العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 27-01-2011, 07:11 PM
santafa
Guest

افتراضي رد: مشاكل اﻹسبيرانزا من وجهة نظرى

قديم 18-03-2011, 10:12 PM
الصورة الرمزية ahmed fekry
ahmed fekry ahmed fekry غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد
التخصص العملى: شغل خاص
هواياتي: غير محدود

ahmed fekry is on a distinguished road

هى العربية كويسة معايا فى كل اللى اتقال بس المشكلة انها بتاكل كتينة كتير انا معايا 561موديل 2009انا قطعت معايا كذا مرة على 18000الف مرة واخرمرة بعد 4000الف وكانت مغير الطقم الاصلى اللى بيقولو انو اصلى ابو علبة سمرا 700ج وحسبى الله ونعم الوكيل

التعديل الأخير تم بواسطة أحمد فاروق سيد ; 19-03-2011 الساعة 01:57 AM سبب آخر: تصويب كتابة لفظ الجلالة
قديم 21-03-2011, 03:47 PM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future

دة شغل تقفيل مش اكتر العربية حلوة و شغالة مع الناس بس يعنى مش هوندا ولا تيوتا دى عربية ب 65000

عمرو احمد
01003388954
قديم 25-07-2011, 06:55 AM
hatommy hatommy غير متواجد حالياً
من انا؟: انا مين ؟
التخصص العملى: شركة إركن
هواياتي: ع ر ب ي ا ت

hatommy will become famous soon enough
للاهمية رد: مشاكل اﻹسبيرانزا من وجهة نظرى

طيب بعد السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أأسمعوا واعوا
انا معايا 516 Aمن 2007 و واخدها مستعملة كمان تخيلوا ؟؟؟!!!؟؟؟؟
و انا ساكن في العباسية وبروح يوميا زهراء مدينة نصر يعني التكسير كله
ده غير السفر وخلافه
و دي العربية رقم 63 أركبها نظرا لتجارتي فيهم بره مصر تحديدا في الخليج و ما ادراك ما الخليج وعربياته
و أقسم قسماً أمام الله ورسوله والمؤمنين أن الناس دي نسبة و تناسب سعراً حققوا معادلة صعبة
من حيث الرفاهية والشكل والوسع و الإرتفاع عن الأرض وحجات كتير جدا ب50000 بس
و مازالت بتجيبلي 46 و الحمد لله
بالله عليكم هاركب ايه بالفلوس دي ؟لانسر 98 ! لانوس 2002 ! فيرنا ! ولا بقى للحجات الي بتسخن فيات وبراف وبرافو و سيانا لا تكيف ولا أي عربية أصلا راكب صندوق الدنيا !
قيسوا الموضوع نسبة وتناسب ومافيش عربية و لا أي شيء كامل
صحيح نسيت اقول انها عالة لحد الأن 64000و ماغيرتش اي حاجه في اي حاجه زيت و water pump بس ولا تيل ولا بوجيهات حتى و غيرت الزيت لسبب غريب ماكنتش ببص على الميه لمدة طويلة نظرا لإنشغالي وسمعت صوت التاكيهات تك تك تك فكرت ان اضحك عليه في البنزينه و حطولي 80 و المكنة بتصقف !
أتاري ان المكنة مافيهاش نقطة ميه والزيت بيغلي بمعنى الكلمة و نورت لمبة الزيت و بطلت العربية والله ان قلت دي جابت مكنة على الأقل وش سلندر وكنت عالطريق إسماعلية قعدت أدعي ان البلطجية مايطلعوش عليه !منا وقت الانفلات الامني روحت مشي لبنزينة بعيد عند الشروق واشتريت جركن مايه و زيت موبيل1 و كيلو زياده و ميه معدنية يمكن يتمر فيها وشاي بقى و عصاير ده ليه مش ليها
و بعد ما بردت نمت تحتها وفكيت الطبه ونزلت الزيت شبه الميه فاقد كثافته تماماً و نفخت في قربة المياه للتاكد من عدم وجود تسريب و الحمد لله مافيش
وحطيط جيركن الميه الخضرا كلها و2زجاجة ميا معدنيه (ده معناه ان ماكنش فيها نقطة ميه) وانا ماشي و تكيف وكده و فرغت الهوا و سميت الله و توكلت عليه والحمد لله لحد الان ولا نقرة تاكيه طلعت ولا بستم سلخ مثلا و لا رعشة
و ربك موجوود و كبير
أما العيب الي هو مش عيب اصلا موضوع دواسة البنزيس انها على حساس مش واير و ده بيخلي المكنه تتستجيب للسينسور مش لرجلك و بعد فترة بتتعود عليه
و مشكلة السحب الضعيف بجد ادي الغيار حقه هاتجاوب معاك و ده صحي للمكنة عشان تأكل او عدم تأكل ال CAM shift و جرب الألماني خصوصاً في الاتوماتيك هاتطلعي طلعهو انطلاقة مبدئية ضعيفة بس بيدي عمر اطول للمتور خصوصا المرسيدس تقفل عددها بعد 20سنه !طولت عليكم بس حبيت ان لا أكتم علما منحني الله أياه يمكن حد يستفاد
ملاحظة كلامي عن ال2007 والله أعلم بالباقي لاني لم أجربهم و من قااال لا أعلم فقد أفتى
و ربنا يوفق الجميع لما يحبه ويرضاه
أي إستفسار انا حاضر وخصوصا عن التريوس ال99
0101977721 حاتم الجمل

التعديل الأخير تم بواسطة hatommy ; 25-07-2011 الساعة 07:17 AM
قديم 25-07-2011, 08:25 PM
shawki shawki غير متواجد حالياً

shawki has a spectacular aura aboutshawki has a spectacular aura about

بعد اذن حضرتك انا معايا العربيه من سنه وعامله معايا 40000 ولم تقابلنى الى مشاكل بسيطه جدا والحمد لله ولكن حضرتك بتشتكى بحجات اول مره اسمعها عن 516 مثل (دخول مياة داخل الكابينة) يعنى ايه ....