العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 08-05-2011, 10:48 PM
drali drali غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الصيدلة

drali is a jewel in the roughdrali is a jewel in the roughdrali is a jewel in the roughdrali is a jewel in the rough
افتراضي رد: سوال اعجز المكيانكيه على الرد عليه

أستاذ عماد جاب المفيد

المشكلة فى ظبط مسمار الهواء اللى فى الكربراتير

دور العربية وسيبها تسخن كويس قوى وبعدين افتح مسمار الهوا سنة صغيرة من الكربراتير وبعدين دوس مرتين تلاتة بنزين وانسى المشكلة

على فكرة كان عندى نفس المشكلة بالظبط وحليتها بنفسى

Dr-Ali
قديم 09-05-2011, 03:48 AM
reedo reedo غير متواجد حالياً

reedo is on a distinguished road

يا باشا السلام عليكم الاول ومع اول تعليق ليا فى المنتدى الجميل ده احباقولك ان نفس المشكله حصلتلى مع عربيتى جولف 2 ومطلعه عينى فى عيوب تانيه .؟...... المهم ان المشكله كهربه الماتور انا برده بعد لف كتير وهندله ولاد المهنه ليا كانت بتبطل منى وانا دايس على البنزين لكن ميكانيكى واحد لقالى الحل انه المشكله فى المشط الالكترونى للعربيه بيعلق وبايظ ولما بيفصل بيخلى العربيه تبطل لو العربيه فى بعض المرات مش بترضى تدور على طول يبقلا السبب المشط الالكترونى لانى بعد ما غيرته فعلا مبطلتش تانى ابدا واسف انى طولت عليك وتقبل مرورى
قديم 23-05-2011, 03:37 PM
MOHANND MOHANND غير متواجد حالياً

MOHANND is on a distinguished road

انا حصل معايا الموضوع دة والميكانيكية و الكهربائية اشتغلونى ورحت عند كذا حد ومش هتصدق انى صرفت اكتر من 1500 جنية وفى الاخر طلع اية البطارية بتهرب شحن غيرت البطارية الحمد لله زى الفل انت ممكن تقيس قوة البطارية عند اى حد ممكن تكون نفس المشكلة ومش شرط انها تكون بدور العربية الصبح عادى
قديم 23-05-2011, 04:13 PM
الصورة الرمزية fares tany
fares tany fares tany غير متواجد حالياً
من انا؟: "واذا فعلوا فاحشة أو ظلموا انفسهم ذكروا الله"
التخصص العملى: قانونى
هواياتي: قراءة ,كتابة, تاريخ, سيرة, سياسة,رحلات, تخييم

fares tany has a reputation beyond reputefares tany has a reputation beyond reputefares tany has a reputation beyond reputefares tany has a reputation beyond reputefares tany has a reputation beyond reputefares tany has a reputation beyond reputefares tany has a reputation beyond reputefares tany has a reputation beyond reputefares tany has a reputation beyond reputefares tany has a reputation beyond reputefares tany has a reputation beyond repute

انا مش بفهم اى حاجة فى الميكانيكا بس حبيت اهنيك على اختيار عنوان الموضوع بجد يشد..تحياتى و ان شاء الله بسيطة
قديم 26-05-2011, 12:51 AM
كنتوش كنتوش غير متواجد حالياً

كنتوش has a spectacular aura aboutكنتوش has a spectacular aura about

طيب قولنا الموضوع وصل لفين وايه حله علشان الكل يستفيد