العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 02-11-2010, 03:31 PM
الصورة الرمزية MOTOR HEAD
MOTOR HEAD MOTOR HEAD غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد يوسف
التخصص العملى: فى كليه هندسه
هواياتي: العربيات طبعا

MOTOR HEAD is just really niceMOTOR HEAD is just really niceMOTOR HEAD is just really niceMOTOR HEAD is just really niceMOTOR HEAD is just really nice
افتراضي رد: عجيب أمركم يامصريين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

للأسف موضوعك يعكس وجهه النظر الرسمية التى تحمل السائقين كل المصائب فوق رؤوسهم.
نظرية أن السرعة هى أصل كل الشرور و الحوادث لم تعد صحيحة 100% كما كان فى السابق.
الحقيقة أن النظريات الحديثة تقول ان السائق الذى يسير بسرعة ثابتة لمدة طويلة يفقد تركيزه و يصيبه الملل و ربما يغالبه النعاس, خاصة مع أسلوب الحياة العصرية المرهقة.
ان السائق البطىء الذى فقد تركيزه يتسبب بحوادث أكثر من السائق المسرع و الذى عادة يكون فى قمة تركيزه و تقديره لظروف الطريق.
فى حادث الدائرى ألقينا اللوم كله على استهتار السائق, و لكن من منا يسير على الدائرى بسرعة أقل من 120 كلم/ساعة؟؟! انا نفسى اسير بسرعة تبدأ من 140 كلم الى 160 كم على الدائرى كل يوم الا فى اماكن الرادارات اللعينة.
لم يتحدث احد عن استهتار الحكومة و تغاضيها عن وجود تجمعات بشرية فى طريق يفترض انه سريع, و لا مكان للمشاة فيه, فالخطأ هنا مركب, من السائق و التخطيط و كل شىء.
السرعة موجودة فى كل انحاء العالم, بل ربما نكون فى مصر من البلدان التى يقود سائقيها ببطء فى العموم, لأننا نركب سيارات بمحركات صغيرة فى العادة, و رغم ذلك فان معدل الحوادث مرتفع نظرا لسوء التخطيط, و سوء حالة الشوراع, و عشوائية سيارات الأجرة,
أضف الى ذلك ايضا استهتار المشاة, و عدم حرصهم على حياتهم, انا عملت حادثتين بسبب هؤلاء المستهترين و فى المرتين قفز احدى المشاة أمام السيارة التى تسير امامى, فيتوقف السائق فجأة و أصطدم به من الخلف, و هذا الكلام يحدث فى طرق سريعة مش فى وسط البلد! فمن يحاسب هؤلاء المشاة على استهتارهم و عدم حرصهم, و الى متى يظل القانون اللعين "الطريق ملك المشاة" حتى لو قفز عمدا امام السيارة.
فلماذا تتحامل على السائقين, و فى النهاية الحكومة عاوزة تلم قرشين من الرادارات و خلاص, و لا يهمها انضباط المرور.
حضرتك معاك حق جدا
وفى جمله مشهوره
SPEED NEVER KILL
قديم 03-11-2010, 04:47 PM
الصورة الرمزية dragon
dragon dragon غير متواجد حالياً

dragon has a spectacular aura aboutdragon has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

للأسف موضوعك يعكس وجهه النظر الرسمية التى تحمل السائقين كل المصائب فوق رؤوسهم.
نظرية أن السرعة هى أصل كل الشرور و الحوادث لم تعد صحيحة 100% كما كان فى السابق.
الحقيقة أن النظريات الحديثة تقول ان السائق الذى يسير بسرعة ثابتة لمدة طويلة يفقد تركيزه و يصيبه الملل و ربما يغالبه النعاس, خاصة مع أسلوب الحياة العصرية المرهقة.
ان السائق البطىء الذى فقد تركيزه يتسبب بحوادث أكثر من السائق المسرع و الذى عادة يكون فى قمة تركيزه و تقديره لظروف الطريق.
فى حادث الدائرى ألقينا اللوم كله على استهتار السائق, و لكن من منا يسير على الدائرى بسرعة أقل من 120 كلم/ساعة؟؟! انا نفسى اسير بسرعة تبدأ من 140 كلم الى 160 كم على الدائرى كل يوم الا فى اماكن الرادارات اللعينة.
لم يتحدث احد عن استهتار الحكومة و تغاضيها عن وجود تجمعات بشرية فى طريق يفترض انه سريع, و لا مكان للمشاة فيه, فالخطأ هنا مركب, من السائق و التخطيط و كل شىء.
السرعة موجودة فى كل انحاء العالم, بل ربما نكون فى مصر من البلدان التى يقود سائقيها ببطء فى العموم, لأننا نركب سيارات بمحركات صغيرة فى العادة, و رغم ذلك فان معدل الحوادث مرتفع نظرا لسوء التخطيط, و سوء حالة الشوراع, و عشوائية سيارات الأجرة,
أضف الى ذلك ايضا استهتار المشاة, و عدم حرصهم على حياتهم, انا عملت حادثتين بسبب هؤلاء المستهترين و فى المرتين قفز احدى المشاة أمام السيارة التى تسير امامى, فيتوقف السائق فجأة و أصطدم به من الخلف, و هذا الكلام يحدث فى طرق سريعة مش فى وسط البلد! فمن يحاسب هؤلاء المشاة على استهتارهم و عدم حرصهم, و الى متى يظل القانون اللعين "الطريق ملك المشاة" حتى لو قفز عمدا امام السيارة.
فلماذا تتحامل على السائقين, و فى النهاية الحكومة عاوزة تلم قرشين من الرادارات و خلاص, و لا يهمها انضباط المرور.
كلامك ممتاز وكلام علمى

قديم 04-11-2010, 02:21 AM
الصورة الرمزية abo-salama
abo-salama abo-salama غير متواجد حالياً

abo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud of

والله لك كل الحق انا امبارح اتخدت رادار ودفعت 150 جنية وقتى واتربيت صح
قديم 04-11-2010, 04:19 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-salama مشاهدة المشاركة

والله لك كل الحق انا امبارح اتخدت رادار ودفعت 150 جنية وقتى واتربيت صح
معلش يابو سلامه لك الله

قديم 04-11-2010, 04:55 AM
الصورة الرمزية MosTafaFox
MosTafaFox MosTafaFox غير متواجد حالياً

MosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond repute

مع احترامى لراى صاحب الموضوع وغرضة النبيل الا ان الموضوع ده فيه استفزاز جامد اوى لناس كتير وانا منهم بصراحة
يعنى اولا معدلات الحوادث اللى بتحصل عندنا ديه عمرما كان سببها السرعة ده احنا كل مدى ومتوسط السرعات عندنا بيقل حتى على الطرق الرئيسية والدائرى وطرق القاهرة السويس والاسماعيلية والاسكندرية وبلاد تانية بتركب عربيات اقوى من عربياتنا بكتير وبيجرو اكتر بكتييييييييييير جدا بس عندهم نظام ورخص بتتاخد بامتحانات مش بالكوسة ومخالفات حقيقية رادعة مش تطبق عشرين جنية وتمشى ومهندهومش سواقين ميكروباص ونقل وتكاتك ممهمش رخصة اساسا وبيسوقو بالبلطجة والدراع وناس مسطيل بتعدى الشوارع مش عارفة تعدى امتى ولا منين ولا ازاى وشوارع مكسرة ومطبات مفاجئة وتصميم زفت واضائه منعدمة وحاجات لو معمولة بفعل فاعل علشان تحصد الاراواح على الطرق مش هتبقى بالفظاعة ديه
وبعد كل ده نتكلم بكل سطحية ونقول السرعة يا جماعة ومحدش يمشى بسرعة لحسن ارواحنا تروح
انت عارف فى الاسابيع اللى فاتت بس كام طفل راح ضحية اتوبيسات المدرسة عمرك شوفت اتوبيس مدرسة بيامرك ولا بيخمس ولا بيشد مع اتوبيس تانى
هما لو يطولو يعملو بس هما طبيعى مبيعملوش بس اكثر من 3-4 حالات بس الاسبوعين اللى فاتو وده كله علشان واحد بيركن غلط ولا واحد تانى مش مركز
المشكلة مش السرعة صدقنى المشكلة فى ان النظام كله غلط وتحديد السرعات بالطريقة ديه غلطة تانية اضافيه لقائمة الغلطات والمشاكل
معلش اذا كنت بتكلم ببعض الانفعال بس انا مقصدش حضرتك شخصياً وبكرر احترامى لرايك ايا كان بس عايز كلنا نفكر بايجابيه وبشكل عملى اكتر