العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 29-06-2012, 11:10 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال هايف

بعد عام من السواقة// استطيع أن اقول انى جيد جدا. واصبحت السواقة بالنسبة لى عمل روتينى. الحاجة الوحيدة التى تضايقنى الأن هو أنى لا أستطيع تحديد المسافة بينى وبين السيارة التى أمامى أو خلفى عندما اركن بين عربيتين أو أخرج بين عربيتبن.. بمعنى أن ممكن يكون فى مثلا مسافة متر بين العربية والعربية اللى راكن وراها. وأجى الف الدريكسيون للاخر وأطلع. المهم أنى مش بأكون جرئى يعنى أطلع مثلا نص متر وأرجع تانى للخلف النص متر وأرجع تانى الف الديكسيون وأطلع للأمام. يعنى بستخدم الدريكسيون كثير لما أطلبع بين عربيتين أو أركن بين عربيتين وهذا لخوفى من الإرصطدام بالسيارة التى أمامى أو خلفى... هل حد عندة نصيحة ؟؟

كثير بشوف ناس بتركن فى حته صغيرة جدا من أول مرة أو تطلع بين عربيتن فى حته ضيقة جدا وأجدهم يستمرموا فى التقدم حتى يكون الفرق بين السيارتين أقل من خمسة سنتى واحسدهم على هذه الدقة...
قديم 29-06-2012, 11:22 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال هايف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

صباح الخير يا جماعة

أنا عندى عربية هيونداى ماتريكس 2001. العربية مش فيها مشاكل ولكن عندى استفسار محيرنى. أنا لسة بتعلم سواقة يعنى بأمشى فى الشوارع بالراحة على سرعة بين 10 إلى 20 كيلوا فمعظم الوقت العربية بتمشى على سرعة السلانسية بدون ما أضغط على دواسة البنزين نهائيا. معظم الوقت العربية ماشية لوحدها بدون ما أضغط على البنزين، ولما اريد زيادة السرعة إلى 20 أضغط شوية بسيطة.

لو عربيتك اوتوماتيك الحكاية دي عادي جدا وبتحصل في كل العربيات الاوتو لما تكون العربية على الدي
المشكلة أن اليوم لاحظت حاجة لما بأشيل رجلى من الدبرياج وعلى السرعة الأولى ألقى العربية مش تتحرك على طول من أول المشوار للدواسة بمعنى أن العربية بتتحرك لما تكون الدواسة فى النص أو قرب نهاية المشوار إلى أعلى. مش عارف هذا طبيعى ولا لا؟ أفترض ان العربية تتحرك بمجرد ما أشيل رجلى ولكن هذا لا يحدث. أنا بشيل رجلى وحدة وحدة وحدة خالص. فتفضل العربية واقفة ولا تمشى لحد ما توصل إلى تلتين المسافة وبعين تتحرك فى الثلث الأخير. بالمناسبة أنا بقوم برفع رجلى من الدبرياج بدون ما أضغط بنزين وعدد لفات الماتور بيكون 1000و 2000 لفة

السبب دا ان الدبرياج ليه موضع معين بيشتغل فيه يعني في عربيات لازم تضغط دبرياج على الاخر علشان يفصل وفي عربيات الدبرياج فيها بيفصل في النص

فى حاجة كمان. وأنا فى المطالع الصغيرة أمام البنزينة مثلا أو وأنا داخل على شارع أعلى من الشارع ألى أنا فيه، بأجد العربية ترجع للخلف لوحدها بمعنى أن سرعة السلانسية مش تخلى العربية تطلع المطالع البسيطة . بأضغط على البنزين شوية وبخاف تنط بسرعة لقدام ولما أرفع رجلى من الدبرياج ألقيها بتطفى والماتور يقف فأضطر أدور الماتور تانى وأحاول أطلع وأبقى مبرجل بين ان العربية بترجع لورا وخايف تصطدم بالعربية اللى فى الخلف، وعاوز أطلعها لقدام وخايف أدوس بنزين كثير حتى لا تسرع للامام ولما أشيل رجلى من الدبرياج يطفى الماتور.

ياراجل جمد قلبك واطلع وعلى فكرة عادي ان العربية تبطل منك لو وقفت في المطالع فانتا تزود بنزين سنة سنة لحد ما تلاقي العربية بتتحرك بسرعة مناسبة
أتمنى أنى أكور أوضحت المقصود...

متشكر على الرد.. ,ارجو النصيحة عن سبب إنطفاء الماتور فى وقت التحرك من الثبات.
اقصدك في المطالع ولا في الطرق العادية
ارجوا التوضيح

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn