العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل استفت من الجدول
نعم 2 66.67%
لا 1 33.33%
المصوتون: 3. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 04-03-2010, 12:50 PM
الصورة الرمزية Bendary
Bendary Bendary غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مكافح بشرف
التخصص العملى: Trading - Buiness Development
هواياتي: طوابع - رسم - قراءة ، لكن بعد الشغل والجواز بقت الهوايه : أكل العيش

Bendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رأيكم قرض شخصي ولا قرض عربية .....؟

فى الحقيقة ياجماعة ان نظام البنوك الاسلاميه هو نظام كلام فى كلام (فى رأى الشخصى )
ومن الاخر حسابيا تكون الحكايه بنفس الفوايد ونفس التكلفه

لكن اعتقد من الناحيه الفقهيه : ان هذا النظام مقبول اكثر لانه يكون خارج شبهة الحرمانيه
وذلك على اساس ان البنك يقوم ببيع شئ مملوك له - وهذه جائز فى الشريعه - بسعر تقسيط مختلف عن سعر الكاش
والمفترض ان الفوائد السنويه تكون غير محدده مسبقا ويتم تحديدها لكل سنه على حده طبقا لنظام المرابحه - اى ان معدل الفايده غير ثابت حسب حاله السوق

على اى حال حاول تسال فى اكتر من بنك ممن يطبقون النظام الاسلامى
وابعد خالص عن حكايه القرض الشخصى لانها هتكون مكلفه بالنسبه لك جدا
اما حكايه حظر البيع دى - فهى عاديه ولا تدع للخوف او القلق لان العربيه ستكون باسمك والرخصة باسمك لكن عليها حظر بيع حتى نهايه التقسيط .

Mohamed Bendary
اللهم فرغنى لما خلقتنى له ولا تشغلنى بما خلقته لى
اللهم ولا تحرمنى وانا أسألك ولا تعذبنى وانا استغفرك
مصر هاتفضل غاليه عليا
قديم 04-03-2010, 01:51 PM
nada kemo nada kemo غير متواجد حالياً

nada kemo is on a distinguished road
افتراضي رد: عايز مساعده فى شراء فيرنا بالتقسيط من هيونداى غبور

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا كمان محتاجة اعرف اقل تقسيط مباشر من غبور لسيارة سوزوكى ماروتى او سوزوكى فان 2010 اقل مقدم واقل قسط ممكن حد يجاوبنى مع العلم بانى اعمل بالقطاع الحكومى والقطاع الخاص ايضا ارجو الرد على هذا الاميل N2007830@YAHOO.COM
جزاكم الله كل خير
قديم 04-03-2010, 02:42 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رأيكم قرض شخصي ولا قرض عربية .....؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SiLeNt PaiN مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله

في البداية بشكركم على المنتدى الجميل والمجهود الكبير والفايدة اللي بتقدموها
وكان عندي استفسار وعاوز رأيكم فيه

أنا عايز اشتري عربية فكنت عاوز اعرف اخد قرض عربية من البنك ادفع مقدم واقسط الباقي ولا اخد قرض شخصي واشتري العربية كاش واسدد قسط القرض للبنك
يعني من منطلق ان العربية هتبقى ملكي اقدر اجددها ويبقى لي حق التصرف فيها

.............. ؟
من الناحية الدينية مش هقدر افيدك علشان اختلف الكلام والجدال فى الامور دة كثيرا
بس من ناحية الحسبات تعال نتناقش شوية بصورة واقعية
انت تروح البنك تسال على انهم يقدموا قرض ليك تشوف هيسمحول لك بمبلغ كام وهينزل فى الحساب بتاعك كام بعد خصم المصاريف فى الاول وتشوف الاجراءات لان ناس كثيرة بتفتكر ان دة حل وتكتشف ان البنك مقدملها مبلغ صغير جدا مش زى مهى عيزا او متخيلة انها تحصل علية
لو منفعش الموضوع دة تتجة الى شراء سيارة بالتقسيط
ولاحظ ان دائما التنفيز الواقعى غير الكلام ودة ال لازم تعرفة من البنك بتاعك بخصوص القرض
للاستفسار السريع
0125485222
قديم 04-03-2010, 03:22 PM

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز مساعده فى شراء فيرنا بالتقسيط من هيونداى غبور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nada kemo مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا كمان محتاجة اعرف اقل تقسيط مباشر من غبور لسيارة سوزوكى ماروتى او سوزوكى فان 2010 اقل مقدم واقل قسط ممكن حد يجاوبنى مع العلم بانى اعمل بالقطاع الحكومى والقطاع الخاص ايضا ارجو الرد على هذا الاميل N2007830@YAHOO.COM
جزاكم الله كل خير
عزيزي
اقل مقدم 20% من ثمن السيارة
للاسفسار السريع
0125485222
قديم 04-03-2010, 03:25 PM

افتراضي رد: تقسيط المستعمل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud.rawy مشاهدة المشاركة

أ/سيف
أرغب في أقل سيارة مستعمله متاحة تكون ماشية مثل سيات أو ما شابه (أقل مقدم و أقل قسط ) إن وجد لديكم لظروف خاصة جدا مع العلم انني أعمل في شركة خاصة و أتقاضى مرتب 1200 في الشهر أستطيع أن أدفع 500 جنيه منه شهريا كقسط , أنا عارف ان طلبي صعب ورخم و ان ما فيش حد بيقسط حاجه زي ديه لأن ثمنها رخيص و ان ده مش حاجه تجيبلكم مكسب و لكن إن كان بإيدكم المساعدة لوجه الله في ايجاد مثل هذه السياره فجزاكم الله كل خير حيث ان الظروف لا تسمح لي بالانتظار و تكوين المبلغ و الحاجه لسيارة الان ملحة

طلبك مش صعب ممكن تجد افراد يبيعوا سيارتهم بالتقسيط ليك انما انا معنديش ونظام التقسيط للمستعمل يبداء من موديل 94 ودة هيكون صعب معاك

الكلمات الدليلية
أبحث عن لادا 20107 مستعملة بالتقسيط, ميتسوبيشى لانسر, مطلوب, مطلوب أكسنت تقسيط, مطلوب سيارة للتقسيط, مطلوب شراء سيارة, الشباب الطموح, اتخنقت بجد, تويوتا كورولا, تقسيط سيارات, سيارات, سيارات مستعملة للبيع فى مصر, سيارات بالتقسيط, سيارات جديدة, سيارة, سيارة مستعملة بالتقسيط, سيارة سوداء, سيارةجديدة, شيفرولية, صيني, شحن،نقل, شروكي, عايز اقسط كروز او كيا سيراتو, عربيه, طلب شراء سيارة