العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ـــ*ــ هل ستشارك في الإستفتاء على الدستور وهل أنت موافق على دستور مصر 2014 ؟؟
سأشارك في الأستفتاء وأقول نعم للدستور 11 55.00%
سأشارك في الإستفتاء وأقول لا للدستور 0 0%
أنا مقاطع للإستفتاء 9 45.00%
المصوتون: 20. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 31-07-2013, 07:14 PM
tamer.koko tamer.koko غير متواجد حالياً

tamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بعد تكرار مذابح قائد الإنقلاب السيسي وسفك دماء المصريين تم تدشين موقع إحصائي لمجازر السيسي { سيسيمير sisimeter.com }

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sara hassan مشاهدة المشاركة

ياريت المرة الجاية تعمل موضوع عم مجزرة الاخوان
مش هيعملوا عشان هم عمي ما بيشوفوش غير نفسهم وبس
عالم زباله
قديم 31-07-2013, 07:22 PM
tamer.koko tamer.koko غير متواجد حالياً

tamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بعد تكرار مذابح قائد الإنقلاب السيسي وسفك دماء المصريين تم تدشين موقع إحصائي لمجازر السيسي { سيسيمير sisimeter.com }

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأسيف مشاهدة المشاركة

ًبس كويس الراجل كتب موضوع وانتم عمالين تردوا على نفسكم
يعنى بتعملوا للراجل كارت إرهاب عششان يخاف يعلق تانى
ملعون أبو التخلف وقلة الأدب ،،،

لكل حلوووووووووووووووووووووف بيتكلم عن أطهار راعبة العدوية كلها جنيه ونص وتركب مواصلات وتروح تشوف بنفسك ،، أهو ممكن تشوفلك كام صاروخ على أربيجية على آلى على كان جواز دبلوماسى وتقول أنا عندى حق ولا خايف من ضميرك

لكل كلب أصبح دم المصرى عنده رخيص

نحن جماعة من غير جماعة الإخوان المسلمين اعترضنا على حكم مرسى (ومضيت تمرد ونزلت 30 ولم أنزل بعده من هول ما رأيت ) لكن لم نطلب البديل العسكرى

وقفنا واعترضنا على تعرية ست البنات وقت أن صمت الجميع وخاضوا فى عرضها وشرفها ، لذا كان لزاماً علينا أن نعترض على قتل حرائر المنصورة

كما اعترضنا على قتل جيكا والتزوير فى التقارير الطبية ،،، كان لزاماً علينا الإعتراض على القتل بالجملة

إلى المغيبين جميعاً أوجه حديثى

الدم المصرى كله حرااااااااااااااااااام مهما كان المقتول ومهما كان القاتل ،،، أتريدنى أن أصمت عندما يقتل صديقى بحجة الحفاظ على الجيش ،،، أنا أخى ضابط فى الجيش وعمى ضابط كبير فى الجيش والآخر قاضى لكن الدم يجعلى أقف فى وجه هؤلاء جميعاً إذا أخطأوا

إلا الدم والعرض

كان يسكن معى أحد الزملاء لمدة ثلاث أعوام متتالية ،،، كان لا يستطيع إمساك السكين لتقطيع الطماطم لعمل السلطة
ثم فوجئت بخبر وفاته فى مجزرة المنصة

لم تكن هذه هى المشكلة بل المشكلة فى كلب تحدث ووصفهم بالإرهابييين

لكل أبناء مبارك ولكل من أصبحوا ثواراً اليوم

ألم تسألوا أنفسكم يوماً

لماذا لم تغلق الإدارة العامة للمرور الموجودة داخل اعتصام رابعة بابها يوما ،،، لماذا لم يتعرض أحد لمن يدخل إليها لينهى أوراقه ،،، لماذا لم تُخدش سيارة واحد من السيارات التى تذهب للفحص
لماذا لم يتعرض أحد للأمناء والضباط والموظفين العاملين بها ويدخلون لعملهم يومياً

مبنى الشئون المالية للقوات المسلحة لماذا لم يتم إلقاء طوبة واحدة عليه

لكل المغيبين يوجد مبنى للمخابرات بجوار المعتصمين عليه الكاميرات ، لو التقطتت فى اى وقت صورة سلاح لتم فض الإعتصام بدون تفويض

لكل المتخلفين هل يوجد بجوار الحرس الجمهورى عمارة خمسة أدوار كالتى عرضها الجيش فى الفديو ،،، هل سيقتحم الإرهابيون المدرعات والجنود المدججين بالسلاح الآلى وهم يحملون خرطوش وشومة
وإن كانت هناك ميليشيات أو إرهابيين للجماعة فى سيناء ليستعينوا بهم لماذا لم يظهروا عن الحرس ويقتلوا عشرات الضباط فهم كما قيل عنهم فى الإعلام القذر يمتلكون أسسلحة متطورة لماذا لم يظهروا عند مسجد القائد إبراهيم ولا عند المنصة

لكل المغيبين ،، لماذا سمح الجيش الموجود عند المنصة لحراستها للمتظاهرين للدخول إليها والإحتماء بها من نيران الداخلية والبلطجية ولم يتعرض لهم بسوء

ما الذى يمنع الجيش من إبادة الإرهابيين الموجودين فى جبل الحلال ، هل هو فى حاجة لتفويضكم ليقضى عليهم ،،، أليست هذه مسئوليته بدون تفويض

لماذا يقوم الإرهابيين المجرمين بقتل الضباط يومياً ولم يتم الرد عليهم ولم نرى جثثاً لأى منهم كالتى رأيناها يوم استشهد ال 16 جندى

الإرهابيين الذى يروعون الناس ويضربون الجيس يجب قتلهم بدون تفويض بل تركهم خيااااااااااااااااانة

عندى فى المنصورة تنقطع الكهرباء يومياً وفى يوم الجمعة الماضى لمدة 6 ساعات (هل توجد غزة أخرى على الخريطة أم أن هناك من أوهمنا بغلق الأنفاق أم أن المشكلة لم تكن بسبب غزة وإنما أحمال إن لم نعالجها اليوم سنعيش فى ظلام غدا)

بعيداً عن التأييد أو المعارضة للمتظاهرين هناك أو مطالبهم

يجب علينا أن لا نعترض عن حق أى مصر فى التعبير عن رأيه بسلمية فهو مطلب ثورى ويجب على الدولة حمايتهم كما حمتنا يوم 30 ألسنا نحن من طلبنا الإحتكام للحشود والشارع ،،، يعنى متقولش ايه اللى وداهم هناك ولما يخوجوا زينا يبقوا إرهابيين ويجب قتلهم

لكل المغيبين لا يجعنلك اعتراضك على جماعة الإخوان أن تصبح حيواناً ترى الدم ولا تتأثر

كُتِبَ على عجل ولكن انتهى
انت مين ياعم داخل علينا بقلب جامد
انت مين بقي اخوان ولا تمرد ولا احرار المنصوره ولا من معتصمي رابعه ولا ارهابي ولا الاسيف ولاازهري ولا ايه بقي كل ده انت ذكرته ماشاء الله 10 في 1
ايه الحلاوه دي
وزعلان ومقهور وتقولي دم وكنت من كسئولي تمرد ونزلت يوم 30
انت برده مين اخوان ولا تمرد ولا نزلت يوم 30

اما موضوع الدم والفيلم الهندي سمعناه قبل كده
قال يعني انت كنت معارض للاخوان والدم خلاك ترجع تبقي من معتصمي رابعه زي اللي عاوز يسافر اسكندريه يقولك ساقعه يروح يقولك اروح اسوان
تعبنا من الافلام دي قال الدم قال كأن دمهم هم احمر وبسكر واحنا دمنا عديم اللون
اما موضوع حلاليف وكلاب مش هرد عليك غير ان كل اللي في رابعه حلاليف عشان مستحملين القعده هناك وكلاب عشان الكلب هو اللي بيستني حد يهشه ويعضه والكلب هو اللي بيستني يجيلوه الاكل عشان مبيسشتغلش

ياريت تحترم عقولنا زي ما بنحترم افلامكم الهندي بتاعه الاحرار
قال من مسئول حركه تمرد الي معتصم ومدافع عن رابعه
ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههه تجنن والله
قديم 31-07-2013, 08:30 PM
الصورة الرمزية kj1
kj1 kj1 غير متواجد حالياً

kj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond repute

الصفحة الاولي من الجرنال

من مواضيع kj1
التاريخ الأسود لجماعة الأرهاب الأسود
ليه لا وليس نعم
مصر الجميلة الغائبة الأن
قديم 31-07-2013, 10:51 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

والله شوف التعليقات اللى فاتت
انا فعلا شوفت التعليقات اللي فاتت بس انا مشتمتش حد ولا قولت كملة وحشة

والله بما إن ساكن (كطالب سابق ف جامعة الأزهر) وكنت ساكن فى مبنى أبناء السوي ملاصق لرابعة
أولاً الأرض هناء إما إنها أسفلت أو صحراوية مش طينية زى اللى فى الصورتين دول وبعدين اثبت إنت إن الناس دى فى رابعة ،،، بمعنى انت جايب راجل وجاره شجرة ممكن أعملها قدام بيتى وأقول لك فى رابعة ،،، فيه حاجات معينة تميز المنطقة اللى فى رابعة أى حد يشوفها غيرك طبعاً يعرف إنها هناك وأكيد العلامة دى مش الشجرة
اتفضل يا عم الحج

يعنى اي بيتاجر يعنى لما يقول أنا مات من عندنا 100 ويقول العدد دى متاجرة ،،، وهل كانت 25 يناير إلا متاجرة بدم خالد سعيد ،،، ولا تكونش عايزة يتقتل ويسكت
لا اللي بيتاجر بالدم انه يستخدم القتلى وسيلة لطلب التدخل الخارجي
واللي بيتاجر بالدم هوا اللي يودي المصابين مستشفى ميداني في اشارة رابعة مع ان في مستشفيات موجودة قريب من هناك

إحنا شباب تمرد من غير الإنتماءات الحزبية نحن من شاركنا يوم 25 طالبين التغيير للأفضل ،،، نحن من إذا دافعنا عن الإخوان اتهمنا بأننا خرفان وإذا دافعنا عن حق الناس فى الحياة اتهمنا بأننا عملاء نحن أحرار لا ننتمى لأى فكر سياسى ولا ولاء لشخص أو مجموعة لدينا ،، لا يأمرنا أحد ويسلطنا أحد ،
طبعاً المجلس العسكرى اللى بيحكم بدليلين إن اللى بيدافع عن 30 بيرفع صورة السيسى مش الطرطور ،، والثانى إن الطرطور يقدر يشيل السيسى ؟؟؟؟؟؟ أكيد لأ يبقى مين اللى متحكم فى الثانى
ااااه
مش تقول انك من التيار الثالث بدل الرط دا كله

؟؟؟؟ مش فاهمها دى انت مصدق نفسك والرجالة اللى لسة فى المستشفيات لغاية دلوقتى عشان دافعوا عن الناس ،،،، أقرأ الأول عن الحادثة دى حصلت ازاى والهجوم كان بإيه
طب قولي في راجل واحد مات في احداث المنصورة ؟؟؟؟

قول والمصحف ، إرهابيين ،،، زى البلاك بلوك كدة ولا زينا لما كنا عند قصر الإتحادية بنهتف لغاية م جه ناس بيتكلموا مع الشرطة والشرطة بتساعدهم يقتحموا القصر وقتها احنا انسحبنا (جنيه ونص هدفعهم لك انا تروح تشوف الإرهابييين)
انا جبت سيرة البلاك بلوك دلوقتي ؟؟
ومين جاب سيرة احداث الاتحادية
انا بتكلم على احداث المنصة والحرس انتا دخلت في حتة تاني خااالص

عن أى تدخل خارجى تتحدث عن أمريكا التى ستزيد المساعدات أم عن إسرائل التى زارها البرادعى ؟؟؟؟ وأعود وأكرر إرهابى ازاى هو انت تتظاهر تبقى شريف وغيرك يتظاهر يبقى إرهابى
تكفيك زيارة لمحيظ نادى الحرس الجمهورى لتعرف الحقيقة
امريكا هتزيد مساعدات ؟؟!!!!
طب ما السادات راح اسرائيل عادي
ولا ناسي موضوع طيارات الاف 16 ولا احب افكرك ؟؟

وايوه ارهابي
شايل سلاح ازاي تبقا سلمي ؟؟
تهدد بقتل معارضيك ازاي تبقا سلمي ؟؟
تضحي بحياتك من اجل هدف تافه ازاي تبقا سلمي ؟؟

قولها صراحة كلهم إلا زميلى عشانن عارفه ،،، وكأن الله أراد فضحكم وفضح ميولكم الحيوانى بأن الغالبية من القتلى أطباء ومهندسين حتى روح اقرأ
لا انا من زمان بقول ان في ناس بتتظلم في النص من زمان

يبقى انت مصدق موضوع ال 33 مليون عشان كدة لا تعليق
بص انا مقولتش ان اللي نزلوا في الميادين 33 مليون والله اعلم عدد المتظاهرين
بس اللي محدش يقدر ينكره ان اعداد كتيرة جدا ورهيبة نزلت يوم 30 يونيو

يا راجل عيب هو هيقتل ويرمى الجثة جنبه عيب عليك ،،،، انت دارس ايه يا ابنى ؟؟؟ مؤهلاتك يعنى
والله مليش دعوة رمى الجثث فين ولا عمل ايه
انا اللي ليا ان في جثث مرمية ورا مسجد رابعة
ولا هتقول ان مفيش جثث اساسا

قول والمصحف طب ليه معذبوش ضباط إدارة المرور ،، بطييييييييييييييخ
امال اللي اتعذب دا كان مين ؟؟

طب مشفتش انت شهادة سكان رابعة ،،، حدد يوم وأنا أروح أنا وانت نسأل السكان أصل بعيد عنك أنا بحب أتأكد بنفسى
انا حطيت فيديو في اول الرد

أومال انت عملت التفويض ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لمواجهة الارهاب

سلاح شومى ولا سكينه يا عم الأمور روح شوف السلام بعينك بجنيه ونص ،،،
ايوه في ناس اتمسكت هناك وفي احداث الحرس والمنصة

والله هو مش موجود فى رابعة طول العمر لما يخرج حاسبة على كلامه واعدمه بس جيشك ليه مش قادر يحمى سينا
مبرر تافه
دا دليل ان الاخوان مسؤلين عن احداث الارهاب في سيناء
والجيش حاليا ماشي في عمليات التطهير

قول والمصحف التطهر شغال لو تعرف حد فى الشيخ زويد ورفح اسأله تعرف إنها حرب وإبادة إعلامية فقط ،،،، يعنى ال 50000 بتوع حماس اللى كانت لميس بتقول عليهم ممتش منهم غير عشرة ،،،، ضغوط دولية ، فووووووووووووووووووووووق
بس حلو حشد ملايين ده ،،، راجع صور القنوات المختلفة ،،، مش طلع 50 مليون
انا جبت سيرة لميس ؟؟؟
وايوه فعلا في ضغوط دولية
والملايين اللي نزلت في جمعة لا للارهاب دول ايه ؟؟ ولا هتقولي دي صور قديمة ؟؟
قناة الجزيرة نفسها جايبة صور التحرير والاتحادية زي اللي في باقي القنوات
وانا قلتلك انك مش هتفهم الحتة دي

والله عشان شفت قتلى الإخوان الدور والباقى على اللى كل اللى كليوم مات عشرة وعشرين ومشوغتش ولا صورة أو على الأقل جنازة عسكرية ،،،، زى شهيد الحرس ده فاكره ؟؟ شفت جنازته ؟؟
دم وجود جنازة عسكرية دا سببه امني من الدرجة الاولى لان الحالة الامنية في اسوأ الظروف الممكنة
واعتقد ان دا دليل برضه ان الجيش مش بيتاجر بدم جنوده ومش بيتمسكن

يا راااااااااااااااااااااجل وبدليل قطع الكهرباء اللى زاد عندنا اليومين دول ولا بنزين الإمارات خلص (طلعنا من قطر للإمارات يا وكستى) ،،، أنا عارف إنه كان فيه تهريب بس مش هو السبب الأساسى للمشكلة ،،، روح يا بابا راجع المقالات المنشورة عن قطاع الكهرباء قبل 2010 وانت تعرف سبب الأزمة ،،،
والله انا عندي مفيش قطع كهربا خااااالص
واذا كان التهريب مش السبب الاساسي يبقا ايه السبب الاساسي ؟؟؟

إيه المناطق الحيوية حددها لى تقصد مجمع التحرير ولا تقصد قصور الرئاسة ولا تكونش تقصد مبانى المحافظات (لاحظت أن المبادئ تتجزأ) ،،، على الأقل م أغلقوش المصالح اللى جارهم مش زى حرق المحافظات يا بيه
المخابرات الحربية
مديريات الامن
الوزارات
هيا دي الاماكن الحيوية
والبلد مليانة اماكن اتظاهر في اي حتة

برده استغلال يعنى أنا رافع صورة صاحبى الله يرحمه ع الفيس ده متاجرة ولا ايه ،،، عرفنى
ولا انت عاوزهم يسكتو ميفضحوش المجرمين عشان كل يوم يقتلوهم
انا رديت على الجزئية دي

انت قولت على مجزرة الحرس ايه اللى وداهم ،، وعلى مجزرة المنصة عاوزين يقطعوا الطريق
طب بالله عليك مجزرة النهضة النا فى مكانها وهم اللى راحوا عليهم مش بس كدة ،،، ده فيه فيديوهات البلطجية نازلين من عربيات الشرطة
بلطجية نازلين من عربيات شرطة ؟؟!!
ضحكتني والله

مش مشكلتى إنك مش عاوز تشوف ،،، بسيطة اليوتيوب والنت وخلوش حجة لحدددد
شوف يا بك موضوع سينا كل لما تحصل مصيبة وناس تموت تقوم كل القنوات شغالة ضرب مديرية وقطاع أمن وهبل كتير بس عشان يغطوا على اللى بيحصل ،،، تابع وانت تتأكد خف النوم يعنى ،،،، اسأل أى حد ليك فى سينا ولو ليك حد فى الجيش فى سينا اسأله ،،،، ولا أقول لك اسأل لميس
بس في مديريات امن واقسام شرطة بيتم الهجوم عليها كل شوية ولا انتا مش بتفتح تلفزيون ولا فيس

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 31-07-2013, 10:59 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

اتفضل يا اللي بتقول ان الاخوان مش ارهابيين
وسلملي على السلمية

الكلمات الدليلية
17 سنة, مصر, الأزهر, الصعيد, بحري, تصويت, تزوير, تفجير, خائن, رئاسة, شحن, عسكر, فلول, إخوان, إيقاف, إرهاب, إستفتاء, إنتخاب, إنتخابات, طلب شراء سيارة