العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 15-02-2011, 05:42 PM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا من شباب التحرير

متابع بشدة ربنا يباركلك يا أبو سهيلة
قديم 15-02-2011, 05:43 PM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute

الحمد لله على سلامتك يا بطل
ومتابع بإهتمام
وان اسكن على بعد امتار من احد اقسام الشرطة وعشت ايام وساعات صعبة جدا ً تحت وابل من القنابل المسيلة للدموع واحتفظ ببعض منها وكنت داخل شقة مقفلة مع تشغيل المراوح والشفاطات واحيانا ً التكيفات وكنت اظن انى عانيت !!!!
ياااااااة دا انت حسستنا اننا كنا معاك وربنا يجازيك خير
ويرحم شهدائنا
قديم 17-02-2011, 02:12 AM
الصورة الرمزية ابوسهيلة
ابوسهيلة ابوسهيلة غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدني

ابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond repute

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

معلش انا اتأخرت شوية
المهم انا عايز ادخل معاكوا في احداث الاربعاء الدامي
بس هذكر حدثين مهمين قبل احداث الاربعاء
وانا فاكر تاريخهم بالشبه بصراحه

الاول هو احداث وزارة الداخلية
والثاني هو الطائرات الحربية

المهم ان انا بدأت الاعتصام من ظهر يوم السبت 29 يناير
وكنت في نشوة الانتصار عندما رأيت قوات الجيش وهي مسيطرة علي مجلس الشعب والشوري ومجلس الوزراء ومش بس كده
دول سمحوا للشباب انهم يتمشوا في شارع مجلس الشعب بحرية كاملة
وانا للاسف في هذه النشوة اتصورتي لصورتين مع الدبابات واتصورت صورة نادرة في شارع مجلس الشعب وانا لواحدي تماما في الشارع مش مهم الكلام ده
وعلي الرغم من ان الاجواء كانت لازالت ملبده بدخان القنابل المسيلة والارض عليها الاثار
لدرجة اني وانا كنت بصلي العصر وسجدت علي الاسفلت فضلت جبهتي بتحرقني اكتر من ساعة متخيليين الوضع كان عامل ازاي
ومش عارف انا كنت حاسس في يوم الجمعة انها مش قنابل مسيلة بس ولكن قنابل اعصاب لان ساعات مكنتش بقدر اقف علي رجلي من القنابل دي وبقصد يوم الجمعة مش السبت

المهم اني كنت بسمع ضرب نار متصل عند وزارة الداخلية ولكني كنت شايف انه ملوش لازمة ان احنا نحتل وزارة الداخلية علشان كده مهتمتش ان اروح هناك ولكن مع وصول اخبار بزيادة القتلي قررت مساءا اني اروح اشوف الوضع لقيت تقريبا عدد قليل جدا لايتجاوز 200 شاب
وسبحان الله اول مارحت لقيت عملية غريبة جدا من مجموعة من الشباب للانتقام من الوزارة
العملية مجموعة جابت عربية شرطة ووضعتها قدام عربية ملاكي وساقو الملاكي علشان تزق عربية الشرطة علشان يأخذوها ساتر وليقتحموا الوزارة وفعلا وصلت العربية لباب الوزارة وولعوا فيها لكن النتجة للاسف ثلاثة قتلي من الشباب وكانوا دول اخر شهداء من الشباب قدام الوزارة حيث وصل العدد اللي استشهد قدام الوزارة 13 شهيد في يوم واحد اجتمعوا كلهم بالاضافة للمصابين في مسجد او بالاحري ساحة للصلاة بجوار شارع باب اللوق وبالقرب من الميدان والجميل ان الجامع ده اتحول لمستشفي ميداني كامل داخل الميدان بعد كده
فيه كل التخصصات والادوية وده من اجمل الحاجات اللي حصلت في الثورة انشاء مستشفي ميداني سريع والتطوع السريع للاطباء والمسعفين والصيادلة والمتطوعين المختلفين

تاني اليوم الصبح يوم الاحد يعني الجيش طلب مننا ان محدش يروح ناحية الوزارة لانه هيحتلها وفعلا حصل كده وبعد كده سمح بدخول الناس شوية وبعد كده عمل منع كامل

وفي نفس اليوم ده البرلمان الشعبي كان عامل اجتماع وعمل اذاعة وكلمات وغيره ولكن في ظل الكلمات دي لقينا طيارت حربية تحلق علي ارتفاع منخفض جدا طيارات حربية مش هليكوبتر عمري ماشوفتها الا في التلفزيون وصوتها مرعب جدا ولكن علي مين الشباب اتحدوهم بطريقة جميلة قالوا كلوا يقعد كلوا يقعد في نوع من التحدي الجميل
لكن الطايرات قعدت تلف وتيجي فوقينا لمدة عشر دقائق تقريبا وبارتفاع منخفض جدا جدا جدا

الامر اللي خلي بعض الشباب يقلق ويطلع في الاذاعة يهدد القوات اللي موجودة داخل الميدان
مما جعل الظابط المسئول عن القوة داخل الميدان يطلع يقول بيان من القوات المسلحة داخل الميدان ويؤكد ان الطايرات دي لو ضربت والقوات داخل الميدان يبقي قولوا علي مصر السلام وامريكا هتدخل البلد بعد نص ساعة من الضرب من وجهة نظره وانه لو حصل كده هوا اول واحد هيضرب معانا وان ممكن نسمع صوت تكسير وانفجارات للزجاج نتيجة احتمالية كسر الطايرات حاجز الصوت فمحدش يخاف وبعد البيان ده الطايرات بدأت تختفي من الاجواء ورجعنا لبيانات المؤيدين للثورة في الاذاعة

انتظروا الاربعاء الدامي اطول واصعب ايام الثورة

قديم 17-02-2011, 03:42 AM
الصورة الرمزية ابوشروق
ابوشروق ابوشروق غير متواجد حالياً

ابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond repute

حمدلله على سلامتك متابع بشده لمعرفة الحقائق الى الاعلام المصرى كان مخبيها علينا ومبروك النصر

حبيبت قلبى سبيدر
قديم 18-02-2011, 01:31 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

متابع بشغف شديد جدا واتمنى لو فى عند حضرتك صور للاحداث ترفقها مع الموضوع ...

بصراحه مش عارف اقول ايه فعلا انا كنت بتمنى انى اكون فى التحرير وكنت مصاب بحسره شديدة انى قاعد فى بيتى قدام التليفيزيون (قناة الجزيرة طبعا مش التليفيزيون المصرى اللى كان بيخدر الناس) ...

ولكن حاجتين منعونى من السفر للتحرير ... اولهم انى معرفش حد فى القاهرة نهائيا ومليش اى اقارب هناك اقدر ابات عندهم او الجأ ليهم فى اى ظرف ..

ثانيا اشفاقا باهلى اللى كانوا هيموتو من الرعب لما حسو انى بفكر اسافر التحرير ...

فاكتفيت آسفا انى افضل قاعد 24 ساعة قدام التليفزيون حتى وانا نايم كنت بسيبه مفتوح جنبى ..

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ