العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 18-06-2012, 07:31 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: احمد شفيق رئيس للجمهورية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ali farouk مشاهدة المشاركة

أستاذى العزيز ا.سمير هل لى أن أسأل سيادتكم سؤالا واحدا وتجوب عليه بكل أمانة
السؤال: عندما يذهب المصريين للخارج - حتى الغير جادين والأنتهازيين منهم - للدول الأوربية حتى العربية زى الأمارات والسعودية هل يقوم المصريون بأعمالهم على أتم وجه أم لا ؟
الأجابة : نعم
إذا المصرى قوة معطلة صاحب قدرات والله والله فوق الوصف ولكن يحتاج الى من يعينه ويرشده ومن لا يؤدى عمله فلن يكون له مكان فى دولة العلم والإيمان
لا مش دة السبب وبس انما السبب انة فى غربة احنا برة مصر نقل ان اى حد يفرض سلطتة علينا انما جو مصر لا
يعنى مديرك يقلك كلمة جوة مصر متستحملهاش وممكن تتقاعص فى عملك انما برة يقولك كلمة ومتقدرش تتقاعص فى عملك
برة انت غريب انما هنا تجد مائة طريقة تشغلك للحياة الاجتماعية
برة متقدرش تقولة اصل اتاخرت فى شغلى علشان كان عندنا عمى مريض امس وسهرت فى المستشفى معاة
نقول كمان ولا كدة كفاية
قديم 18-06-2012, 07:36 PM
ابو فاروق ابو فاروق غير متواجد حالياً
التخصص العملى: رجل اعمال
هواياتي: الصبر !

ابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saif el din مشاهدة المشاركة

الحكومة الحرمية هم فى الاصل شعب مصر وهما اصبحوا حرمية بسببنا
يعنى على سبيل المثال لو حضرتك فى المرور تقدر متدفعش اكرامية
تقدر متديش ولادك دروس خصوصية وتقول لا
تقدر متهديش المدير بتاعك
تقدر لما تكون فى شغلك تقول انك عايز تشتغل وقت اضافى
تقدر حضرتك تدور على مكان تركن فية عربيتك وتروح مشوارك حتى لو بعيد شوية مشى على رجلك ولا تصمم على انك تركن عربيتك صف تانى وتقول دة دقيقة هجيب شى بسرعة
كل دة سلوك شخصى لا علاقة لة بالحكومة صح
نقول كمان ولا كدة كفاية

ياعم سيف اية الي حضرتك بتقولو دة بس ..

ممكن يكون حضرتك شايف جزء حوليك من الشعب المصري .. بمنظور عينك جزء يعشق العبادة ويعشق الجلاد .. لذالك ترا ان الحكومة جزء من الشعب ..
لكن انا هثبتلك بهدوء اني الحكومة ليست جزء من الشعب

في ثورة 23 .. اصبح الحكم من ملكي الي عسكري .. واصبح يولي علينا الحاكم والحاكم يولي علينا حكومتة .. والحكومة تولي علينا اصحاب المصالح والتجار .. كل هؤلاء لا يخصونا بشىء ولا ينحسبو علي الشعب بشىء ...

رجاء لا تتحدث عن شعب مصر بهذا الاسلوب لانك لا تعلم من هو الشعب . حاول ان تخرج من ذالك المجتمع ألي انت فية وهتشوف ساعتها الشعب المصري ..

لو كنت عايز تعرف مين هو الشعب المصري .. كنت نزلت الميدان فالثورة .. لكن بالتأكيد بالتأكيد انت مسكت عصاية وقاعدت جمب العربية
لا حول ولا قوة الا بالله
قديم 18-06-2012, 07:50 PM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saif el din مشاهدة المشاركة

حصريا وكما عودناكم

احمد شفيق رئيسا للجمهورية

الخبر دة هينشر بعض بضع ساعات ودة النتيجة من الكونترول

الحقيقة دة راى واصل انا احب ان اراهن على الحصان الكسبان

بس عايز اقول شى مهم الى كل الناس احمد شفيق مش ملاك ولكن هو الاصلح فى هذا الوقت وادة لان ناس كثيرة عرفة عيوبة وانتخبتة انما اى مرشح تانى كل الناس كانت بتخفى عيوبة وناس لا تعلم عيوب مرشحها وكانة بدون اى عيوب
وهى دة السياسة ال بجد

خلينا ننسا شوية اى مشاكل ونركز فى شى واحد بس هو ان العجلة تدور البلد حلها واقف وننسا سياسة شوية ونركز فى العمل
نسفى حد يقول انة عامل مظاهرة فى مصنع علشان عيزين يشتغلوا ساعات اضافية وفى طلب على الانتاج واصحاب المصانع بتقولهم كفاية شغل

نفسى اجد ناس فى مصلحة حكومية مش عيزين يمشوا غير لما يخلصوا الناس مش يمشوا قبل معدهم بساعة واثنين

نفسى اجد مدرس قدم شكوا فى ولى امر لانة عرض علية انة يدى ابنة درس خصوصى

نفسى اجد شركات ومصانع وهيئات معلقة ورقة بتقول مطلوب موظفين ومش لقين

نفسى اجد القوة العاملة بتطلب انها تجيب جنسيات من الخارج للعما فى مصر من كثرة العمل

نفسى اجد حجات كثيرة
انتم نفسكوا نعمل مظاهرات ولا نشتغل
يعنى شفيق لما هيجى ,العجلة هتدور والناس هتعمل زى العمال فى اليابان مش هيرضوا يأخدوا اجازة علشان عيزين يشتغلوا ساعات عمل اضافية ,ونفسى ونفسى !!!!!!!!!!زى محضرتك بتقول هتتحقق مع شفيق والعسكرى الأزرق الى بيحرصه ,اسمحلى اقول لحضرتك ابشر إذا شفيق بقى رئيس زى محضرتك جبتها من الكنترول الى هوا مش موجود غير فى جمهورية مصر العربية يبقى لم يعد هناك مصر تانى خلالالالالالالالالالالالا لالالالالالالاص الله يرحم هذا الشعب الذى بلفعل خسارة فيه الكرامة والحرية وعزة النفس ,يبقى خلينا فى (لما تروح قسم بوليس يقولى أنا جرى ايه يروح امك دستور ايه وحقك ايه حطوه فى الحجز ابن ال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟)))خلينا فى الرشوة والمحسبية والسرقة وبيع الوطن بلرخيص وشراء الزمم والدوائر القضائبة ,خليها خراب وأبقى سلملى على شفيق:CONGRA~2 38::CONGRA~23 8:

قديم 18-06-2012, 07:52 PM

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو فاروق مشاهدة المشاركة

ياعم سيف اية الي حضرتك بتقولو دة بس ..

ممكن يكون حضرتك شايف جزء حوليك من الشعب المصري .. بمنظور عينك جزء يعشق العبادة ويعشق الجلاد .. لذالك ترا ان الحكومة جزء من الشعب ..
لكن انا هثبتلك بهدوء اني الحكومة ليست جزء من الشعب

في ثورة 23 .. اصبح الحكم من ملكي الي عسكري .. واصبح يولي علينا الحاكم والحاكم يولي علينا حكومتة .. والحكومة تولي علينا اصحاب المصالح والتجار .. كل هؤلاء لا يخصونا بشىء ولا ينحسبو علي الشعب بشىء ...

رجاء لا تتحدث عن شعب مصر بهذا الاسلوب لانك لا تعلم من هو الشعب . حاول ان تخرج من ذالك المجتمع ألي انت فية وهتشوف ساعتها الشعب المصري ..

لو كنت عايز تعرف مين هو الشعب المصري .. كنت نزلت الميدان فالثورة .. لكن بالتأكيد بالتأكيد انت مسكت عصاية وقاعدت جمب العربية
لا حول ولا قوة الا بالله
اولا انا معرفش طبيعة عمل حضرتك بالضبط
بس احب اقول لحضرتك شى مهم هو لو كلام حضرتك كدة وانت لا تحب حكم العسكر من ثورة 23
طيب اية ال مسكتك كل السنين دة
كمان لى سؤال هما الناس ال بيعينة الحاكم من اول حكومتة الى اصحاب المصالح والتجار دول مش من الشعب المصرى طيب دول جين منين
وبعدين يا رجل يا طيب عايز تفهمنى ان حضرتك عمرك مطلبت وسطة من احد
ولو انت شايف ان كل دول غلط طيب يبقى اولى اننا منعدمش مبارك وبس لا نعدم كمان جميع عائلات الحزب الوطنى والمجالس المحلية وروساء الاحياء وكمان كل من كان على علاقة بهم لانهم يعتبروا كان ليهم مصالح معهم والتجار ال كان بيتعملوا معهم صح
يبقى اطمان كدة لازم تبيد 80% من سكان مصر دة على اعتبار اننا مش هنبيد الاطفال اولاد الناس دول ال نسبتهم 20%
قديم 18-06-2012, 07:58 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanlaw مشاهدة المشاركة

يعنى شفيق لما هيجى ,العجلة هتدور والناس هتعمل زى العمال فى اليابان مش هيرضوا يأخدوا اجازة علشان عيزين يشتغلوا ساعات عمل اضافية ,ونفسى ونفسى !!!!!!!!!!زى محضرتك بتقول هتتحقق مع شفيق والعسكرى الأزرق الى بيحرصه ,اسمحلى اقول لحضرتك ابشر إذا شفيق بقى رئيس زى محضرتك جبتها من الكنترول الى هوا مش موجود غير فى جمهورية مصر العربية يبقى لم يعد هناك مصر تانى خلالالالالالالالالالالالا لالالالالالالاص الله يرحم هذا الشعب الذى بلفعل خسارة فيه الكرامة والحرية وعزة النفس ,يبقى خلينا فى (لما تروح قسم بوليس يقولى أنا جرى ايه يروح امك دستور ايه وحقك ايه حطوه فى الحجز ابن ال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟)))خلينا فى الرشوة والمحسبية والسرقة وبيع الوطن بلرخيص وشراء الزمم والدوائر القضائبة ,خليها خراب وأبقى سلملى على شفيق:CONGRA~2 38::CONGRA~23 8:
انا مش عايز شفيق انا كل ال عيزة اوضحة شى واحد شفيق مش ملاك ومرسى برضة مش ملاك وحمدين مش ملاك
حضرتك فهمنى بس فى فرق مهم جدا انا وانت وكلنا عرفين عيوب شفيق ونقرها انما اى حد من مرشحى مرسى بيتكلم وكانة من غير عيوب (هو فى انسان من غير اخطاء ) انا عايز ريس بلدى اكون عارف اخطائة قبل مزاياة علشان اعرف اشيلة مش عايز رئيس الحزب بتاعة يحمية ويدارى على عيوبة
ولا احنا الفترة دة هنغير نصف الشعب ال كان عايز على فتة مبارك يركن شوية والناس على هتعيش على فتة مرسى تطلع وهو هو برضة بس بشكل جديد
احلفك بالغالى تقولى عيوب مرسى اية
او عيوب اى مرشح تانى اية غير شفيق علشان الوحيد ال كل الناس عرفة عيوبة