العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 30-03-2011, 03:41 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اسئله المبتدئين ..عفوا ممنوع الفتى :)))

عموما وانت من اهل الخير
انا بقى لسه هراجع اللي انت قولته للناس الكسلانة دي

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 30-03-2011, 07:28 AM
m_elhdeny m_elhdeny غير متواجد حالياً

m_elhdeny is a jewel in the roughm_elhdeny is a jewel in the roughm_elhdeny is a jewel in the rough

لو انتة سايق باليل على طريق سريع وحسيت انك عايز تنام افتح الشباك اللى جنبك عشان الهوا يلطش فى وشك ويفوقك

بس عايز اسال سؤال انا بسوق من تلات سنين كدة
ومعايا رخصة بس معييش عربية(هانت كلها شهر)
ممارستى للسواقة قليلة بس لما بسوق بسوق عادى خالص مش بتبطل منى بمشى عادى جدا فى وسط الزحمة بس لما بركب عربية لاول مرة بحس ان رجلى على الدبرياج بترتعش وبعدها بعشر دقايق برجع طبيعى تفتكرو دا من اية

اللى انا ملاحظة من سوااقة الانسات والسيدات انهم لو لاقوا نفسهم قدام عربية فى شارع ضيق او وسط زحمة بيتعصبوا على دواسة البنزين وتحس ان العربية اللى هى سياقها حتطلع امريكانى فى وش عربيتك

الله يرحمك يااستاذ خالد
قديم 30-03-2011, 08:04 AM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_elhdeny مشاهدة المشاركة

لو انتة سايق باليل على طريق سريع وحسيت انك عايز تنام افتح الشباك اللى جنبك عشان الهوا يلطش فى وشك ويفوقك

بس عايز اسال سؤال انا بسوق من تلات سنين كدة
ومعايا رخصة بس معييش عربية(هانت كلها شهر)
ممارستى للسواقة قليلة بس لما بسوق بسوق عادى خالص مش بتبطل منى بمشى عادى جدا فى وسط الزحمة بس لما بركب عربية لاول مرة بحس ان رجلى على الدبرياج بترتعش وبعدها بعشر دقايق برجع طبيعى تفتكرو دا من اية

اللى انا ملاحظة من سوااقة الانسات والسيدات انهم لو لاقوا نفسهم قدام عربية فى شارع ضيق او وسط زحمة بيتعصبوا على دواسة البنزين وتحس ان العربية اللى هى سياقها حتطلع امريكانى فى وش عربيتك
يالنسبة للسفريات الطويلة، الحركة اللي حضرتك بتقول عليها دي انا مجربها وبتعمل شغل السحر بصراحة، بس المشكلة بقى ان بعد 5 دقايق (او على حسب انتا تعبان قد ايه) بتحس ان الهوا ده بدل ما يفوقك بدأ يسطلك ولازم ترجع تقفل الشباك عشان تفوق تاني.
ساعات كمان ما بتقدرش تفتح الشباك خالص سواءا عشان سرعتك أو عشان في تيار هوا شديد برا، لو الهوا دخل هايطير كل حاجة في العربية. في الحالات دي لا بديل عن اللب والقهوة

موضوع رجلك ده شفتو مع ناس كتير، بس بطرق وأشكال مختلفة. أنا أعتقد بيبقى طريقة مخك في تنظيم وتظبيط نفسه على العربية الجديدة، بيحاول يعرف حدوده يعني.
يا راجل ده انتا مشفتنيش لما اجي اسوق أوتوماتك بعد فترة طويلة مانيوال أو العكس اللي راكب معايا بيعد يضحك عليا
بس زي ما انتا قلت، كلها بتبقى 10 دقايق، يوم ما تكبر أوي يبقى أول مشوار، وخلاص سيستم المخ كلو بيتظبط

بالنسبة لموضوع الجنس الناعم، أنا نفسي مرة كده أشوف واحدة سايقة مرجعة الكرسي لورا أوي و بتسوق بايد واحدة وقاعدة مستمتعة كده. دايما قاعدين على اعصابهم وعاوزين يخلصو من المشوار بأي طريقة
هما بيدوسو على البنزين بعنف في الزحمة عشان بيخافو العربية تبطل، لو العربية بطلت بيتوترو جدا وبياخدوا وقت طويل عقبال ما يتصرفو، والناس طبعا ما بترحمش، وهما مش عاوزين كده طبعا. دي طبعا نظرية من تأليفي ممكن تكون صح أو غلط ، بس من كتر ما شفت منهم والله

I love my MaDa
قديم 30-03-2011, 11:15 AM
الصورة الرمزية CARDIO
CARDIO CARDIO غير متواجد حالياً
من انا؟: i am my self
التخصص العملى: using my brain
هواياتي: learning till death

CARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to behold

يعنى الواحد يخش ينام يلاقى التعليقات و التريقه على البنات كده ..
انا عارفه ان جزء من كلامكم صح و ده الى بيحصل مع ناس كتير بس اى حاجه فى الدنيا بتتعلمها بالممارسه الكتير و كل ما تتعلم بدرى بيكون احسن
و ده اللى بيحصل مع الولاد و مش مع البنات ..
بس ابقوا افتكروا ان تقريبا كل البنات اللى بتسوق بتبقى عوزه تروح الجامعه او تروح شغلها و بتجيب عيالها من المدرسه و بالمره تشترى شويه طلبات للبيت من غير بهدله المواصلات و بتبقى العربيه هى طوق النجاه من البهدله ..
و هى لا اخدت مفتاح العربيه من باباها بعد زن طويل ( مش حقول من وراه) علشان تاخد بيها لفه و لا جربت تسوق عربيات اصحابها و عربيات القرايب كلهم و غالبا باباها و اخوها هم اللى مستوليين على العربيه معظم الوقت و لما تقول لحد علمنى يقول لها العربيه مش ناقصه او مش فاضيين..
و لا واخداها تعمل بيها غرز او امريكانى ..
مااااااااااااااااشى

قديم 30-03-2011, 11:20 AM
الصورة الرمزية CARDIO
CARDIO CARDIO غير متواجد حالياً
من انا؟: i am my self
التخصص العملى: using my brain
هواياتي: learning till death

CARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to behold

و نررررجع لمرجوعنا
ممكن حد يكلمنا عن الاشارات الضوئيه اللى معظمنا ما بيستخدمهاش و اللى ما اخدتهاش فى درس السواقه!!!!!!!!! ( اكيد لانهم مقتعين ان مالهاش لازمه! )..بس علشان نبقى ناس محترمين و احنا بنسوق