العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 26-11-2014, 12:50 AM
hazem ali hazem ali غير متواجد حالياً

hazem ali is on a distinguished road
افتراضي رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

شكرا اخي على الرد السريع
انا عندي استفسار عن ATF WS لان عربية والدي كورولا 2011 برضوا بس ماشية قليل 58 الف تقريبا انا فعلا عارف انو مبيتغيرش في ظروف القيادة العادية لكن انا مكنتش اعرف كده
وجيت على 30 الف نزلت 3 لتر وحطيت 3لتر موبيل ATF 320
والعربية ماشية بصراحة عادي جدا
لكن انا دلوقتي جاي على 60 الف هل أعمل نفس الحركة واحط موبيل320 (3لتر)وولا اروح اغير كل حاجه مع الفلتر والوش والزيت كلوا
وعايز اخد رأيك في الموقع ده
http://www.lifeautomotive.com/pdfs/SBFluidChart.pdf

لان هنا لقيت ان اي زيت تخليقي للجير ممكن يكافيء او يكون بديل لل ATF WS
قديم 26-11-2014, 01:59 PM
A.F.Shaheen A.F.Shaheen غير متواجد حالياً

A.F.Shaheen is on a distinguished road
افتراضي رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

عربيتى النترا 2008 شاريها من اسبوعين عامله 140 الف كيلو صيانات فى مواعيدها

العربيه بعد ما جبتها غيرت زيت الفتيس ( كان ريحته محروقه على خفيف ) وغيرت الفلتر ..والفتيس اخد 4 لتر ليكوى مولى 1200 G جيت اقيس مستوى الزيت بعد اسبوع ( العربيه دايرة على N ) لقيته اعلى من hot بحوالى 1.5 سم ... دا عادى ؟ وهل الفتيس فى طبه لخروج الزيت الزيادة

كمان فى هبده بين ال P , R مش علطول ( لو برجع لورا وبعدين جبت ال P )
قديم 26-11-2014, 10:53 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem ali مشاهدة المشاركة

شكرا اخي على الرد السريع
انا عندي استفسار عن ATF WS لان عربية والدي كورولا 2011 برضوا بس ماشية قليل 58 الف تقريبا انا فعلا عارف انو مبيتغيرش في ظروف القيادة العادية لكن انا مكنتش اعرف كده
وجيت على 30 الف نزلت 3 لتر وحطيت 3لتر موبيل ATF 320
والعربية ماشية بصراحة عادي جدا
لكن انا دلوقتي جاي على 60 الف هل أعمل نفس الحركة واحط موبيل320 (3لتر)وولا اروح اغير كل حاجه مع الفلتر والوش والزيت كلوا
وعايز اخد رأيك في الموقع ده
http://www.lifeautomotive.com/pdfs/SBFluidChart.pdf

لان هنا لقيت ان اي زيت تخليقي للجير ممكن يكافيء او يكون بديل لل ATF WS
انا راي انك تغير الزيت بالكامل
المشكلة في الزيوت ان كل شركة ليها سرها والاضافات اللي بتضيفها للزيوت ومش معني ان الزيوت متكافئة اني ممكن اخلطها علي بعضها - لان خلط الزيوت ممكن ياتي بنتيجة عكسية نتيجة عدم توافق الاضافات او حتي تفاعلها مع بعضها.

والله العظيم اعلي واعلم

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 26-11-2014, 11:04 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة A.F.Shaheen مشاهدة المشاركة

عربيتى النترا 2008 شاريها من اسبوعين عامله 140 الف كيلو صيانات فى مواعيدها

العربيه بعد ما جبتها غيرت زيت الفتيس ( كان ريحته محروقه على خفيف ) وغيرت الفلتر ..والفتيس اخد 4 لتر ليكوى مولى 1200 G جيت اقيس مستوى الزيت بعد اسبوع ( العربيه دايرة على N ) لقيته اعلى من hot بحوالى 1.5 سم ... دا عادى ؟ وهل الفتيس فى طبه لخروج الزيت الزيادة

كمان فى هبده بين ال P , R مش علطول ( لو برجع لورا وبعدين جبت ال P )
امشي بالعربية لحد ما توصل لدرجة حرارة التشغيل العادية - اقف وبعدين حرك العصاية في كل الخانات وبعدين حطها علي (N) وسيب الموتور داير لمده دقيقتين وخد القراءة والموتور داير
اما الهبده دي فشيك علي القواعد
والله العظيم اعلي واعلم

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 27-11-2014, 01:38 AM
hazem ali hazem ali غير متواجد حالياً

hazem ali is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romeoalmansour مشاهدة المشاركة

انا راي انك تغير الزيت بالكامل
المشكلة في الزيوت ان كل شركة ليها سرها والاضافات اللي بتضيفها للزيوت ومش معني ان الزيوت متكافئة اني ممكن اخلطها علي بعضها - لان خلط الزيوت ممكن ياتي بنتيجة عكسية نتيجة عدم توافق الاضافات او حتي تفاعلها مع بعضها.

والله العظيم اعلي واعلم
كان نفسي تقول عادي حط موبيل تاني
لان التغيير كامل ده هيعدي الالف جنية غير المصنعية

لكن الحمد لله ... كتر خير حضرتك على الاهتمام
وربنا يبارك فيك ويوفقك

الكلمات الدليلية
الاوتوماتيك, ويربول, ونة