العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 22-04-2012, 01:55 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لية تنتخب الشيخ حازم صلاح ... الجليل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.هبه77 مشاهدة المشاركة

tham1010
اسلوبك واستهزاءك بالدين وبالسلفية ورموزها غير مقبول
مينفعش تتريق ابدا علي دينا او رموزنا
ولا تحب حضرتك اتريق علي البابا شنودة او القس فلوباتير
واليوتيوب ملئ بالفيديوهات
وعلي فكرة دي مش اول مرة ليك
دي ثالث مرة
بس واضح انه علي الرغم من الرد عليك في كل مرة من كل اعضاء المنتدي ان مفيش فايدة
احذرك من التطاول
وسيتم رفع الامر للادارة

أولا/ يا دكتورة قولى لى الثلاث مرات اللى بتتكلمى عليهم دول أنى أستهزءات بالدين الإسلامى فيها. ومش لازم هنا فى المنتدى ممكن ترسلى لى على الخاص علشان محدش يقول أنى بشتت الناس. ولو عندك حق أعتذرك.

ثانيا قولى لى هل كان الأمر فى التصدى لاحمد الألفى هو فعل أن رد فعل؟ يعنى من البادئ هل هو أحمد الألفى أن سام؟ راجعى التواريخ والمشاركات هتجدى أنك غير منصفة. أنا أبعد ما يكون عن التطاول. وهل كل معارض لفكر وإتجاه هو متطاول. وهل أبو إسماعيل فوق كل أحد حتى لا ننتقده. هل لانه رمز من رموز السلفية يجعله محصن من كل إنتقاد؟

ثالثا: أنتم فاتحين موضوع ليه ننتخب أبو إسماعيل والكل بيقول رأيه وأنا بقول وجه نظرى وهى أنى لن أنتخب أبو إسماعيل لانه يريد أن لا يكون رئيس مدنى لدوله مدنية بل زعيم روحى لدولة دينية... وساندت هذا بصورة ليس إلا....
قديم 22-04-2012, 03:31 AM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

بص حضرتك يا استاذ ماندو
الرد علي حضرتك يقتضي شقين
الشق الاول اثبات انه امه مش امريكية بالادلة
ومعلش سامحني لو حضرتك شفت اخر صور انا حاطاها للوثائق هتعرف انا لية بقول علية امه مش امريكية
نبتدي من الاول كسرد للحقائق اما الادلة فهي موجودة في المشاركات السابقة
حضرتك قلت ان هي قعدت في بلاد الكفار
انا معاك ان في حكم بيقولك ان السفر لبلاد الكفار حرام
بس فعلا الحقيقة للسفر ليلاد الكفار لها احكام عدة من الحرام حتي المباح
واعتقد ان حضرتك عارف ان من سماحة هذا الدين ان تتعدد فيه الاحكام
ولينا في تعدد الاراء رخصة
وبصراحة انت عارف ان العلاج بالخارج له مميزات عديدة جدا وتقدم هائل عن هنا
وفعلا انا حاولت اسال لنفسي عن الموضوع دة المعادلة الامريكية او كدة لكن للاسف متنفعش بالنقاب
هل تعتقد ان التعلم بامريكا مفيهوش فتن بالعكس انا اكره جدا وسامحني السفر للدول الاجنبية لكن في المقابل لو اتعلمت احدث الطرق في العلاج وبطريقة تفيد الناس هنا يبقي لية لأ
لكن المهم حاجة معينة
انت رايح لية؟
ولازم تحمي نفسك كويس جدا من الفتن او يكون لديك القدرة انك تقف ادام الفتن دي
وبالتالي هي لما اتعالجت مش غلط بالعكس وطبيعي انها تتعالج في اخر عمرها بحكم السن

انا معاك انها قدمت الجرين كارد وقدمت علي طلب وثيقة سفر او باسبور ابيض لللي هو للناس اللي مش امريكان

اما كون السعودية بتقول انها امريكية
هو حضرتك مش عارف ان الحكم السعودي اصلا من انصار مبارك
مش السعودية هي اللي ساومت مصر عشان تاخد مبارك عندها
مش السعودية اللي رفضت تطلع شاحنة البترول من عندها لمصر الا لما مصر تدفع المبلغ كاملا بعد خلع المخلوع نكاية في المصريين
حضرتك متعرفش ان الحكم السعودي بيدعم عمر سليمان
مقرتش عن خبر اكتشاف تيشرتات دعائية جاية من السعودية لعمر سليمان
السعودية قالت
بنفس كلام حضرتك هقولك
فين الدليل

حضرتك سمعت عن ايران وانها بتدعم الحرب ضد سوريا وفي اخر حوار له الاخ الخميني بيهدد السعودية انها لو سلحت او امدت الجيش الحر باي امدادات هتنتقم من السعودية

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=b2RogUSSeN0

حضرتك متعرفش ان الكويت الي الان بيشتمو المصريين عشان ازاي يخلعو مبارك
يعني حضرتك شايف ان الدول العربية والاسلامية قلبها علي بعض اوي

اما بقي كلامك في حقي
انا هقول لحضرتك انا بدافع عن حازم لية
ورغم ان حضرتك بتقول ان انا من اعضاء اللجنة الالكترونية بتاعته
اقول لحضرتك يا ريتيني كنت فعلا منهم
اقولك لحضرتك كلام يمكن كتير من اللي بيهاجمو حازم مش هيتقبلوه
لكن هكلم حضرتك بصراحة شديدة وبكل صدق رغم ان ذلك سيبتعد عن الموضوع الاصلي
هي دي الحقيقة
انا لا ادعي الالتزام او الاسلام الحق بالعكس يمكن انا اشد المقصرين فيكم
ولكن انا قرات فيما قرات وصف الرسول صلي الله عليه وسلم
وفعلا تمنيت كثيرا ان اراه ربنا يوعدني بذلك يا رب
اصبحت في حياتي احب هذا المنظر الملتزم واحب سنته ومن يطبقها وان كنت لا افعل ذلك كثيرا فليغفر الله لي تقصيري
احب الشيوخ جميعا
ومش هكذب عليك
في الاول كان في شيوخ كنت لا افقه حديثهم
ولكن سبحان الله رويدا رويدا احببت حديثهم بصدق
وكإن ربنا بيقولي انتي كنتي غلطانة في انطباعك الاول عنهم
اكيد كلام الله وكلام رسوله ينفذ الي القلب نفاذا مباشرا
وابتلاني الله بابتلاءات كنت افكر كثيرا كيف ساخرج وكنت اظن ان التدبير ياتي من عندي وعقلي المحدود هيأ لي انني يمكنني ان اصل الي الخلاص بامكاناتي
وفي كل مرة كانت تتجلي لي قدرة الخالق وما كان ذلك الا للطف الله ورحمته الشديدة بي وبامثالي من العصاة واجزم بعدها بقدرة الله الحق التي تظهر لي امامي عيانا بيانا
كان الواحد فاكر انه بقوته وبعقله هيتحكم في مصير الكون وسبحان الله كل ما دبرته في ثانية ينقلب راسا علي عقب لاري بعيني ان تدبير الله وتمكينه اعظم بكثير - جل تعالي - من تدبير البشر
حضرتك بتقول ان انا لجنة وغيرك قال ان انا اخدت فلوس
ربنا الاعلم بالنفوس وبما عملت وبما تعمل
كل نفس بما كسبت رهينة
وهقول لحضرتك لا
وانا غير كاذبة
ويقيني بصدقي وبان للاسلام اعداء كثيرون زي امريكاوغيرها لا يريدون ان يمكن لشرع الله في ارضة
يمكن الناس في مصر خايفة من الدين زي ما انا مثلا زمان كنت بسمع اغاني والحمد لله ربنا عافاني
مكنتش اتخيل ان هييجي يوم مسمعش فيه اغاني رغم علمي بانها غلط ربنا يعافينا من الاصرار علي الذنوب وانا متاكدة ان رغم خوف الناس لكن هم فيهم الخير الكثير فقال صلي الله عليه وسلم الخير في وفي امتي الي يوم الدين )
لكن بصراحة عمري في حياتي ما كرهت او هاجمت حد ملتزم
مش هانكر ان التدرج مطلوب انا نفسي تدرجت مع نفسي في امور كثيرة
ولان الرسول صلي الله عليه وسلم قال
ان هذا الدين متين فأولجو فيه برفق
وده اللي قاله برضة الشيخ حازم لما سئل عن فرض الحجاب
قال يستحيل ان انا اجي اقول يا جماعة بكرة البسو الحجاب كل النساء
لكن هاجي علي اخر الفترة الحكم هخلي السيدات يعرفو حكم الحجاب ويلبسوه من نفسهم
مشكلتنا واللي بشوفها بحكم عملي
للاسف بسبب المناهج الناقصة
ان ناس كتير مدرستش ومتعرفش احكام كتير في الدين
وان الناس خايفة وفاكرة ان هيحط رقاب الرجال كلها ويقطعها بالسيف
سبحان الله الدين دة لكل وقت ولكل عصر وفيه مرونة شديدة وهو نفسه قال يا جماعة مش انا اللي هحط الاحكام هتحطها الاوقاف والازهر بس يكون شيخ تاني طبعا غير اللي راح اسرائيل
ووالله ما دافعت عنه الا لايماني بالقضية ومدافعتش عنه عشان انا باتسلي واتكلم شوية وخلاص
وكان علية باية ان اللي رايح واللي جاي معلش يعني يتكلم بطريقة غير لائقة في اكثر من مرة؟
مش القضية حازم القضية ان نفسي انا نفسي اشوف كل حاجه حوالية تفكرني بالدين لان انا فعلا مقصرة(وبسبب هجوم شديد علي الشيخ هنا في المنتدي انا عملت الموضوع دة ومنه بصراحة ابتديت اشوف الفيديوهات بتاعته واتتبع اخباره)
نفسي اشوف مدارس غير مختلطة
وجامعات غير مختلطة
هل تنكر حضرتك ان دي اكتر فترة حرجه للشباب ان يبقي البنات والولاد مع بعض
ومش دي وبس حاجات تانية كتير بس انا مش هطول (هو انتي كمان كنتي هتطولي عن كدة اية الرغي دة يا شيخة )

تقدر حضرتك تقولي احنا الفتن اللي احنا فيها دلوقتي تختلف اية عن الفتن اللي موجودة برة

ناس كتير علي فكرة بعتتلي وقالتلي انتي اللي هتصلحي الكون
خفي شوية
وكلمة سمعتها من استاذ علي منير الله يمسيه بالخير كان رد فيها علي حد هنا في المنتدي كان بيهاجم الدين

قاله لو انا عندي حماسة للدفاع عن ديني زي اللي عندك كان حالي احسن من كدة بكتير

انا بعامل الناس هنا كلها اخواتي فعلا واحب الخير لكل الناس حقيقة
ومش هانكر عليك ان انا اللي بستغرب منه حقيقة وبجد
ان ييجي واحد مسلم ويقول انا مش عايز رئيس دولة يمسكني يبقي ملتحي ويتريق علي اللحية ويقول مركب دقن
سبحان الله
بيتريق من سنة الرسول صلي الله عليه وسلم
مش هتصدق قلبي بيوجعني اد اية
طب طالما اللي بيتريق دة مبسوط اوي بكلامه ده وتريقته
معلش سامحني اني اقوله
متزعلش لما تيجي يوم القيامة وتقول انا مش شايفه
عارف مش شايف مين
اللي انت اتريقت عليه
اللهم ارزقنا رؤية نبيك الكريم ولا تحرمنا رؤيته اللهم لا تحرمنا شربة هنيئة مريئة لا نظمأ بعدها ابداوارزقنا حلاوة النظر الي وجهك الكريم يا ارحم الراحمين
وقال عز وجل: ( للذين أحسنوا الحسنى وزيادة ) فالحسنى: هي الجنة، والزيادة: هي النظر إلى وجه الله الكريم، كما قال النبي صلى الله عليه وسلم: " إذا دخل أهل الجنة الجنة يقول الله تبارك وتعالى: تريدون شيئاً أزيدكم ؟ فيقولون: ألم تبيض وجوهنا؟ ألم تدخلنا الجنة؟ وتنجنا من النار؟. قال: فيكشف الحجاب، فما أعطوا شيئاً أحب إليهم من النظر إلى ربهم عز وجل" ثم تلا رسول الله صلى الله عليه وسلم هذه الآية: ( للذين أحسنوا الحسنى وزيادة. )
اشهدك يا رب وانت علي كل شئ شهيد اني ما تكلمت الا لك يا رحمن اللهم اخلص لنا نياتنا
ارجو يا استاذ ماندو انك متزعلش اني محطتش اللنكات لضيق الوقت بس اوعدك هاقولك ارقام المشاركات تاني وادلتي قوية بس لو حضرتك سمعتها بقلب غير متحيز ولسة ادلة اخري ان شاء الله يوم الاثنين
وارجو ان حضرتك تكون مصدقني
حقيقة سعدت بالحوار مع حضرتك ويمكن اول مرة اتكلم واعبر عن نفسي بهذا الوضوح الشديد

رغم ان دة مش من طبعي خالص

اللهم اجعلنا ممن يستمعون القول فيتبعون احسنه ورزقنا الله واياكم التقوي والبصيرة امين
تحياتي:

التعديل الأخير تم بواسطة د.هبه77 ; 22-04-2012 الساعة 04:21 AM
قديم 22-04-2012, 04:20 AM
الصورة الرمزية د.هبه77

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

خبر اخير لليوم
قرات ذلك الخبر وجربت الموقع فعلا

الى عمرو أديب
هل تتذكر الموقع الذي قلت ان والدة أبو اسماعيل مسجلة فى كشوف الناخبين فيه

ومصر كلها جربت الموقع ووجدت ان والدة أبو اسماعيل فعلا مسجلة فيه

الان وبعد استبعاد ابو اسماعيل...اطلب منك ان تدخل على نفس الموقع وتضع نفس البيانات ستجد ان البيانات اختفت والاسم غير مسجل؟؟؟ ما تفسيرك؟؟

-------------------------------------------------
لينك الموقع
https://lavote.net/SECURED/VOTER_REG/Default.cfm
ضع الاسم الأخير للدكتورة نوال: Nour

ضع تاريخ الميلاد: 11/03/1946 (3 نوفمبر 1946)

ضع رقم المنزل الخاص بالدكتورة: 844

ضع صندوق البريد الخاص بها: 90403
--------------------------------------------------
الى عمرو اديب ...لكي نقبل اعتذارك يجب تجربة البيانات على الهواء مباشرة مثلما فعلتها فى المرة السابقة لتثبت الجنسية
قديم 22-04-2012, 05:17 AM
الصورة الرمزية د.هبه77

جزاك الله خيرا كيا سيفيا علي حوارك الراقي
الاجابة مصرية
وساوافيك بالاسباب لاحقا ان شاء الله
رزقني الله واياكم نفاذ البصيرة امين
قديم 22-04-2012, 02:02 PM
mando_car mando_car غير متواجد حالياً

mando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud of

أقتباس خاص للأستاذ / tham1010

"
=======اقتباس=======tham1010 ==============
أنا متابع لكتاباتك من أول الموضوع ومعجب بعقلك المتفتح الذى أدعو الله ان يكون اغلب الشعب المصرى مثله. فأمثالك هم من نحب أن نعرفهم ونتعامل معهم. هؤلاء الذين يحملون الدين الصحيح ويطبقوه فى معاملتهم مع أهل الكتاب... والحقيقة لن أكتب فى هذا الموضوع ثانيا لسبب واحد وهو أنه أمر لا يهم كثير ولا يستحق منى وقت طالما كان الكلام بعيد عن التعرض لدينى من قريب أو بعد.
========================= ===============
اهلا بيك استاذ سام . وشكرا علي الأطراء وبالعكس احب اشاهد رايك دائما هنا
ولا تقلق لا احد يستطيع ان يتطاول علي دين حضرتك . فالحمد لله دينا يعلمنا جيداً كيف نتعامل مع الاخرين . بالاحسان والعدل والمودة . وتقبل تحياتي الحارة
======اقتباس========tham1010 ==============
أنا قصدت بوضع هذه الصور أمرين.

أولا: ان يلاحظ الناس التشابه بين الطريقة التى يعامل بها حازم أبو إسماعيل والطريقة التى يعامل بها زعماء الشيعة فى إيران.
وكذلك كما يعامل رجال الدين من قبل حماس.
تمام .. حضرتك تعرف اني من المتعارضين جداً مع حازم ابو اسماعيل كرئيس للجمهورية وبعيداً عن موضوع امة امريكية او لا .. فانا اري انة ليس الاكفاء لادارة مصر . وهنا اعتب عليك .. فالامر ليس قبلة يد او تلك الامور الثانوية .. انما نحن من المفترض اننا نتخذ قرارنا بشخص يدير بلادنا التي تمر بأصعب مرحلة في النصف قرن الاخير ..
فياصديقي.. خلينا نرتقي في نقدنا حتي نصل للحقيقة كاملة . فالامر ليس كما تراة انت تماماً واعتب عليك بشدة في ذالك . فليست قبلة تشابة قبلة .. فالاثنين متساويين . فالامور لا تتخذ علي ذالك النحو
وعموماً سأوضح لك . لدينا في شريعتنا الاسلامية قبلة اليد للعلماء وفقهاء الدين ليست خطاء . وليست تتخذ علي مبدء الاستعباد . انما تتخذ كتبجيل واحترام تماماً كما تقبل يد والدك . فانت لا تعبد ابيك او تطيعو طاعة عمياء . لكن تكن لة كل الاحترام والتقدير .
هذا بختلاف الاشخاص . فانا لا استطيع ان اشبة الاخ حازم ابو اسماعيل بهؤلاء . فالاساس هنا مختلف والتفكير ايضا مختلف . وليس كونهم ذو دين واحد فالاثنين متشابهين . لا .. كما ذكرت من قبل نريد ان نرتقي في نقدنا حتي نري الحقيقة الصحيحة . فالصحيح شىء واحد فقط
ثانيا: أن يتخيل القارئ كيف سيكون الحال مع أبو إسماعيل رئيسا. سوف يقبل وزراء الحكومة يدة ويعامل بطريقة هى أبعد ما تكون على الطريقة التى يعامل بها رؤساء الدول المدنية. هل يستطيع احد أن يخرج على حاكم يقبل الناس يديه ويجللونه ويرفعونه فوق سائر البشر على إعتبار أنه العالم بكل شئ والعارف وحدة بالصالح لشعبه.
ردي عليك هنا هو نفس ردي بالأعلي .. فالامور مختلفة جداً . وعتابي عليك يتكرر لانك لم تقرا كثيراً في تلك النقطة . في عصر ابو بكر وعمر ابن الخطاب والخلفاء جميعاً . لا يوجد لدينا خليفة كان يستعبد الناس . او كانو حتي يطيعوة طاعة عمياء .
فالشريعة الاسلامية لدينا هي ان الرئيس يعتبر كالترس من تروس العمل وليس الاب الروحي . فلا يوجد لدينا اي انسان علي وجة الارض يذكي علي الاخر عند الله
بالعكس نعيش كلنا متساويين بما فينا من حاكم او محكوم ولذالك لا تقلق من موضوع القبلة . فنحن لا نعبد بشر او نذكي بشر او نتوسط عند بشر ولا حتي نحن اصحاب حاجة لذالك ...
وبالمناسبة . في مصر الدين الاسلامي سنة وليست شيعة واعتقد اني هدف حورنا هنا مصلحة مصر ام الدنيا .. وليس العالم العربي . فخلينا في حالنا . صح ولا انا غلطان .

بالاضافة الي جزء اخير . لا تتنبء بالمستقبل . فبرنامج الراجل ألي انا معترض علية . لا يتحدث عن تلك المهاترات .
دائما استاذي اجعل نقدك في المضمون . وليس الامور التي تحدث جدلاً .
فكان من الاولي تتحدث عن برنامج الرجل وانة لا يصلح لذالك ولذالك ...
لكن كون طفلة قبلت يدة .. وفي صورة اخري .. شخص ما في دولة ما . قبل يد رئيسة . والمشترك بينهما الدين فقط . فهذا لا يجعل فالامر اي تشابة او مقارنة من بعيد حتي .

نحن خلعنا رأيس مدنى بقوه وخسائر من شباب هذا الوطن وينادى البعض بشخص سيكون خروجة من السلطة أصعب من خروج الروح من الجسد.
لا تخف .. فعندنا عندما يقول شخص انا ساحكم بشرع الله . يكون النقد والترقب والمراقبة لة ضعف اضعاف من يقول انة سيحكم بالمدنية او الدكتاتورية حتي .
مبداء الاسلامية ( اساسيات الحرام والحلال )هي نفسها مبادء في المسيحية وهي ايضا في الياهودية . فالامور هنا متساوية ( .والشريعة لدينا ما اجملها وما اروعها . ويمكنك ان تستخدم جوجل وتقرا اكثر عن شريعة الاسلام فالحكم . فكما قلت لك يا صديقي . نحن لا نعبد بشر ولا نذكية ابداً فالامر كلة هنا كيف لذالك الرجل ان يكون مطبق لشرع الله . وما هي خطتة . لاني مجتمعنا صعب جدا ان يتقبل الشريعة الاسلامية كخطوة واحدة . انما الامر يحتاج لتمهيدات كثيرة .
لذالك تجد اني اعتراضي علي هذا الشخص ليس كونة سيكون والي الامر ونحن العباد ولا تلك الامور انما نقد سياسي لاني علي دراية بالتأكيد اكثر منك في تشريع لدينا
ولا يمكن للحكم بشرع الله ان يولد ديكتاتور ابدا
لذالك انا لا اخاف من تلك النحية منة .
لكن القلق وشد اليد علي الجميع بعدم الألتفاف حول هذا الرجل انة لا يفقة شىء بالسياسة من قبل . حتي يدير سياسة دولة . ولا يعلم شىء بالاقتصاد حتي يدير اقتصاد دولة . ولا يدري بشىء بالثقافة والتعليم حتي يرتقي بتلك الدولة . فكل ما في الامر انة مستحسن عند البعض كونة ذكر تطبيق شرع الله
لكن في مصر 90% مسلمين الحمد لله وحين تنطق تلك الكلمة .. اذا كان يوجد منهم من لا يعلمها فالاغلبية تعلم معني تلك الكلمة وتعي ايضا من يصلح لتطبيقها . ومن لا يصلح
.
فلا تخف لن نولد ديكتاتوراً باسم الدين كما فعل الاخرون في اروبا .

لهذا حتى ولو لم تكن والدة أبو إسماعيل إمريكية فهو شخص مرفوض لانه رجل يريد أن يكون خليفة على بلاد المسلمين. خليفة بالإنتخاب.. وانظر إلى العنوان المذكور فى المشاركة الذى يستخدم لمخاطبة أبو إسماعيل " الشيخ الجليل". نحن نريد أن رئيس وليس زعيم دينى يحكم مصر.
معك هنا في اننا بالفعل نريد رئيس لمصر . لكن اعتقد اني الاخت صاحبة الموضوع كتبت وصف الشيخ قبل ان يقوم بترشيح نفسة للرئاسة
فحازم ابو اسماعيل هو الشيخ حازم ابو اسماعيل قبل تقدمة للرئاسة . وانا كنت من الناس ألي طلبت منة فتوي من قبل في امور عقد شراء . لكونة شيخ وفقية بالدين وايضا محامي قانوني .. ذالك الامر من ثلاث سنوات .
فعنوان الموضوع ليس حجة . انما مضمون الموضوع تستطيع ان تبني علية صفاحات من الادلة والنقد
.
مرة اخري استاذ سام .. كأخ وزميل وطن واحد وبجدية شديدة . لا تدع المضمون وتنظر ألي الاطراف. فالاهم لنا المضمون . والنقد في المضمون لن يستدعي احد ان يشك في نواياك . فانا ردي عليك بالكامل بفرض النية الحسنة . والاخرون يشعرون بنبرة اخري في ردودك . لكني اعتقد لانك فعلا يتغيب عليك المضمون في كثير من الاحيان وتتمسك باطراف الحديث كالعنوان وكقبلة يد .. وكامور ثانوية لا تبني ولا تفيد. فالاجدر لنا هنا ان نري الامور بطبيعتها ولا نختلق امور لم ولن تحدث .

"