العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 02-08-2011, 09:27 PM
mf mf غير متواجد حالياً
---------

mf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مصيبة لو الكلام ده صحيح!!!

ايه ياجماعه اللي حصل

انا عمري ماغلطت في احد عضو في الموقع او استهزأت بكلامه الا اللي بيستهزأ بكلامي اولا

انا اللي كنت اقصده بمشاركتي هي مقالة علاء الاسواني ولكن انا غلطت في الاقتباس

كان المفروض يكون فيه استفسار عن مغزي كلامي انا قلت بالحرف الواحد"أي كلام فاضي معقول" ولم اقصد اي اساءه شخصية لاي عضو محترم في المنتدي

وللمرة التانيه بقول انا كنت بقصد بالتعليق ده مقالة الاسواني بس انا غلطت في الاقتباس

انما ييجي بني ادم وعايز يولعها نار بيني وبين اي عضو بدون اي استفسار او توضيح مني

فدا كلام مش مقبول ابدا وبيدل علي عدم احترام للاخر ....

وكلامي للاخر ممفور "انا كنت من الافراد الميدانيين في احداث يناير وانا من مؤيدي الثورة يعني انا دلوقتي اتعملي غسيل مخ ولا ايه مش فاهم ؟؟؟"
قديم 02-08-2011, 10:16 PM
الصورة الرمزية young..pharaoh
young..pharaoh young..pharaoh غير متواجد حالياً

young..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond repute

والله انت زي العسل

ربنا يخلــيكـ ..

انا 100% مؤيد للاسلام و الاسلاميين

امال ليه الاتهام و التهكم الدائم من الاسلاميــين علي طول الخط

لكن في نفس الوقت 100% ضد خيانة زملاء الكفاح لصالح اشخاص لم نرى منهم الا رائحة الغدر

الاسلاميــين كانوا ضد تخوين أي فصيل من الثوار .. ومع ذلك تجد العكس دائما يتم اتهام الاسلاميــين بالباطل
الإخوان المسلمون أصدروا بيان أقروا بفضل الجيش
و فرقوا بين المجلس و الجيش
و رفضوا بيان المجلس بالتخوين لــ 6 ابريل بدون أدلة

هذا هو ما يحفظ البلد واستقرارها .. أن تقر الفضل لأصحابه .. ومن ثم تنتقد انتقاد موضوعي

و اسلوبك الحماسي للمرة التانية يؤكد انك سنك صغير و متحمس للقضية

في سن الشباب مش الطفولة ^_^ عامة أنا 19 سنة عشان متشغلش بالك بس ^_^

لكن لو انت ذو فكر اسلامي و انا احسبك على خير - هل ينفع انك تقول ان الثورة حصلت بالصدفة؟؟ في تخطيط المولى عز و جل و تدبيره - و فين مقاليد الامر كله بيد الله ؟ و فين القضاء و القدر؟ و ثم فين ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم؟
في حاجة اسمها صدفة؟

راجع النقطة دي

علي فكرة أنا مش بدقن ولا بجلبية ولا انضم لأي جماعة .. مجرد مسلم عادي زي باقي الشعب ^_^
سلفي المنهج .. فمن ذا خير من صحابة رسول الله صلي الله عليه وسلم

الأصل في الأشياء الحل مالم يرد تحريم .. فــ لو عندك دليل تحريم قوله و سأسحب الكلمة

وطبعا كل شئ في الدنيا بقدر و يعلمه الله

لكن صدفة لنا نحن .. المتظاهرين لم ينووا الثورة .. خرجنا أول يوم للمطالبة بحرية و مساواه و عدالة اجتماعية

والله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم فعلا

لولا أن الناس استرجلت و نزلت و بدأت تطالب بحقك .. مكانش حاجة اتغيرت

ربنا أعطاهم خير أكبر من ذلك و هو خلع النظام بأكمله .. فالله أكرم من أن يعطي ما تطلبه فقط

لما قلت انك اسلامي راديكالي معناها انك ذا فكر سلفي و ليست اهانة

عفوا أصل ريديكال ليها ترجمة متطرف
فــ سياق الكلام كان ترجمتها اقرب لمتطرف

بس شكرا ع التوضيح ^_^

حتقول اني علماني ليبرالي بتنجاني متطرف حضحك و اقولك اللهم اني صائم

الاقتباس اللي قولته أهو ^_^

اذا كان دربك القاء التهم بدون أدلة

فأستطيع ذلك أيضا .. انت ليبرالي متطرف كاره الدين
كان ردي أنه لو احنا هنتهم بعض .. فــ ده حاجه سهلة و أقدر أعملها و أقول كذا كذا
لكن أنا مقولتش ^_^

دمتــــ بود

اللهم أرنا الحق حقاً و ارزقنا اتباعه
و ارنا الباطل باطلاً و ارزقنا اجتنابه
اللهم لا تتوفنا الا و نت راض عنا
اللهم ارزقنا قبل الموت توبة
وعند الموت شهادة
وبعد الموت جنة و نعيما

قديم 02-08-2011, 10:27 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

حاسس اني بقرا جزء من بروتكولات حكماء صهيون....
بس مين من النظام القديم اللي ممكن يكون مقصود بالكلام؟؟؟؟؟؟؟؟بيتهيقلي لا داعي للقلق لانه لا يوجد منهم احد ...كلهم في السجن...
شكرااا علي المقاله...

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 02-08-2011, 10:46 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

يا اخي الجدال لهدف الجدال هو امر خاطيء

و راجع علماء الدين عن حكم الصدفة

ان حكم الصدفة في الاسلام هو مكروه 100\100 يعني مثلا واحد يكول والله شفت فلان صدفة لايوجد شيئ يحدث على الارض الا وقد قدره الله فالاحوط علينا الا نقول صدفة

هذا الاحوط و الله اعلم

و الاصح انك تقول قابلت فلان قدرا- او سبحان الله قدر اللي ان القى فلان

او ممكن كنت تقصد فجأة

لقيت فلان فجأة لانها مفاجأة لك و مقدرة عند المولى

و انا كنت 90% عارف انك في سن ال 19 لاني لما كنت في مثل عمرك كان تفكيري زيك بالضبط و كنت متحمس جدا

ربنا يجعلك ذخرا للدين و للوطن
قديم 02-08-2011, 10:50 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

عايزين رجالة يبنوا مصر و يقفوا في وش الظالم

بس مش رجالة من الصنف ده

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=gAsazUZQsy8