العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس > جولف GOLF

جولف GOLF من أنجح موديلات الشركة الألمانية بدأ إنتاجها عام 74 و بيع منها أكثر من 25 مليون نسخة حتى الآن

قديم 06-09-2010, 09:02 PM
الصورة الرمزية mahmoudnada80
mahmoudnada80 mahmoudnada80 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا سيارات

mahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا كرهت الجولف وندمت اني جبتها

ربنا معاك
بيتهيالي ان الايدل هو السبب في كده
ممكن يكون مش شغال كويس
واي حاجه في منظومه الانجكشن فيها مشكه هتاكل بنزيين
وحاول ماتسرفش عليها مره واحده
يعني مره تظبط الموتور ومره العفشه
وصدقني العربيه دي محترمه جدا بس انت لازم تشدها صح

قديم 07-09-2010, 09:29 AM
skeedu skeedu غير متواجد حالياً

skeedu is on a distinguished road

هو غير الايدل ولسه بردو
قديم 19-09-2010, 01:43 PM
alaafahmy alaafahmy غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس / علاء فهمى
التخصص العملى: مهندس كهربا
هواياتي: كرة القدم - السباحه - النت

alaafahmy is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا معايا جولف 2 موديل 1988 موتور 1800 سى سى

ياباشا اطلع على الحرفيين بتاعت مدينة السلام الناس دول هناك عفاريت فى الجولف والاودى والابيزا وماتعقدش نفسك ولا حاجه ده رقمى 0101372444
كلمنى عليه وانا اوصلك للميكانيكى والعفشجى والكهربائى وبتوع قطع الغيار الجديده والاستيراد بس صدقنى قطع غيارها مش غاليه ولا حاجه وعشان تصدق انا غيرت لحد دلوقتى

مساعدين ادام استيراد : 200 جنيه
مساعدين خلفى استيراد : 200 جنيه
بطاحات المانيه اصليه (الزوج) : 150 جنيه
فتيس 1800 استيراد : 450 جنيه
صرتين ورا (تيل استيراد بطمابير ببلى) : 200 جنيه
علبة دريكسيون عاديه بالصليبه : 175 جنيه
طقم الدبرياج استيراد (ديسك + اسطوانه + بليه) : 800 جنيه
وحجات تانيه صغيره بس مش فاكرها

وبالنسبه للكهربا انت عشان ترتاح روح ودى العربيه للكهربائى يغيرلك الضفيره كلها بـ 400 جنيه ويبصلك على كهربة العربيه كلها عشان تطمن
صدقنى سيبك من اى صنايعى بره الحرفيين روح هناك هتلاقى الصنايعيه متخصيين وزى الفل وهتلاقى مش بس الميكانيكيه لا هتلاقى العيل الصغير الصبى الى فى الورشه بيفك كل حاجه بنفسه

ماتعقدش نفسك الجولف بياعه ظبطها كويس وبعدين لو حبيت تبيعها هتلاقى مشترين ان شاء الله
والله المستعان
قديم 29-12-2010, 09:55 PM
waledahmed waledahmed غير متواجد حالياً

waledahmed will become famous soon enough

الحمد الله علي كل حال
قديم 27-01-2011, 02:51 PM
myousry1 myousry1 غير متواجد حالياً

myousry1 is on a distinguished road

اريد ان اسئل حضرتك بعض الاسئله
هل غيرت السيور كلها و الزيت و فلتر و فلتر بنزين و فلتر الهواء ؟ و هل غيرت وش الاسبراتير و الشاكوش اللى جوة ؟ و هل غيرت البوجيهات و اسلاك البوجيهات ؟ كل دة محتاج يتغير الاول ديه صيانه العربيه اول ما تشتريها بس بوص الاول على وش الاسبراتير هل حالته جيدة ام لا و على العموم سيبك من الميكانيكى دة من الاخر حاسس و الله اعلم انه عايز يعمل عليك شغل بوص انا هقولك على 2 ميكانكيه من الاخر ولا بقى خرفين و النصب ولا لبنان ولا احزنون
اولا فى ميكانيكى اسمه شعبان عندة ضمير و بيشتغل فى الجولف من 20 سنه و هو تخصص اصلا المانى
العنوان

تدخل شارع الهرم و تلف اول لفه كانك راجع تانى على الجيزة اول يمين تخدو بعد الفه اسئل عن مدرسه النيل هو بجوار مدرسه النيل اسمه شعبان و ابنه اسمه رامى بمعنى اصح فى قهوة بعد مدرسه النيل هو فى الشارع دة شارع سد و على فكرة كان شغال مع المهندس حاتم دة كان 20 سنه فى بى ام المانيا
فى واحد تانى اسمه طارق دة اصلا سورى فى التعبير هتتحول من العربيات اللى عندة طارق دة فسن بقى
انزل من على كوبرى فيصل و ادخل فيصل تمشى شويه فى محل اسمه جولدن مان للملابس كبير اوى على ايدك اليمين هو فى الشارع دة بتاع المحل ادخل الشارع على ايدك المين بس اقسم با الله هولاء من افضل ميكانكيه فى مصر بس اسعار شعبان ممكن تكون ارخص بس نصيحه ابعد بقى عن سيد عبدة اللى فى جسر السويس و الحرفين و الكلام دة عشان لو حسو انك مش فاهم اوى هيظبطوك فلوس
على العموم بى اختصار
لو فى عندك تنتيش على كل النقلات مثلا و دخنه سودة فى الصباح يبقى ممكن تكشف على وش الاسبراتير و الشاكوش لو فيها شاكوش اسبراتير و اسلاك البوجيهات و بى المرة غير البوجيهات
بس لازم تعمل صيانه الاول فلتر بنزين تغير فلتر زيت و كدة
فى حاجه مهمه خليه يكشفلك على طلمبه البنزين او الردخاخ يشيل خرطوم البنزين و دوسه بنزين و تشوف على البنزين هينتر بقوى ولا الطرمبه ضعيفه يعنى كل دة اصلا فى الكشف ياخد 5 دقائق تقريبا
و نصيحه متسبش العربيه عند الميكانكيه عشان مش مضمونين مهما كان لانه ممكن يفك قطع غيار من العربيه و يحتلك قطع اى كلام و ليه اصلا 4 ايام متروحش للميكانيكى دة تانى و لو عايز تروح لشعبان او طارق ارسلى خاص و انا ان شاء الله اظبطك و لو كمان عوزنى اروح معاك مفيش مشكله لان العيوب اللى انت بتقولها و البنزين و الكلام دة ممكن يكون حله مثلا حاجه بى 10 جنيه و الميكانيكى بيسحب منك فلوس و خلاص شعبان و بس شوف فاضى امتى و ابعتلى