحجبة المؤمنة حق الايمان
منتظرة ارى ردك على د / الالفى لاننى قد طال انتظارى وكنت التمس لك العذر بأنك مشغول بالدكتوراه و لكنك اتحفتنى بهذا الموضوع التحفة
و السلام على من اتبع الهدى هدانا الله جميعا
: THUMBS~220:

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
موضوع مغلق