العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 07-05-2011, 05:20 AM
mijodian mijodian غير متواجد حالياً

mijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud of
افتراضي رد: تجربتي مع بنزين 86 ؟؟؟ ايوه 86

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarbook مشاهدة المشاركة

الراجل ده بيتكلم صح لان البنزين 80 هوه هوه ال 90 الفرق بيكون فى نسبه النقاء عموما من المفروض ان البنزين يكون خالى من الرصاص لكن فى مصر مفيش حاجه اسمها خالى موجود واكتر البنزينات فى فى مصر بتحط على 90 سولار عشان يزو الكميه لو عايز تعرف حط بنزين 90 فى اى محطه غير الوطنيه واسمع كويس التكيهات بتاعت العربيه هتحس ان فى صوت طرقعه بسيط جدا ده لو فعلان البنزين نقى ميعملش كده اما خالى من الرصاص وطبعا احنى فى مصر مفيش زمه لو جيت حرقت على المكنه وبصيت على الشكمان هتلاقى لما تشيل رجله على الدواسه فى نسبه دخان اسود طلعت دى تشوفها اصبح ولا تقى اسبيراتير ولا عيب كهرباء .
لو حد مش مصدق ياخد نسبه بنزين يحللها فى اى معمل ويشوف لو كلامى صح او غلط
اما بالنسبه انك تخلك بنزين 80 على 92 ده صح بس كل 4 تفويلات للسياره بنفس الطريقه تحط 20 لتر 95 مره وحده عشان ال 86 لما بيجى يتحرق مع البيستيم هيسيب الرواسب بتعته زى الكربون عليه وهتحتاج تغير زيت وتحط مع الزيت منظف وليه كل 4 مرات حط مره وحده 95 20 لتر وريح بالك وكلامى على تجربه ليه فى جولف مديسون لكن مجربتوش فى البى ام

بس فيه حاجه مهمة جدا العربية لو متعودة علي 95 يبقي عادي انا بعمل حاجه احسن شوية كل 6 شهور بنضف التانك كله بفضيه كله علي الارض وباخد جركن بنزين بتاع ب10 جنيه كده يوديني افول تاني حتي تانك الاحتياطي كله بيمشي ويتنضف صح جدا وبعدها بتبقي العربية سحبها اسرع والحرق بتاعها مظبوط جدا للعلم جربتها مره واحده بس ولسا المره الجايه قريب فهفتكر الميكانيك بتاعي بيعمل ايه واشرحلكم موضوع تنضيف التانك ده عشان تشتري دماغك من موضوع الرواسب ده نهائيا
هما بيعملو حاجه انا مش فاكرها بس المحصله ان التانك بيطلع نضيف من الشوائب كلها
لما اروح تاني هقولكم بالتفصيل ان شاء الله
وانا ضد زيوت التليين والحاجات دي بحسها بتضطر الماتور معرفش ليه والله الله اعلم
قديم 08-05-2011, 12:11 PM
الصورة الرمزية Abo Menna_ElGabaly
Abo Menna_ElGabaly Abo Menna_ElGabaly غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير الراية للحاسبات

Abo Menna_ElGabaly is on a distinguished road

الحمد لله ماشى 80 بس والعربية 2004 إنجكشن بس مشكلة السحب عادى علشان الواحد يبطل يجرى وراه عيال عايز يربيهم:w6w200504112246446 a
بس الكل بيقول أهم حاجه تفول على النص أو فوق الثلث لتجنب شوائب التانك
بحط منظف رشاشات أبرو كل شهرين مثلاً
قديم 16-05-2011, 04:20 PM
الصورة الرمزية tarbook
tarbook tarbook غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد صلاح الدين سمير
التخصص العملى: Computer Science
هواياتي: السيارات واسماك البحار

tarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond repute

بس الكل بيقول أهم حاجه تفول على النص أو فوق الثلث لتجنب شوائب التانك
بحط منظف رشاشات أبرو كل شهرين مثل

اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمد رسول الله عليه افضل الصلاه والسلام على الحبيب المصطفى

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

قديم 16-05-2011, 05:12 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

طب هوا مالة البنزين 90 لا خلط ولا يحزنون ومتهيالي يديك نفس النتيجة ولا ايه؟؟

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 16-05-2011, 06:00 PM
الصورة الرمزية محمد عبد الفتاح الكومى
محمد عبد الفتاح الكومى محمد عبد الفتاح الكومى غير متواجد حالياً
من انا؟: إستايلى قديم ( بيقولوا عنى كده )
التخصص العملى: ليسانس فى الاداب قسم مكتبات ومعلومات
هواياتي: السيارات والعزف على الاورج والتنس

محمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to behold

يا عم يا بتاع الكوكتيلات إنت .... بس والله عندك حق وناس كتير بتحط 80 على 90