العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 30-05-2010, 12:49 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold
افتراضي رد: كيا سيراتو وسكودا

هو اولا سعر العربيتين هاي لين
كيا سيراتو sx 125 الف
سكودا اوكتفيا فانتزيا 205 الف
يعني واضح ان في فرق 80 الف جنيه بين العربيتين فميمفعشي طبعا نقارنهم
و كمان المفروض ان كيا سيراتو سياره مدينه متوسطه الحجم اما اوتفيا فهي تابعه للسيارات الفاخره!
طبعا هي مقارنه ظالمه و تفوز اوكتفيا مش عاوز اقول بجدراه بس هقول بأصغر جنط فيكي يا سكودا تدوسي علي سيراتو
فرق السما و الارض في جوده التصنيع طبعا
رافهيه اعلي و امكانيات افضل لكن كل شئ بثمنه
من حيث الثبات سيراتو لا تعتبر سياره بالنسه لاكوتفيا بل هي جرد موتوسكل علي الطريق اي هواء يطيره(بالنسبه لثبات الاوكتفيا يعني)
راحه و امان و فخامه و اسم حضرتك راجب سكودا التابعه لشركه فولكس فاجن ولا تركب كيا الي محدش كان يعرف عنها حاجه اصلا الا من سنتين!
و عن ال2 اير باج في الاسكودا الفضيه اما السيراتو الكامله فيها 6 هقول لك حاجه تركب عربيه فيها عوامل امان بالعبط و بتتقلب علي وشها ولا تركب عربيه الاير باجز فيها اقل بس طبعا عوامل الامان فيها عاليه جدا و عمرها ما تموج منك ولا تترفع علي الطريق!
يعني زي الناس الي بتقول الانسر مفهاش امان(عشان الصاج خفيف يعني)و الالنترا فيها عوامل امان! طب ما الانترا مفهاش ثبات و بتتقلب اما الانسر الي كتير منها مفهاش اير باج عمرها ما تلعب معاك ولا تموج حتي 160 180
و عن المحرك فسيراتو فهي اخف و ادائها اعلي لكن مقابل ثبات منعدم(بالنسبه لسكودا)يعني لو انت علي طريق باوكتفيا و ادامك سيراتو هو هيجري في الطريق المستقيمه بس انت تغريز و ملفات مش هيشوفك
اعتقد وجهت نظري وصلت لك يا مان
تقبل تحاتي
وشكرا

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 30-05-2010, 12:56 PM
الصورة الرمزية medo akef

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamdyzaki مشاهدة المشاركة

طيب معلشي انا ناوي اجيب عربية و محتار بين اسكودا مانوال او سيراتو اس اكس اوتو من غير فتحة سقف
الاولاني ب 148000 و الكيا ب 116000
فمحتار اركب الماني مانوال و لا اركب كوري اوتوماتيك دلوني يا جماعة
حضرتك مش لازم تحط نفسك في المقارنه الصعبه دي
يعني لا كامله لا منيول فضيه!
لا طبعا مش لازم سكودا مدام مش هتعرف تجيب اوتو او فئه عاليه يكون فيها رفاهيه
و مش لازم لا الاماني لا كوري عني لا السمه لا الارض
ممكن نطير في النص و نبص للياباني فهو الوسط
بالسعر ده ممكن حضرت تجيب كورولا 2010 اوتوماتك كمله و هي عربيه جميله
و لو زود ل160 في هوندا سفك و هي تحفه فئتها لانها تمتلك اقوي محرك و ثبات و خاماتها قريبه جدا من الالماني
و للعلم سكودا تشيكي مش الماني مفيش عربيه في الفئه دي الماني و تقفيل الماني الا اوبل فكتها و دي وقف اصدارها تمهيدا للشكل الجديد
و لو ممكن مستعمل يبقا فولكس فاجن باسات 2006 و عيش يا مان مدورشي في العربيه دي علي غلطه كل حاجه في العربيه بتتكلم عن نفسها عن تجربهptmnlo123per1147

قديم 31-05-2010, 10:55 AM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

الاول احب اوضح زى مقلت فى مشاركه سابقه ليا فى الموضوع ده ان الاكتافيا تكسب بس انا حبيت اعلق على بعض المشاركات او الكلام الى من وجهة نظرى شايفها مبالغه حبتين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

هو اولا سعر العربيتين هاي لين

كيا سيراتو sx 125 الف
سكودا اوكتفيا فانتزيا 205 الف
يعني واضح ان في فرق 80 الف جنيه بين العربيتين فميمفعشي طبعا نقارنهم

كلام سليم

و كمان المفروض ان كيا سيراتو سياره مدينه متوسطه الحجم اما اوتفيا فهي تابعه للسيارات الفاخره!

سكودا مش مصنفه سيارات فاخره ولا حاجه!!!! هى زيها زى السيراتو و زى معظم العربيات ال 1600 الى فى مصر مصنفع على انها عربيه متوسطه

طبعا هي مقارنه ظالمه و تفوز اوكتفيا مش عاوز اقول بجدراه
لحد هنا كلام سليم
بس هقول بأصغر جنط فيكي يا سكودا تدوسي علي سيراتو
كلام مش مظبوط، بالرغم من تفوق الاكتافيا فى كثير من النقاط و لكن مش لدرجه الكلام الكبير ده !!!
فرق السما و الارض في جوده التصنيع طبعا
هو فى فرق بس الفرق مش للدرجه دى
رافهيه اعلي و امكانيات افضل لكن كل شئ بثمنه
كلام سليم و ان كان فرق الرفاهيه و الكماليات مش كبير
من حيث الثبات سيراتو لا تعتبر سياره بالنسه لاكوتفيا بل هي جرد موتوسكل علي الطريق اي هواء يطيره(بالنسبه لثبات الاوكتفيا يعني)
انا مش عارف انت جبت الكلم ده منين ؟؟؟
راحه و امان و فخامه و اسم حضرتك راجب سكودا التابعه لشركه فولكس فاجن ولا تركب كيا الي محدش كان يعرف عنها حاجه اصلا الا من سنتين!
لو حضرتك مكنتش تسمع عن كيا غير من سنتين ف دى مشكله حضرتك, و لكن كيا متواجده فى مصر من زمااان من ايام البرايد و السيفيا (الشكل القديم و الجديد) و الشوما و الريو(الشكل القديم و الجديد) و البيكانتو(الشكل القديم و الجديد) و السبكترا و السيراتو (الشكل القديم و الجديد)!!!
و عن ال2 اير باج في الاسكودا الفضيه اما السيراتو الكامله فيها 6 هقول لك حاجه تركب عربيه فيها عوامل امان بالعبط و بتتقلب علي وشها ولا تركب عربيه الاير باجز فيها اقل بس طبعا عوامل الامان فيها عاليه جدا و عمرها ما تموج منك ولا تترفع علي الطريق!
هو حضرتك ركبت السيراتو او سقتها ؟؟؟ علشان تحكم انها بتتقلب على وشها !!!
يعني زي الناس الي بتقول الانسر مفهاش امان(عشان الصاج خفيف يعني)و الالنترا فيها عوامل امان! طب ما الانترا مفهاش ثبات و بتتقلب اما الانسر الي كتير منها مفهاش اير باج عمرها ما تلعب معاك ولا تموج حتي 160 180
كلام غريب عن لانسر و عن الانترا !!! عن تجارب كتير جداً جداً الانترا ثباتها احسن من لانسر بوما و لكن شارك ثباتها احسن من الانترا و من بوما طبعاً
و عن المحرك فسيراتو فهي اخف و ادائها اعلي
كلام سليم وزن اخف (مش بكتير) و موتور اقوى علشان كده اداء اعلى
لكن مقابل ثبات منعدم(بالنسبه لسكودا)يعني لو انت علي طريق باوكتفيا و ادامك سيراتو هو هيجري في الطريق المستقيمه بس انت تغريز و ملفات مش هيشوفك تقصد تقول الى فى السيراتو مش حيشوف الشكودا غير لو بص فى المرايا !!!!
اعتقد وجهت نظري وصلت لك يا مان
تقبل تحاتي
وشكرا

وجهة نظر تحترم بالنسبه للسكودا و فيها مبالغه جامده و ظلم للكيا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

حضرتك مش لازم تحط نفسك في المقارنه الصعبه دي

يعني لا كامله لا منيول فضيه!
لا طبعا مش لازم سكودا مدام مش هتعرف تجيب اوتو او فئه عاليه يكون فيها رفاهيه
و مش لازم لا الاماني لا كوري عني لا السمه لا الارض

السكودا تشيكى مصنعه بتكنولوجيا المانى و عربيه محترمه بس مش فى السماء و الكيا كورى و شريك هيونداى فى التطوير و التكنولوجيا و بردو عربيه محترمه و مش فى الارض

ممكن نطير في النص و نبص للياباني فهو الوسط
بالسعر ده ممكن حضرت تجيب كورولا 2010 اوتوماتك كمله و هي عربيه جميله
و لو زود ل160 في هوندا سفك و هي تحفه فئتها لانها تمتلك اقوي محرك (موضوع اقوى محرك ده مش صح علشان المحرك ال 1600سى سى مش 140 حصان د 120 حصان او 122 حصان على حسب البلد و البنزين) و ثبات و خاماتها قريبه جدا من الالماني
و للعلم سكودا تشيكي مش الماني مفيش عربيه في الفئه دي الماني و تقفيل الماني الا اوبل فكتها و دي وقف اصدارها تمهيدا للشكل الجديد
و لو ممكن مستعمل يبقا فولكس فاجن باسات 2006 و عيش يا مان مدورشي في العربيه دي علي غلطه كل حاجه في العربيه بتتكلم عن نفسها عن تجربهptmnlo123per1147

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.

قديم 31-05-2010, 12:55 PM
الصورة الرمزية medo akef

سكودا مش مصنفه سيارات فاخره ولا حاجه!!!! هى زيها زى السيراتو و زى معظم العربيات ال 1600 الى فى مصر مصنفع على انها عربيه متوسطه

بيس يا مان انا ممكن منقلشي فاخره ممكن نقول متوسطه الفخامه!!
كلام مش مظبوط، بالرغم من تفوق الاكتافيا فى كثير من النقاط و لكن مش لدرجه الكلام الكبير ده !!!
ولله انا شايف انها للدرجه دي و اركب الاثنين و هتحس فعلا بفرق السما من الارض دي حاجه و دي حاجه تنيا خالص
هو فى فرق بس الفرق مش للدرجه دى
عادي يعني كدا كدا شركه سكودا اكبر و اعرق و افضل من كيا بمراحل فنتكلم برحتنا شويه بيس
كلام سليم و ان كان فرق الرفاهيه و الكماليات مش كبير
احم احم دحم فرق الرفاهيه مش كبير! طب ياريت تشوف فنتزيا هاي لين و سيراتو هاي لين و شوف فرق الامكانيات بنهم فعلا السما من الارض و ملناش دعوه دلوقتي بالسعر انا بقول بس ان الامكانيات اكبر بكتير طبعا
انا مش عارف انت جبت الكلم ده منين ؟؟؟
ياريت تقول الغلط فيه هو السيراتو تعتبر عجله بالنسبه لثبات الاكوتفيا ياراجل دا انا بتعقد من ثبات الاكوتفيا يقول انا شديد الهند علي 80 العربيه مشيت بجمبها شويه نزلت الهند عدلد و كملت ايه الفجر ده دا احنا علي 60 هتلاقي العربيه اعده تلعب لعب محسساني انها مشيه علي ميه!
لو حضرتك مكنتش تسمع عن كيا غير من سنتين ف دى مشكله حضرتك, و لكن كيا متواجده فى مصر من زمااان من ايام البرايد و السيفيا (الشكل القديم و الجديد) و الشوما و الريو(الشكل القديم و الجديد) و البيكانتو(الشكل القديم و الجديد) و السبكترا و السيراتو (الشكل القديم و الجديد)!!!
حضرتك انا عارف كيا من سنين لكن انا بتكلم عن انتشارها محدش كان يسمعع عنها ولا يعرفها ولا مهتم بيها و بص علي العربياتها القديمه يعني الشومه و السيفيا دول عربيات متتركبشي اصلا و محدش كان بيبص ليهم!
هو حضرتك ركبت السيراتو او سقتها ؟؟؟ علشان تحكم انها بتتقلب على وشها !!!
اه انا شفت 2 مقلوبين علي وشهم و انا سقتها ثباتها جميل لكه جاف و في حدفه شمال و جنط كبير علي العفشه و بيكسر المقصات ولا حضرتك متعرفشي الموضوع ده هتقول لي دا ال17 بس هقول لا هي بنزل 15 يعني ممكن تحط 16 يعني ال16 مع بلاعه شديده ولا نقره ولا مطب محترم ولا تخميس حلو هيكسر مقص و تتقلب علي وشها كفانيا الشر
كلام غريب عن لانسر و عن الانترا !!! عن تجارب كتير جداً جداً الانترا ثباتها احسن من لانسر بوما و لكن شارك ثباتها احسن من الانترا و من بوما طبعاً
سوري يا مان يعني ايه السياراتو اثبت من البومه و الشارك اثبت منهم!!!!!!!!!!
طبعا الشارك و السياراتو ملهمشي دعوه بالبومه انا حصل لي مواقف مع البومه و شفتها يا مان ملف دائره و انت نازل من علي كبري ديره يعني ديره لفف علي بعضه جامد لانسر 1.6 مع فكرتا 2.0 نزلينه زحف علي 150 هما الاثنين صوتهم كان يخرم الودن هو اه البومه كانت مرفهوعه اوي لكن حض في الاعتبار ان الفكترا نفسها كانت نزلاه زحف هي كام كانت ميله ولا حضرتك ناوي تقارن السيراتو بالفكترا؟ اظن ان لو السياراتو معاهم كانو زلو جبوها من تحت الكبري علي وشها!
لا طبعا انا سقت الاثنين فرق كبير طبعا بين ثبات البومه و السيراتو و اتفرج علي السيراتو بعد ال120 في الغرز و الملفات هتلاقي الظهر لوحده و الوش لوحده!!!
كلام سليم وزن اخف (مش بكتير) و موتور اقوى علشان كده اداء اعلى
حضرتك لو شفت التكنولوجيا الي مستخدمه في الفنتزيا هتعرف ان المحرك ده اقوي من السياراتو بكتير و كمان السياراتو بيقولو 124 حصان مش صافي الاكوتفيا 105 صافي مع جير بوكس و تكنولوجيا متطوره جدا و نفس الموتور في الجتا و الاكودي a3 تقصد تقول الى فى السيراتو مش حيشوف الشكودا غير لو بص فى المرايا !!!!
ولله انت عاوز واحد صحبي يا مان معاه اوكتفيا بقول لك غرز و ملفات انت لو طلعت معاه هيسفف عربيتك التراب وره انت بتتكلم ازاي بس يا مان عارف يعني ايه خطف غرز بين 3 عربيات زجزاج علي 180 يعني لو اتأخرت ثانيه هتلبس فيهم العجل يتكسر نصه يمين شمال يمين و نكلم جري!!!! هل اسياراتو تقدر تعمل كدا
يا مان انا ماشي ببتعتي 1.3 اوتو علي 140 و طبعا مع مطبات الهواء و الحتته الوطيه العربيه بتطلع و تنزل ابص جمبي لاقي صحبي حاطط اديه علي الكرسي الي جمبه و بيقول لا نجري هو بالنسبه له دي لسه بدايه ال4 او ال5 بيقول يا هادي!!!!!

وجهة نظر تحترم بالنسبه للسكودا و فيها مبالغه جامده و ظلم للكيا
اصل يا مان متجبشي تيوتا و ججور و تقارن و مش عوزني اعد اتريق علي التيوتا
علي العموم سوري يا مان لو كنت ظلمت السياراتو في الكلام و هي الحقيقه عربيه جميله للأستخدام العادي و رفاهيتها جميله(للأستخدام الطبيعي فقد)

السكودا تشيكى مصنعه بتكنولوجيا المانى و عربيه محترمه بس مش فى السماء و الكيا كورى و شريك هيونداى فى التطوير و التكنولوجيا و بردو عربيه محترمه و مش فى الارض

لا طبعا يا مان فرق السما من الارض هو حضرتك عاوز تقارن الاوروبي بالكوري ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لا سوري في الحته دي نقف و بردو سوري هيونداي و كيا و شيفورليه الكوريه لا يمسلو فرع في مصنع اي شركه اوروبيه!!
و هيونداي مين الي حضرتك بتقول ان كيا شريكتها في التطوير
سوري يا مان لكن الحته دي سوري انا كدا بنهين الاوبوبيه بمقارنته بالكوري دا ميمفعشي خالص حتي بعد 100 سنه
يا مان دا انا بدايق نفسيا لما بشوف مقارنه بين مرسيدس و لكزسس بحس انهم كدا بيقللو من قيمه مرسيدس وحد الله انت بس
(موضوع اقوى محرك ده مش صح علشان المحرك ال 1600سى سى مش 140 حصان د 120 حصان او 122 حصان على حسب البلد و البنزين)
طب انا اصلا مقلتش 140 دي اصلا!
و ازاي موضوع الموتور مش صحيح يعني خضرتك لو معاك سيراتو تقدر تعمل حاجه مع السفك يا مان يا مان انت 124 مش صافي هو 122 صافي شوف ده يعمل فيك ايه بقا و كمان في ناس بتقول ثباتها زي الجتا و الاكوتفيا و ناس بتقول اعلي لانها وطيه اصلا يعني لو طلع معاك طريق هيخلصه و انت لسه في نصه اصلا!

قديم 31-05-2010, 12:57 PM
الصورة الرمزية medo akef

اه نسيت اقول لحضرتك اختلاف الرئي لا يفسد في الود قضيه و دي كلها ارائ