العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

مشاهدة نتائج الإستطلاع: من العضو الأقرب إليك . . . . ؟
د. عبد السلام موافي - Dr. Bolbolan 10 76.92%
م. سامح رمزي - sam ram 11 84.62%
إستطلاع متعدد الإختيارات. المصوتون: 13. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 04-10-2009, 01:07 AM
الصورة الرمزية mr/medo
mr/medo mr/medo غير متواجد حالياً

mr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AHMEDCAR مشاهدة المشاركة

استاذ ميدو الف الف شكرا على كلام حضرتك الجميل ده و بجد انا مبسوط ان فى حد بيحب مهنته بالطريقه دى بس انا هاقول كلمه واحده ابرك من عشره

الحاجات اللى حضرتك شايفها كلها انها عادى جدا كده و كويسه انا بصراحه ضميرى لا يملى عليا انى اعملها خالص و دى طبعا بتختلف من شخص للاخر

و اخير اكيد طبعا دفعت رشوه بس مش لعسكرى دفعتها فى محكمه علشان اخلص ورق قضيه خاصه بيا انا شخصيا

و بعديها انا بجد اتخنقت جدا جدا اليوم ده و حسيت انى عملت بلوه

و الحمد لله على كل شيى و من يوميها قولت خلاص انا مش شغال المهنه دى تانى و لانى لما حاولت انى اخلص ورقى من غير الكلام ده لقيت ان كل حاجه وقفت

و ليه وجع الدماغ

عموما انا متشكر جدا جدا للمناقشه الجميله دى

و الاختلاف للرائى لا يفسد للود قضيه

اولا يا استاذ احمد انا لازم اكون بحب مهنتى والا مشتغلهاش اصلا .

ثانيا يا استاذ احمد واضح انى معرفتش اوضح وجهة نظرى لحضرتك كويس . انا مقلتش ان الرشوة وفبركة الاوراق والاجراءات والحاجات دى عادى جدا وجميله وكويسه وعجبانى وانى ببقى مستريح او مبسوط وانا بعملها , بالعكس واقسم بالله انا من اكتر الناس اللى حزين من الوضع اللى احنا وصلناله دا ، وللاسف انه بقى امر واقع وعايز ثورة اداريه علشان تقدر تغير الوضع دا . وعلى فكره عمر ما كان ضميرى مستريح للوضع دا او للحاجات دى وفنفسى اغيرها بس الوضع دا لايمكن يكون اصلاحه امر فردى اوم من شخص واحد او مجموعة اشخاص ، دا عايز حل جزرى وشامل يعنى ببساطه change system .

ويمكن اهتمامى بالموضوع دا اخد اطار بحثى كمان وانا بعمل دراسات عليا وكان ليا بحث فى الادارة لكن طبعا البحث محكوم بحجم معين واطار بحثى محدد ، لايمكن يستوعب المشكله او يدرسها دراسه تحليله مستفيضه ، وحتى لو قدرة تدرس فالمشكله انه هيبقى مجرد افكار فى دماغك او ورق على حبر حبيس الارفف والادراج وملوش اى مكان من التنفيذ او التطبيق على ارض الواقع .

وفى حاجه تانيه عايز انبهك ليها انك حتى لو سيبت المحاماه واشتغلت اى مهنة تانيه ، فا انت اكيد هيبقى ليك شغل فى المحاكم والمصالح الحكومية واكيد برضه هتضطر تدفع علشان تمشى شغلك ، فا انت برده فى نفس الدايره .
وكمان الموضوع دا مش مرتبط بالمحاماه بس لكن كل المهن فيها كدا . وكمان انت مش هتقدر تنفصل عن المجتمع وتقطع كل تعاملاتك الحكوميه والغير حكومية كمان .

وفى نقطه كمان انا حابب اوضحها . انا لما اتكلمت على دفع الفلوس انا طبعا اقصد انك بتدفع علشان تخلص شغلك المشروع اصلا اللى هو حقا فعلا ، انما انك تدفع رشوه علشان تاخد حق مش حقك طبعا الكلام دا مرفوض شكلا وموضوعا ومفيش فى اى عذر او مبرر اطلاقا .

وبالنسبه لقضيه الموظفين والفلوس طبعا دى مشكله كبيره جدا ولها تفاصيل كبيره ومينفعش اناقشها فى مشاركه ، لكن احب اقولك ان الموضوع فيه تداخلات كتير وفى ناس مظلومه وناس مش مظلومه ومختلط فيه الحلال والحرام ومختلط فيه الفساد مع الاضطرار . حاجات كتييييييييييييير اوى صعب انك تنظرلها نظره واحده وتصدر فيها حكم بدون دراسه للموضوع .

وفى كلمه اخيره عايز اوجهه لضمير حضرتك بما انه ضميرك يقظ ولا يقبل الحرام ولا اخذ حقوقك الغير . انت ليه محتفظ بقيدك فى نقابة المحامين مع انك لا تعمل بالمحاماه واكيد انت بتشتغل شغلانه تانيه وانت تعلم جيدا ان قانون المحاماه لا يقبل بذلك ، الا ترى فى ذلك جور على حقوق زملاء اخرين لك . لان حضرتك بتتمتع بمميزات وحقوقك ليست اصلا من حقك !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!

انا عارف انى طولت عليك فى المناقشه وانك زمانك بتقول يارتنى ما فتحت التوبيك دا ، لكن اللى خلانى انقشك هو انى بيعز عليه ان التقطيع فى المهنه ييجى من ولادها ، بجد ببقى حزين لما الاقى محامين بيسيؤا لمهنتهم وبيشوها صورتها قدام الناس ، وكمان علشان متفهمش كلامى غلط ان مش بقول ان المهنة مقدسه وان مفيش فيها غلط لا ، انا قصدى ان لو فى حد عايز ينقد او ينتقد ممارسات المحاماه او المحامين يبقى نقد موضوعى مبنى على اسباب واضحه وعلميه مش مجرد كلام مرسل ، وكمان النقد دا لابد ان يكون داخلى وليس على الملاء لان مينفعش ننشر غسيلنا قدام الناس ، لان دا بيسىء لينا قبل ما بيسىء للمهنة .

وانا اسف كمان مره انى طولت عليك .
ويارب اكون عرفت اوصلك وجهة نظرى ، وبرده الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية .

وانا سعيد انى لقيت حد خريج حقوق فى المنتدى

التعديل الأخير تم بواسطة mr/medo ; 04-10-2009 الساعة 01:34 AM
قديم 04-10-2009, 01:07 AM
bassant bassant غير متواجد حالياً

bassant has much to be proud ofbassant has much to be proud ofbassant has much to be proud ofbassant has much to be proud ofbassant has much to be proud ofbassant has much to be proud ofbassant has much to be proud ofbassant has much to be proud of
افتراضي رد: طفله موهوبه ما شاء الله عليها

الواحد اتعقد ما شاء الله عالبنتين وفعلا كتير مننا ميعرفش مواقع بلاد كتير على الخريطةptmnlo123per195
قديم 04-10-2009, 01:35 AM
الصورة الرمزية فاطومه المصريه
فاطومه المصريه فاطومه المصريه غير متواجد حالياً
من انا؟: بنوته مصريه تعشق الخير وتحب الحريه ^_^
التخصص العملى: طالبه تجارة &_^ سابقا... التسويق حاليا
هواياتي: التصميم والنت والقراءة فى السياسه

الموقع: بلادى مفتوحة كالسماء تضم الصديق ؛ وتمحو الدخيلا ومنى الحقيقة.. منى الخيال وعندى الجمال، وعندى آمال
فاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bassant مشاهدة المشاركة

الواحد اتعقد ما شاء الله عالبنتين وفعلا كتير مننا ميعرفش مواقع بلاد كتير على الخريطةptmnlo123per195
خلاص يا بسبسه هدى نفسك
انا هدرسهملك

اللهم انزل نورا من نورك عليه
اللهم نور له قبره ووسع مدخله وآنس وحشته
اللهم ارحم غربته وارحم شيبته
اللهم اجعل قبره روضة من رياض الجنة . لا حفرة من حفر النار
اللهم أغفر له وارحمه واعف عنه واكرم نزله
قديم 04-10-2009, 02:24 AM
bassant bassant غير متواجد حالياً

bassant has much to be proud ofbassant has much to be proud ofbassant has much to be proud ofbassant has much to be proud ofbassant has much to be proud ofbassant has much to be proud ofbassant has much to be proud ofbassant has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطومه المصريه مشاهدة المشاركة

خلاص يا بسبسه هدى نفسك

انا هدرسهملك
ياريت ياطمطم بس بعد ايه ؟ خلاص مخنا باظ والحمد للهptmnlo123per1106

قديم 04-10-2009, 04:41 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
Smile اعلانات شقية حصرياً للمصراوية

بالرغم من ان ناس كتير مش بتحب الاعلانات ودايما دايما كنا نقوم جرى علشان نجرى الفاصل الاعلانى فى شرائط الفيديو بس انا طول عمرى بحب فن الاعلان جدا يمكن لانه فن بيجمع بين الصورة والصوت والكلمة بشكل مركز لايصال فكره للناس او احداث تأثير حقيقى فى الناس ويمكن لانى بعتبرها نافذه تطل على السوق ويمكن دلوقتى اصبحت بتجيب السوق لحد عند المستهلك
ولدرجة انى كنت ومازلت ممكن اقعد اتفرج على التليفيزيون بس علشان اشوف الاعلانات واستمتع بالجيد منها

واكيد كلكم ليكم ذكريات مع اعلانات معينة او فيه اعلانات نجحت فى انها تاثر عليكم ايجاباً او على الاقل تترك بسمة على وجوهكم

علشان كده من زمان وانا نفسى اعمل موضوع استعرض فيه الاعلانات المميزة او حتى الغريبة او المرفوضة وهركز على اعلانات السيارات مع بعض الاعلانات التى قد تهمنا جميعا او التى تحمل قيمة او حتى طرفة تسعدكم بإذن الله

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

الكلمات الدليلية
مســـــــــمار, مغامرات, المدير, اليوتيوب, السلام, العروض, اعلانات, ريجيم, ريجيم سريع, ريجيم كميائى