العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات)

قديم 31-05-2010, 09:34 AM
kimolimo kimolimo غير متواجد حالياً

kimolimo is on a distinguished road
افتراضي رد: دليل الاعطال و الاصلاحات للفيرنا

معلش يا جماعة عندى سؤال انا معايا فيرنا عاملة 35000 وانا بقالى فترة بسمع زنة غريبة لما بشيل رجلى من على البنزين خصوصاُ لو ماشى على التالت و لما رحت أغير زيت قالولى ان زيت الفتيس كان مفروض يتغير من 5000 كيلو فغيرته الصوت خف شوية لكن لسه موجود تفتكروا ده صوت ايه ؟!
قديم 01-06-2010, 10:12 AM
monty1972 monty1972 غير متواجد حالياً

monty1972 is on a distinguished road

انا برضة كنت ببسمع صوت لمل اشيل رجلى من على البنزين بس كان فى كل الغيارات و خصوصا لمل اكون ماشى على سرعة اعلى من سرعة الغيار ، شكيت فى الشكمان و فعلا طلعت السوستة محتاجة تتغير
بس لو انت بتسمع الصوت دة على التالت بس يبقى حاجة فى الجيربوكس و غالبا حتكون رولمان بلى
طبعا دة على قد علمى و ممكن يكون غلط بس بحاول اساعد من واقع الخبرة و ارجو تصثحيح معلوماتى لنستفيد جميعا
قديم 01-06-2010, 11:09 AM
corsair
Guest

انا بقا اللي مشكلتي اني لما بكون واقف في اشارة الاقي عداد الاربي ام يرفع علي 1500 اكني محمل رجلي علي البنزين والاقي صوت الماتور يعلي انا مش عارف المشكلة ديه حلها ايه ولما بشغل التكييف الاقي العربية تنتش عندي العربية عاملة 20000 كيلو
قديم 01-06-2010, 07:47 PM
sony1mady sony1mady غير متواجد حالياً

sony1mady is on a distinguished road

من الواضح أن اللي بيفتي و يقول ان زيت الفتيس لازو يتغير عند الـ 5000 دة مش فاهم حاجة و أحسن رد عندي لمشكلتك و أنا بعتبر نفسي من عشاق الفرنا أن أقولك روح التوكيل علي الأقل هيقولك أية هوة العيب و بعد كدة عجبك سعر التصليح صلح العربية في التوكيل و لو معجبكش أديك عرفت العيب فين و روح صلح العطل عند أي ميكانيكي تعرفو .
قديم 02-06-2010, 03:32 AM
mfa100 mfa100 غير متواجد حالياً

mfa100 has much to be proud ofmfa100 has much to be proud ofmfa100 has much to be proud ofmfa100 has much to be proud ofmfa100 has much to be proud ofmfa100 has much to be proud ofmfa100 has much to be proud ofmfa100 has much to be proud ofmfa100 has much to be proud ofmfa100 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

انا بقا اللي مشكلتي اني لما بكون واقف في اشارة الاقي عداد الاربي ام يرفع علي 1500 اكني محمل رجلي علي البنزين والاقي صوت الماتور يعلي انا مش عارف المشكلة ديه حلها ايه ولما بشغل التكييف الاقي العربية تنتش عندي العربية عاملة 20000 كيلو
انا عربيتى عاملة 13000 و الRBM بيكون عالى شوية فى بداية التشغيل و المتور بارد و ده طبيعى عشان تسخين الموتور.
بس بحس بردو زيك بنتشة عند تشغيل التكييف بس خفيفة . و اعتقد ده طبيعى بردو لان التكييف بيحمل زيادة على الموتور بيقلل السحب .
بس انا جبت 190و التكييف شغال .

الكلمات الدليلية
فيرنا, hyundai, verna, صيانة سيارات