العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 19-02-2011, 01:50 AM
الصورة الرمزية ابوسهيلة
ابوسهيلة ابوسهيلة غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدني

ابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا من شباب التحرير

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بخصوص الصور
بصراحة الصور والفيديوهات اللي علي النت تغني عن اي صور
وخصوصا اننا كن بنحاول نشارك في صنع الحدث مش تصويره مع اعترافي بضرورة واهمية وفضل تصوير هذه الاحداث لكن كان في ناس تانية قايمة بالدور العظيم ده
الصور اللي معايا كلها صور شخصية اتصورتها في نشوة الاحساس بالنصر
واسمحولي اني معرضهاش تكريما لذكري الشهداء اللي حسيت بعد كده وانا بتفرج علي الصور بتاعتي اني خنتهم لما اتصورت الصور دي واهلهم كانوا بيتحرقوا بدمهم

علي العموم احب ادخل في موضوع الاربعاء الدامي العظيم
اللي من وجهة نظري اصعب واطول يوم في تاريخ الثورة

اليوم بدأ معانا بدري قوي
بدأ من بعد خطاب مبارك هذا الخطاب اللئيم الذي كان يلعب علي عواطف هذا الشعب الطيب
حيث بدأت إتصالات غير طبيعية تنهال علينا جميعا منذ مساء الثلاثاء المليوني العظيم حيث كان اول يوم مليوني يشهده الميدان والذي ارغم مبارك علي هذا الخطاب
كانت الاتصالات تنهال علي كافة المعتصمين وانا منهم
تنهال علينا من اهلنا واصحابنا داخل وخارج مصر الجميع يطالبنا بضرورة التوقف عن الاعتصام والعودة لبيوتنا بدعوي الراجل خلاص كلها كام شهر وهيغور مش عايزين فوضي وخصوصا انه مفيش امن يبقي ارجعوا بقي وادوا فرصه علشان الدنيا تمشي
اللي خلانا نصبر 30 سنه مش هنصبر 6 شهور وعلشان الدنيا تمشي

وكان رد معظمنا ان مبارك كداب وان انصاف الثورات مقابر الثوار
وخصوصا اننا كنا في الاعلام المصري لازلنا خونه وعملاء وبلطجيه وغيره من الاتهامات علشان كده اصرينا علي ضرورة البقاء

مناوشات مبكرة جدا من بلطجية وامن النظام
الساعة الواحدة فجر يوم الاربعاء اشكال اسمحولي اوصفها بالقذرة لا يفوقها قذارة الا اللي بعتها علي ميدان التحرير بدأت التحرش بالشباب عند المتحف ناحية ميدان عبدالمنعم رياض اللي هو كان نقطة المواجهات طول اليوم
الاشكال القذرة دي بدأت من الساعة واحده فجرا تقريبا بهتافات مش مؤيدة لمبارك علي الرغم انهم كانوا بيحملوا صوره
لكن كان سباب قذر لينا ولبعض الرموز والجماعات سباب قذرجدا

الشباب بصراحه اتعامل معاهم بتحضر كامل وقفوا صف علشان ميخلهمش يدخلوا الميدان وبدأنا نطلب من بعض ان محدش يرد عليهم ولا علي استفزازهم لينا وخصوصا ان اعدادهم وقتها كان لا يتعدي 200 واحد

فضل الوضع كده لغاية الصبح
وانا كان نفسي استحمي ومكنتش قلقان علي الوضع لقلة عدد البلطجية
لكن للاسف كتير مننا بعد اليوم المليوني حصلهم حالة استرخاء وروحوا للراحة او الاطمئنان علي الاهل

روحت استحميت ورجعت بعد الظهر وانا في المترو كانت الاتصالات تنهال عليا واكيد علي غيري انت فين الحق البلطجية دخلوا الميدان

روحت لقيت الوضع فوضي ورعب عارم بين الجميع وخصوصا لقلة اعداد الشباب الموجود بالميدان الكل بيتحدث عن البلطجية والسنج والمطاوي والخيم بتاعتنا متكسره حاولت استوعب الموضوع لكن ملحقتش
لقيت البلطجية كتير جدا والشباب بيحاول يصدهم

وفجأة جاءت اللحظة الفارقة دخول البلطجية بالاحصنة والجمل وبكرابيج دخلوا الميدان من عند المتحف
لكن بفضل الله لم يخرجوا منه اخذناهم اسري وغنائم بما اننا كنا في حالة حرب فعليه

هذه اللحظة كانت فارقة في تاريخ الثورة لانها احدثت امرين

الاول احساس الشباب بحالة من الغليان وخرجوهم من حالة التحضر المدني
الي حالة الاحتقان والغضب الكامل من هذا النظام القذر

الثاني كانت وصمة عار ويوم غير مشرف في تاريخ الجيش المصري
يوم يجب محوه من تاريخ الجيش المصري العظيم

وهقولكم ايه الافعال اللي بتدلل علي الامرين دول

هكمل ان شاء الله معاكم احداث هذا اليوم الطويل جدا
قديم 19-02-2011, 02:03 AM
الصورة الرمزية abo-salama
abo-salama abo-salama غير متواجد حالياً

abo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud of

الحمد لله رب العالمين حضرت مظاهرات يوم 25 ويوم 28 ويوم 2فبراير ويوم 5 ويوم التنحى وهم أهم خمسة أيام فى حياتى رغم أنى لم أبيت وكنت أقضى فى الميدان عشرة ساعات يوميا إلا أننى أعتقد أننى لو لم أحضر تلك الآيام بهذه الصورة لزعلت من روحى قوى والحمد لله الذى من على بهذا الخير
قديم 19-02-2011, 02:06 AM
الصورة الرمزية د.كمال
د.كمال د.كمال غير متواجد حالياً
من انا؟: حبيب الكل
التخصص العملى: طبيب اسنان
هواياتي: القراة

د.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond repute

أنا بعتبر هذا اليوم يوم فارق فى حياه ثوره الشعب المصرى لان خطاب مبارك حول الشعب المصرى 180 درجه لإخماد الثوره وبعد موقعه الجمل الشهيره تحول الشعب المصرى 180 درجه مع الثوره .
فلتحيا موقعه الجمل

بلدنا فى القلوب متشاله ومهما تضيق عليها الحاله ولادها قدها ورجاله
قديم 19-02-2011, 09:44 AM
الصورة الرمزية ابوسهيلة
ابوسهيلة ابوسهيلة غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدني

ابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond repute

اكمل معاكم يوم الاربعاء الدامي

وكنت قلت ان لحظة دخول البلطجية بالاحصنة والجمل وهم حاملين الكرابيح كانت لحظة فارقة
وانها احدثت امرين وهما

الثاني كانت وصمة عار ويوم اسود وغير مشرف في تاريخ الجيش المصري يوم يجب محوه من تاريخ الجيش المصري العظيم

وهقولكم ليه انا بقول كده

بخصوص غليان الشباب كان واضح جدا من تعامل الشباب مع اي اسير كما اطلقنا عليهم يتم اسره وعلي فكره الحمد لله كان عدد كبير يفوق السبعين علي مدار اليوم كان يتم التعامل معهم بقسوة مفرطة جدا لدرجة اخرجت انفعالات لايمكن وصفها لدرجة اني ضربت واحد نزله شاب من علي الحصان ولحظه العسر نزل قدامي انا ضربته بقدمي في وجهه الذي تحول علي الفور للون الاحمر من كثرة الدماء ولم اقم انا فقط بهذا الفعل ولكن كان ضرب الاسري هوالسائد في هذا الوقت ضرب بقسوة لدرجة بدأنا نخشي معها ان يموت احد هؤلاء الاسري من كثرة الضرب
وكان معظم الاسري من اجهزة الامن وبعض البلطجية المستأجريين ليخرجوا شوية العيال دول من الميدان علي حد قول بعضهم

أما بخصوص موقف الجيش المصري في هذا اليوم
وكنت اتمني الا انشرهذه الشهادة عن موقف الجيش المصري

كما كنت احاول جاهدا في يوم الاربعاء الدامي ونحن في التحرير الا اتحدث مع الشباب عن هذا الموقف للجيش الا عند الضرورة القصوي

ولكني بعد سقوط الشهداء في اواخر يوم الاربعاء الدامي
اظن ان دماء هؤلاء الشهداء يتحمل جزء كبير منها قادة الجيش المصري وذلك للاتي

قام الجيش المصري طوال يوم الاربعاء الدامي بمواقف غير مشرفة ومخزية لاقصي درجة

حيث سمح للبلطجية والاحصنة والجمل بدخول ميدان التحرير وبالسنج والمطاوي والشوم دون ان يحرك ساكنا او يطلب اية تعزيزات او يطلق رصاصة واحداة في الهواء

قام الجيش المصري باعتقال الكثير من الشباب الذي كان يحاول صد البلطجية عند المتحف واحتجازهم بأحد الاماكن عند المتحف
بينما لم يقم باعتقال اياّ من البلطجية الذين يشنون الهجمات
وترك هذا الدور فقام به الشباب الذين اسروا من هؤلاء البلطجية الكثير

قام الجيش المصري بإعتقال بعض المراسلين ومنع تصوير الاحداث وكنا نبعد كافة المراسلين المتبقين عن افراد الجيش

قام الجيش المصري بالانسحاب من اماكن تواجده بالميدان وخصوصا عند المتحف في مساء يوم الاربعاء الدامي والتمركز داخل المتحف

هذه الاشياء كلها رأيتها بأم عيني ولم يخبرني بها احد

ولكني سمعت واكرر سمعت فقط عن عمليات ضرب تصل الي حد التعذيب قام بها الجيش لمن قام بإعتقالهم

كل هذه الاشياء تجعلني اجزم ان هذا اليوم كان يوم اسود في تاريخ الجيش المصري يجب الاعتذار عنه من قادة الجيش
ويجب محوه من تاريخ الجيش المصري العظيم

وسأكمل معكم ان شاء الله ماذا حدث بعد دخول الاحصنة والجمل
قديم 19-02-2011, 04:21 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوسهيلة مشاهدة المشاركة

اكمل معاكم يوم الاربعاء الدامي

وكنت قلت ان لحظة دخول البلطجية بالاحصنة والجمل وهم حاملين الكرابيح كانت لحظة فارقة
وانها احدثت امرين وهما

الثاني كانت وصمة عار ويوم اسود وغير مشرف في تاريخ الجيش المصري يوم يجب محوه من تاريخ الجيش المصري العظيم

وهقولكم ليه انا بقول كده

بخصوص غليان الشباب كان واضح جدا من تعامل الشباب مع اي اسير كما اطلقنا عليهم يتم اسره وعلي فكره الحمد لله كان عدد كبير يفوق السبعين علي مدار اليوم كان يتم التعامل معهم بقسوة مفرطة جدا لدرجة اخرجت انفعالات لايمكن وصفها لدرجة اني ضربت واحد نزله شاب من علي الحصان ولحظه العسر نزل قدامي انا ضربته بقدمي في وجهه الذي تحول علي الفور للون الاحمر من كثرة الدماء ولم اقم انا فقط بهذا الفعل ولكن كان ضرب الاسري هوالسائد في هذا الوقت ضرب بقسوة لدرجة بدأنا نخشي معها ان يموت احد هؤلاء الاسري من كثرة الضرب
وكان معظم الاسري من اجهزة الامن وبعض البلطجية المستأجريين ليخرجوا شوية العيال دول من الميدان علي حد قول بعضهم

أما بخصوص موقف الجيش المصري في هذا اليوم
وكنت اتمني الا انشرهذه الشهادة عن موقف الجيش المصري

كما كنت احاول جاهدا في يوم الاربعاء الدامي ونحن في التحرير الا اتحدث مع الشباب عن هذا الموقف للجيش الا عند الضرورة القصوي

ولكني بعد سقوط الشهداء في اواخر يوم الاربعاء الدامي
اظن ان دماء هؤلاء الشهداء يتحمل جزء كبير منها قادة الجيش المصري وذلك للاتي

قام الجيش المصري طوال يوم الاربعاء الدامي بمواقف غير مشرفة ومخزية لاقصي درجة

حيث سمح للبلطجية والاحصنة والجمل بدخول ميدان التحرير وبالسنج والمطاوي والشوم دون ان يحرك ساكنا او يطلب اية تعزيزات او يطلق رصاصة واحداة في الهواء

قام الجيش المصري باعتقال الكثير من الشباب الذي كان يحاول صد البلطجية عند المتحف واحتجازهم بأحد الاماكن عند المتحف
بينما لم يقم باعتقال اياّ من البلطجية الذين يشنون الهجمات
وترك هذا الدور فقام به الشباب الذين اسروا من هؤلاء البلطجية الكثير

قام الجيش المصري بإعتقال بعض المراسلين ومنع تصوير الاحداث وكنا نبعد كافة المراسلين المتبقين عن افراد الجيش

قام الجيش المصري بالانسحاب من اماكن تواجده بالميدان وخصوصا عند المتحف في مساء يوم الاربعاء الدامي والتمركز داخل المتحف

هذه الاشياء كلها رأيتها بأم عيني ولم يخبرني بها احد

ولكني سمعت واكرر سمعت فقط عن عمليات ضرب تصل الي حد التعذيب قام بها الجيش لمن قام بإعتقالهم

كل هذه الاشياء تجعلني اجزم ان هذا اليوم كان يوم اسود في تاريخ الجيش المصري يجب الاعتذار عنه من قادة الجيش
ويجب محوه من تاريخ الجيش المصري العظيم

وسأكمل معكم ان شاء الله ماذا حدث بعد دخول الاحصنة والجمل
للاسف مكنتش موجود يوميها فى التحرير بس بعدها مباشره روحت ووجهت نفس الاتهامات لاحد كبار الظباط اللى كانو موجودين فى التحرير خاصة انى كنت متابع الموقف ليلتها من التليفزيون وشايف من ناحية عبد المنعم رياض ازاى البلطجية بيتجمعوا وبينفضو وتجيلهم امدادات وكل ده على مقربه من الجيش تكاد تكون امتار قليلة

بس لما سألت الظابط قالى بالحرف الواحد
الزخيرة اللى فى جمبى ديه (وحط ايدة على علبه الزخيرة) مش للمصريين
ممكن اكون شايفك انسان كويس ومحترم وشايفه بلطجى او مش محترم بس فى الاخر كلكو مصريين

وبالنسبة لانساحب بعض الوحدات من اماكنها برر ده على انه حماية لنفسهم خاصة مع تزايد اعداد البلطجية واستخدامهم المولتوف والرصاص الحى

يعنى علشان بردو يحمو نفسهم من التورط فى الموضوع

يعنى فى الاخر انا بقى عندى قناعة ان اللى عملة الجيش مكانش خيانة كاملة على الاطلاق بقدر ما كان التزام بالحيادية لدفع اخطار اكبر كان من الممكن ان تحدث فى حال تورط الجيش مع اى طرف لحساب الطرف الاخر

اما موضوع تورط الجيش فى ممارسات تعذيب ده انا سمعته نقلاً عن بعض وكالات الاخبار فى حينه لكن مفيش دليل عليه لحد دلوقتى

واتمنى انه لو حصل يتحاكم المسئول عن ده سريعاً بس نحافظ كلنا على صورة الجيش عموماً لانه الورقة الاخيرة والرابحة ان شاء الله

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش