العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 03-04-2010, 08:36 PM
tamer elsayad tamer elsayad غير متواجد حالياً

tamer elsayad has a spectacular aura abouttamer elsayad has a spectacular aura abouttamer elsayad has a spectacular aura about
افتراضي رد: ماذا يعني عيب الفل الباور

صعب قوى موضوع مقارنه السيراتو بالهوندا سيفيك رغم اعجابى بالسيراتو لاكن بكل المقاييس الهوندا
كشكل الهوندا كقوة موتور الهوندا كتكنولوجيا الهوندا كثبات كتعليق الهوندا كصناعه وخبرة هوندا

ياجماعه مع احترامى للسيراتو لا يمكن مقارنه عربية كورى بيابانى

الالمان افضل مصنعى السيارات فى العالم بعدهم اليابان بعدهم الكورى بعدهم الصينى بعدهم الهندى
قديم 03-04-2010, 11:22 PM
الصورة الرمزية MANDO09
MANDO09 MANDO09 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد سعيد
التخصص العملى: طالب هندسة معمارية
هواياتي: القراءة

MANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer elsayad مشاهدة المشاركة

الالمان افضل مصنعى السيارات فى العالم بعدهم اليابان بعدهم الكورى بعدهم الصينى بعدهم الهندى
ايه يا عم حيلك فين الطليان والأمريكان والكتل الشرقية الاوروبية
قديم 04-04-2010, 12:18 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة swat مشاهدة المشاركة

أنت بتتكلم بجد بتقارن نيو سيراتو بلانسر بومة
السيارتو أفضل بمراحل من حيث الثبات والعزل وقوة المحرك والتسارع ونظام الفرامل
وبالنسبة لأصحابي في مصر فكلهم أصحابي وأتمنى من أي شخص معه سيراتو يقابلك في مواجهتك تلك
ptmnlo123per122 وأتمنى لك التوفيق ptmnlo123per122تحيا مصر
هههههههههههههههههه
السيراتو افضل من البومه ربنا معاك يا مان
انا مستني يا مان لما تلاقي حد طيلع مايا انا تحت امرك في اي وقت و سعتها هتعرف لانسرptmnlo123per154 ولا سيراتوptmnlo123per172

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MANDO09 مشاهدة المشاركة

والله انا مبسوط بنقاشكم ده لأنه مش بيفسد للود اللى فى الجو العام أى قضية شكرا medo akef وشكرا swat على الروح الجميلة اللى بتشجع على متابعة الموضوع
تحت امرك يا مان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_o_sakr مشاهدة المشاركة

انا حبيت اصحح بس الموضوعين دول و بدون ابداء رأى فى المناقشه
عن موضوع البور ولله انا فعلا مسمعتش عنه كتير بس بيس جمل انه مش زي الانترا بس كدا كدا مش بيقفل!!!!!!!
اما عن نظام التعليق يا مان طبعا دا عيب انه يقول كدا يعني ايه موجود في عربيات كتير!!!!!
الصيني طبعا انا بتريق عليه عربيه كل حاجه فيها من حته و ياريتها نفعه
في رايي طبعا دا عيب و مينفعشي يقول علي العربيه كدا و لو فعلا نفس نظام تعليق الكورولا يبقا لي هي مش ثابته زي الكورولا؟ و ليه النط ال17 بقا؟؟؟؟؟؟؟؟ الكورولا 16 بس
تقبل تحياتي
وشكرا

صعب قوى موضوع مقارنه السيراتو بالهوندا سيفيك رغم اعجابى بالسيراتو لاكن بكل المقاييس الهوندا
كشكل الهوندا كقوة موتور الهوندا كتكنولوجيا الهوندا كثبات كتعليق الهوندا كصناعه وخبرة هوندا

كلام تمام يا مان بس في ترتيب الصناعات
طب فين يا مان الامريكي و الايطالي و البريطاني و السويدي و الطقم الاوروبي كله انا معاك ان الكوري ابل الصيني بس مش بعد اليباني طبعا في حجات اعلي منه بكتير

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 04-04-2010, 08:36 AM
swat
Guest

صدقت صديقي العزيز لا يمكن مقارنة الياباني بالكوري
فالياباني هو:
1- الشكل الخارجي الغبي والقبيح
2- البساطة في التصنيع
3- السعر المرتفع
4- الكماليات المعدومة
5- قطع الغيار الغالية والمفقودة
بينما الكوري :
1- الشكل الخارجي الجذاب والثبات والتعليق الممتاز لمن لديهم وعي ولا يتجاوزون 150 كم والكماليات الرائعة مجتمعة وقطع الغيار المتوفرة وكل هذا بسعر مناسب ( كيا ريو- ألنترا - سيراتو - سيرانتو - فيركروز)

بجد نورت الموضوع بس ليا سؤال صغير : من هي هوندا سيفك ؟
تحياتي الحارة ptmnlo123per122 بحبك يامصر
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg وسع للنسر.jpg‏ (40.0 كيلوبايت, المشاهدات 55)
قديم 05-04-2010, 09:12 PM
mohamed504 mohamed504 غير متواجد حالياً

mohamed504 will become famous soon enough

على فكرة ...انت مالكش حل يا سوات دائما جاهز بالرد السريع ..تقبل تحياتي على سرعة ردك وخفة دمك