العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 19-06-2012, 12:07 PM
الصورة الرمزية MR_SELVESTER
MR_SELVESTER MR_SELVESTER غير متواجد حالياً

MR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of light
افتراضي رد: ايه الفرق بين الاتوس والاى تن

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الزيرو مشاهدة المشاركة

هو فى مدرسة قيادة بس سالت من مدة قالولى مش بتعلم دلوقت وقولت لحد يسالى لسه مردش عليا ويا رب تكون شغالة بدل استغلال الناس اللى بره
بالنسبة لمدرسة المرور لو خدتي معاكي اخوكي او ابن عمك وطلعتي علي اي حد مستلم عربية واديتلو قرشين هيعلم السواقة او اي سواق تاكسي تعلييم السواقة مش مشكلة بس اهم حاجة خدي حد تبعك علشان متتعامليش معاهم مباشرة

بالنسبة للاختيار لو جبتي البيكانتو الاوتوماتيك انا اؤكدلك انك هتحسي انك سايقة العربية الي في الملاهي لزيزة جدااا وسواقتها مش صعبة وعربية مريحة ....
هي مع واحد زميلي بيسافر بيها كل اسبوع مرتيين من اسماعيلية للاسكندرية وبيمشي علي 160 كيلو وتكييفها تلاجة وكمان بيلعب بيها وبيمرمطها والعربية مبتقولوش لا علشان كدا بنصحك بيها ... والله الموفق بس لما تجيبيها اعزمينا علي كوبايتين شاي وصحن فتة وشوية فطير انا اعرف ان الصعايدة كلهم كرم ...وربنا يقدملك الي فيه الخير

قديم 19-06-2012, 04:41 PM
الزيرو الزيرو غير متواجد حالياً

الزيرو will become famous soon enoughالزيرو will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MR_SELVESTER مشاهدة المشاركة

بالنسبة لمدرسة المرور لو خدتي معاكي اخوكي او ابن عمك وطلعتي علي اي حد مستلم عربية واديتلو قرشين هيعلم السواقة او اي سواق تاكسي تعلييم السواقة مش مشكلة بس اهم حاجة خدي حد تبعك علشان متتعامليش معاهم مباشرة

بالنسبة للاختيار لو جبتي البيكانتو الاوتوماتيك انا اؤكدلك انك هتحسي انك سايقة العربية الي في الملاهي لزيزة جدااا وسواقتها مش صعبة وعربية مريحة ....
هي مع واحد زميلي بيسافر بيها كل اسبوع مرتيين من اسماعيلية للاسكندرية وبيمشي علي 160 كيلو وتكييفها تلاجة وكمان بيلعب بيها وبيمرمطها والعربية مبتقولوش لا علشان كدا بنصحك بيها ... والله الموفق بس لما تجيبيها اعزمينا علي كوبايتين شاي وصحن فتة وشوية فطير انا اعرف ان الصعايدة كلهم كرم ...وربنا يقدملك الي فيه الخير
من عنيا بس كده دانت تنورنا واحنا مش بتوع شاى لازم حاجة ساقعة وعصاير وغدا والشاى ده اخر حاجة والفطير ده بقى مع الفطار انا مش من اسيوط المدينة انا من مركز من مراكز اسيوط ومختلفين خالص عن اهل اسيوط المدينة كل المراكز والقرى واللى من اصل قروى عندنا كرمة جدا بس ليا سؤال انت معترض على الاى تن شيفاك متحيز جدا للبيكانتو وجمعت معلومات عنهم مكانيكة وهندسية صدقنى الاتنيين واحد فى كل حاجة توام تقريبا الشركة وحدة الموتور واحد والاطارات وحدة الهيكل واحد كل الاختلاف فى الشكل الخارجى واقرى كده عنهم هتلاقيهم واحد وهما الاتنين انتاج شركة هوينداى - كيا بس كل المسالة مسالة ترويج وتتغير مسميات مع تغيير حاجة هنا او حاجة هنا البيكانتو صاجها امتن شويا بس اضيق من جوا وتكيفها احسن والاين تن اوسع من جوا وعزم الموتور احسن والفرق ان البيكانتو طالعة من 2004 والاى تن من 2008 فرق اربع سنيين عشان كده البيكانتو اتعرفت اكتر وانتشرت اكتر عشان ليها تمن سنيين والاى تن لسه بتتعرف عشان ليها اربع سنيين بس بس واللهى الاتنيين واحد واحدة بس تكييفها احسن وصاجها اجمد سنه والتانية عزم موتورها احسن واوسع من جوا واكيد فى الاتوماتيك الاتنيين واحد وده رابط عن الاتنيين
http://www.carsdir.com/news.asp?c=2&id=41483
قديم 19-06-2012, 07:22 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
تمام الأي تن اوسع من الداخل من البيكانتو وفي رأى الأثنين نفس الأمكانيات مع فرق السعر في صالح الأى تن والأنتشار ايضا
وما تنسوناش في العزومه
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 19-06-2012, 07:39 PM

ده تقرير عن البيكانتو

وده تقرير عن الاى تن

وده عن سوزوكى التو

التعديل الأخير تم بواسطة الزيرو ; 19-06-2012 الساعة 07:48 PM
قديم 19-06-2012, 07:53 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشمش1 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
تمام الأي تن اوسع من الداخل من البيكانتو وفي رأى الأثنين نفس الأمكانيات مع فرق السعر في صالح الأى تن والأنتشار ايضا
وما تنسوناش في العزومه
والله المستعان
تنور يا مشمش1 دانت و MR_SELVESTER تزيدونا نور وهنفرشلكم الارض ورد

التعديل الأخير تم بواسطة الزيرو ; 19-06-2012 الساعة 08:02 PM