العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل تريد مبارك رئيسا لمصر؟
نعم اريده رئيسا لمصر للابد لانه الانسب 3 7.89%
لا اريده خارج سدة الحكم فورا و بدون تأخير 23 60.53%
اريده خارج الحكم و لكن بعد انتهاء مدته الرئاسية الحالية 12 31.58%
المصوتون: 38. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 08-02-2011, 01:47 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفتاء الحرية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboelesaad مشاهدة المشاركة

ابسطهالك ياباشا

تخيل احنا كاعضاء قومنا عليك مره واحده و وقولنا وائل باشا مينفعناش وعايزين واحد غيره يتولي الاداره
المقارنة خاطئة بالمرةلان المنتدى هنا ابو نورا يعد مؤسسه و مالكه و مديره و له و للمؤسسين الاخرين الحق في ادارته كيفما يريدوا حتى و ان كانت خاطئة و ده عيب الشركات القطاع الخاص على مستوى العالم و لكن مصر ولا هي مؤسسة ولا شركة دي دولة لكل مواطن فيها كل الحق زي التاني!! من الاخر محدش احسن من التاني يعني لو مصر موتورز ليه 3 مؤسسين مثلا و ال 3 ليهم نفس الحقوق زي ابو نورا بس اتفقوا انهم يخلوه المدير بس لو الاتنين التانيين اصروا ان ابو نورا يمشي ساعتها حايمشي فورا و انا اعتقد ان الموضوع ده حدث فعلا على خلفية سابقة يعلمها الجميع
لكن مصر ليها 80 مليون مؤسس و كلهم اللا 3 او 4 قالوا عايزينه! يبقى لازم يغور في داهية و ممكن الرئيس الجديد يستشيره في اي حاجة مش واضحة! بقاء مبارك حاليا حيخليه يحرق اي ورق يثبت تورطه في اي قضايا فساد او عمولات او اهمال

طبعا المقارنه خاطئه و انا بقول ابسطها مش بقول ان دوله تتقارن بموقع مع كامل الاختلاف
ثانيا هل حصل استفتاء عشان تقول ال 80 مليون عايزينه يمشي و 3 او 4 مليون مش عايزين ؟؟؟؟؟؟
الي طلع في جميع المحافظات ميكملش 15 % يعني معدوش النص عشان يمثل النسبه الصح

طب انت متفق مع شركات و عقود لحد اخر المده بتاعتك هل احنا نعرفها ؟؟؟
المفروض ان رئيس الدولة ميعملش اي عقود او تعاملات خارج نطاق الشفافية و اللا يطلق عليه فساد!

لم اقصد المعني الحرفي قصدي في اتفاقات ومعاهدات وعقود شراكه اتفاقها الاول مع رئيس الدوله لان الريس هو بيمثل الشعب فاما الريس يتشال العقود من السهل تتغير لان وجه نظر الشعب اتغيرت

هل حد فينا يفهمها ؟؟؟
ليه يعني! هوا مبارك ابو العريف و باقي دكاترة الجامعة و السياسيين التانيين مبيفهموش! دا خريج كلية حربية!

انا مقدصش اقلل من مكانه اي حد
عن نفسي مهندس مدني افهم في شغلي بس لا افقه شئ في الطب مثلا ولا كلامي يؤخذ بيه
المفروض نقول احنا عايزين اي و نسيب الي بيفهمو يتكلمو و يشتغلو مش كل واحد يقول الي عايزة و مفكر نفسه الي هيسير الكون
ادي العيش لخباذه بس ميكلش نصه

هل ينفع تسيب الليله و تمشي و تضيع نفسك و البلد في ستين الف داهيه ؟؟؟
ولا حتضيع ولا نيله! بقائه هوا اللي حيضيعها لانه يا اما حيخفي كل اوراق تدينه يا اما حينتقم

والله لو عمل كده بسيطه الميدان موجود

انت اعترفت انك بتسرقنا و عامل فينا البدع
لم يعترف بالعكس بيتهم الجميع بالتواطؤ و العمالة

لا اعترف ان في ناس سرقت كتير واعترافه انه قال مش هرشح نفسي تاني

حاولت ترضينا و قولت مش هدخله تاني بس مينفعش اسيبه دلوقتي عشان المنتدي ميقعش خالص استحملوني اشهر
برضو نصر علي الاصرار ؟؟؟

احيانا العند بيأدي الي موت صاحبه
يسمع من بقك ربنا

العند الي اقصده من الشعب مش من الريس

اتمني تكون الفكره وصلت
انا فاهم قصدك! بس اي اسهل! ان واحد يموت و اللا الشعب كله يموت؟
قديم 08-02-2011, 02:25 AM
aboelesaad
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

انا فاهم قصدك! بس اي اسهل! ان واحد يموت و اللا الشعب كله يموت؟

ولي ندخل الموت بنا

مكل واحد ياخد جزاءه

انا رأي المتواضح نخلي المراكب تمشي بهدوء و بلاش عنف ولا صيد في ميه عكره ومطالبنا نشوف هيتعمل فيها اي لان مفيش حاجه بتيجي افش كده
ولازم نشتغل و نهدي بقي
الي اخطأ وتسبب في كل ده يتعدم ميت الف مره وانا اول واحد هأيد ده بس نحكمها بالعقل اكتر ما هي بالعواطف لان الي بيفكر ان الريس يمشي بالوقت ده تحديدا يبقي بيفكر بكره للريس مش بعقل ارجح و في نفس الوقت لا رأي ولا رأيك الي هيتنفز
لانهم اساسا 7 شهور مش مستهلين استفتا وتنحي الصبر عليهم اسلم طريق

واحنا صغيرين " اطفال " لو تفتكر مش اي طلب مننا كان بيتنفز من اهلنا مش كعند او تصلت منهم لا بس لانهم ادري بخبايا كل الامور وعارفين هما بيتصرفو ازاي
اه بيسرقو وهيتغيرو وعملنا البدع خلاص نصبر بقي
قديم 08-02-2011, 02:36 AM
الصورة الرمزية maka
maka maka غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

maka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond repute

لا اريده خارج سدة الحكم فورا و بدون تأخير

م / محمد قاسم

معا لمقاطعة المنتجات الروسية والصينية نصرة لاخواننا في سوريا
قديم 08-02-2011, 02:44 AM
الصورة الرمزية الدملاوي
الدملاوي الدملاوي غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: إدارة فندقية
هواياتي: القراءة والتحليل

الدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maka مشاهدة المشاركة

لا اريده خارج سدة الحكم فورا و بدون تأخير

وأنا معاك تماماً

لوجي الجميلة

أنضموا لحملة المليار صلاة على الرسول صلى الله عليه وسلم

قديم 08-02-2011, 03:06 AM
الصورة الرمزية الدملاوي
الدملاوي الدملاوي غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: إدارة فندقية
هواياتي: القراءة والتحليل

الدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond repute

أخواني الاعزاء

أرى انه قد كثر اللغط والجدال في أمور لم يكن فيها جدال نهائياً قبل قطع خدمة النت

وعندما عاد النت فوجئنا جميعاً بتغيير كبيييييييييييييير في مواقف بعض من زملائنا المهمين تحت مسميات مختلفة

أنا هنا لا اخون أحد أو اتهمه بالعمالة للنظام الفاسد الذي يجثم على صدورنا منذ زمن طويل ويسلبنا مقدرات حتى مستقبلنا

ولكن التغيير الحادث هذا عليه علامات أستفهام كبيرة جداً؟؟؟؟؟؟؟؟

هناك من يقول انه الاب والرمز ولا تصح أهانته

يا جماعة أن الخدمة العامة لا توجد فيها مثل تلك المسميات

نحن نحتاج لتغيير كبير في ثقافتنا .... الموظف العام ما هو ألا موظف عندنا يأخذ مرتبه منا من ضرائبنا من دخولنا هكذا في كل مكان في لعالم حتى في ثقافتنا الأسلامية

فسيدنا أبو بكر قال وليت عليكم ولست بخيركم
وسيدنا عمر كان يامر أصحابه بتصحيحه

أهم يعرفون ديننا اكثر منا؟

أقول مرة اخرى الخدمة العامة ليست أمارة ولكنها أدارة بتفويض شعبي منا أن أصاب فهو المطلوب وأن أخطئ فالحساب واجب أما لو خان فيجب محاكمته بدون تردد

ثم أنه ماذا حدث يا اخواني؟

هل هان عليكم دماء شهدائنا؟
هل نسيتم الفساد الذي يزكم أنوفنا أجمعين؟
هل نسيتم شبابنا المعتقل في غيابات السجون منذ سنوات طويلة بدون تهم واضحة؟
هل نسيتم البطالة التي يعاني منها جل شبابنا؟
هل نسيتم انهيار مستوى التعليم الفاضح والمقصود؟
هل نسيتم أنهيار مستوى الخدمات الطبية المتردية؟
هل نسيتم التكبر والتعالي الذي نعامل به في شوارعنا من قبل قوات امن مبارك اللعين؟
هل نسيتم قضية تصدير الغاز للملعونة اسرائيل بأقل من سعر أستخراجه؟
هل نسيتم حصار وتجويع شعب غزة؟

يا نااااااااااس
يا هووووووووووه

أنا أحترم رأيكم كما تحترمون رأيي

والمفاجأة هنا أني لا اطالب برحيل مبارك ابداً وتحت أي ظرف ولأي سبب

أني اطالبه ان يبقى ليحاكم على جرائمه فلا واحد من اللذين تضرروا من سنوات حكمة وسياساته الجائرة فوضني لأسامحه وأقول له فقط أرحل هكذا بمنتهى البساطة
ولا دم الشهداء سيبقى هادئاً في عروقنا لو تركناه يرحل في سلام

لا وألف لا

لا لرحيله قبل محاكمته

لوجي الجميلة

أنضموا لحملة المليار صلاة على الرسول صلى الله عليه وسلم