العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > الاخبار المحلية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل ترحيب بزيارة الرئيس الأمريكي لمصر ولماذا
تعم ارحب 2 100.00%
لا ارحب 0 0%
المصوتون: 2. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 02-11-2009, 03:25 PM
attef1 attef1 غير متواجد حالياً

attef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant future
افتراضي رد: كارثة قطاري العياط ومسلسل نزيف السكك الحديدية في مصر

ما هو ده مربط الفرس يابو نورا ان الاهمال مسئولية الجميع مش وزير وبس
الوزراء المفروض انهم يحطو سياسات عامه و الموظفين ينفذو بس للاسف الناس بتحمل المسئول اكتر من قدرته
على فكره انا باقول الكلام ده من 3 سنين فاتو و لسه دراسه مستقله من جامعة القاهره عن حالة الشعب المصرى صدرت خلال شهر اكتوبر قالت كلام كتير جدا يعيب فى حق الشعب المصرى فمثلا ان اكتر من 70 فى الميه من الشعب شايف ان الحكومه كدابه و مع ذلك 50 فى الميه منهم مش ناوييين يشاركو او يحاولو انهم يغيروها عن طريق الانتخابات
مش كده وبس الدراسه بتقول ايضا (استغرق اعدادها 3 سنين) ان المصريين مبيثقوش فى بعض و يكاد يكون الحب و الموده بينهم بلاش اقول اختفت لكنها بدون ادنى شك قلت ( و من عندى انا قولى بنسبة كام لما بنيجى نتعامل فى التجاره بنكون واثقين فى بعض خصوصا و ان فى ثقافه اسمها البس يا معلم ده مش فى التجاره وبس ده احيانا كمان فى الزواج)
حاجه تانيه قالتها الدراسه قالت ان نظرا لان الناس بتعيش مزنقه قوى فى بعض (السكن) ده خلا ناس كتير تحس انهم بيقطعو على بعض (ده بالنسبه للرزق)
33 من الشعب المصرى امى حتى اللى بتعلم احيانا كتير جدا بيرتد فيرجع امى تانى لانه نسى القراءة
ده غير شهادات بعض السياح عن مصر مثلا ثقافة البقشيش هما بيشتكو جدا منها و بيعتبروها نوع من انواع التسول
التحرش الجنسى ودى مصيبه كبيره جدا لان التحرش مس بس بالاجانب ده كمان بالمصريين ونفسى حد يجاوبنى
ليه ولادنا بيتحرشو ببناتنا (اكيد لان اننا اهملنا فى تربيتهم وكمان فى التخطيط لمستقبلهم)
كمان زى مانت قولت فى مقال من المقالات اللى رديت بيهم عليا ان فى ناس بتولع موقد فى القطر و الناس اللى حوليهم سايبنهم اهى دى بالذات بتوضح ان الخلل الرئيسى فيه
الاهمال و الجهل هما السبب فى اللى احنا فيه من مشاكل وده خطا قديم و كلنا مسؤلين عن تغييره
المصريين بيصرفوا 40 مليار جنيه سنويا على المحمول (طب 10 فى الميه من المبلغ مش تصلح مشكله زى السكه الحديد بشرط ان 10 فى الميه دول يبقوا كل سنه)
بلاش دى
المصريين بيصرفوا 16 مليار جنيه دروس خصوصيه كل سنه الرقم ده لو اتدفع فى التعليم مش هنحتاج مدارس حكوميه و كلنا هنبقى فى مدارس لغات بس لو الحكومه قالت ادفعو اول ناس هاتشتكى سكان التجمع الخامسptmnlo123per172
بلاش دى بقالنا خمسين سنه و الحكومات المتعاقبه نفسها توصل الدعم لمستحقيه ومش عارفه
اللى مش محتاج بيزاحم اللى محتاج فى الفتات ( اللى اطوله فايده)
بلاش دى
انا اعرف اتنين مليونيرات و بيقدموا فى حج القرعه (حتى فى الدين بنسرق)
بلاش دى
الصف الاول فى الصلاه فى جماعه مبتلئيش كام واحد كده عايز يرشء نفسه فى الصف بالعافيه
فى حاجات كتير جدا غلط للاسف فى مصر الغلط هو القاعده و الصح هو الشاذ
بلاش انا اتكلم خالص
نشوف عالم بحجم احمد زويل قال ايه هوا قال فى محاضره ان مصر فيها فمحدش يقول ان الفقر هوا السبب و قال ان التعليم سئ وان ده ادى لتأخرنا عن الامم وقال ان مش مهم تعمل مدرسه فيها كل الامكانيات المهم انكم تكونو عارفين تستخدموها وكلام كتير جدا
عالم تانى فاروق الباز قال ان المصريين عارفين انهم ماشيين غلط و عارفيين ازاى يغيروا ده لكنهم زى ما يكونو بيقولو انا مبسوط كده انا مرتاح كده ومع ذلك انا واثق ان الخامه المصريه تقدر تعمل المستحيل
انا كمان واثق من كده لان الجيل اللى اتهزم فى 67 هوا اللى انتصر فى 73 بعد ما سابوهم مش شغل الحناجر و اتجهو للعلم و التدريب
نائب المجلس القومى لحقوق الانسان فى مصر (الاسم كان على بالى) المهم قال ان للفقير مش عجبو العيشه فى مصر ولا الغنى طب مين يعمر البلد و قال فيما معناه وبدون تجريح اننا نخلى لكلمة بشر (مش عارف اقولها ازاى) معنى نفعلها يعنى يعنى و احنا بنتعامل مع بعض اكون حاطط فى دماغى ان انا بشر و بتعامل مع بشر

ومع ذلك فصندوق النقد الدولى توقع ان مصر سنة 2050 لو استمرت فى الاصلاحات اللى عملتها الحكومه الحاليه هتكون الاقتصاد رقم 20 على مستوى العالم
يبقى فيه امل و امل عظيم جدا بس كلنا نتحمل المسئولية بجد مش بس نتكلم
اتمنى ان الكلام ده كان يبقى موضوع خاص يتفاعل معاه كل الاعضاء عشان نوصل لاننا كلنا يبقى عندنا مساحه مشتركه من الفهم لواقعنا وكل واحد يقول ايه اللى عاجبه فى بلده وايه اللى مش عاجبه و ازاى نطبق الكلام اللى هانقوله عى نفسنا
و شكرا
على فكره مع ان السواق هيطلع مهمل انما انا مش مع اننا ندبحه لان اكيد لو كان اى سواق غيره اللى اللى حصل كان بردو هايحصل
لانى متاكد اغلبية السواقين لا يقلو اهمال

التعديل الأخير تم بواسطة attef1 ; 02-11-2009 الساعة 03:32 PM
قديم 02-11-2009, 07:10 PM
الصورة الرمزية mr/medo
mr/medo mr/medo غير متواجد حالياً

mr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud of

والله منا عارف اقول لحضرتك ايه يا استاذ عاطف ، مش هينفع ارد على كل الكلام اللى انت كاتبه وللعلم انا عندى رد على كل حاجه انت قلتها ، لكن للاسف كل نقطه انت ذكرتها عايزة مواضيع مش موضوع واحد .

بص يا استاذ عاطف حضرتك بتنتقد الشعب المصرى وسلوكياته و ذكرت مساوىء كتير فى سلوكيات وافعال الشعب المصرى ودا جميل . لكن للاسف حضرتك بتبص للموضوع بنظرة سطحية جدا جدا جدا .

يا اولى قواعد تحيليل المشكله هو اولا تحديد المشكله وثانيا دراسة اسباب المشكله . يعنى كان لازم تسال نفسك ايه اللى وصل الشعب المصرى للوضع دا ، كان لازم سيادتك تدرس التاريخ المصرى دراسة عميقة جدا علشان تقدر تعرف اذ كان الشعب المصرى جانى ولا مجنى عليه . يا استاذى العزيز كان يتوجب عليك انك تدرس تاريخ الحكم فى مصر وتعرف ايه المراحل والظروف اللى مرت بها مصر . و لازم تطلع على تاريخ الدول الاخرى ، وتدرس نظم الحكم فيها وطريقة الحكم فيها حتى تستطيع ان تحكم على الشعب المصرى .

حضرتك وللاسف بتلقى بالمسئولية على الشعب المصرى وبتبرىء ساحة الحكومة والنظام الحاكم ، يعنى بتدين المجنى عليه وتبرأ الجانى .

في نقطة بس عايز اعلق عليها وهيا نقطه صندوق النقد الدولى ، فا احب اقولك ان دى اسخف نكته انا سمعتها . وتصحيحا للمعلومة لو استمرت السياسة اللى بتنتهجها الحكومة الحالية لحد عام 2050 هتقوم فى مصر حرب الجياع والبلد هتبقى عبارة عن 50 او 60 شخص بيملكوا كل شىء وباقى البلد - اسف على اللفظ - شحاتين . وهيبقى الاقتصادالمصرى رقم 20 على العالم بس من تحت مش من فوق .

وبالنسبة لنقطة السواق ميرسى على تعطفك وكرمك الزايد عن الحد اللى انت شملته بيه . حضرتك جاى على نفسك ليه ومش عايز تدبح الراجل ، وكمان اصدرت حكم بان الراجل مهمل ويستحق الدبح ومتاكد من اهمال كل السواقين كمان
No Comment

قديم 03-11-2009, 07:27 PM
attef1 attef1 غير متواجد حالياً

attef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant future

يا mr/medo انا مش قدك انت راجل محامى يعنى الشعب طالع براءة طالما انت هتدافع عنه
بس فى نقطه انا مصرى زى اى حد و كل من يهمنى امره من اهل و خلافه مصريين طبعا
و ان كان المصرى العادى فيه عيب واحد فانا عندى الف عيب
بس نتكلم بصراحه ان كنا ناويين نتعلم من اخطاءنا
انا مش ببرر للحكومه ولا حاجه بس هما منا واحنا منهم فعيوبنا واحده هما ماجوش من الفضاء عشان يحكمونا

انا رائيى ان الناس بتشغل نفسها فى اى تفاهات (مقصدش طبعا حادث القطار انما اقصد قبل ما يحصل اصلا كان فين الناس) عشان تغمض عنيها عن الواقع اللى اكيد مش عاجب حد
ودى يمكن النقطه الوحيده الل هاتكون مشتركه بينى وبينك (ان ماحدش عاجبو حال البلد)
عشان كده احنا بنصرف كتير فى مجالات كتير تافهه لان المشاكل الكبيره الاسهل الهروب منها لانها عايزه عزيمه و اجتهاد
يعنى كوره اغانى تمثيل الغنى يجيب اكل من فرنسا و الفقير يدين عشان يجيب النيش فى العزال (قال يعنى من غيره يبقى الجواز باطل) ويا ريتهم حتى بيستخدموه

حتى المؤسسات ممكن ناخد مثال مثلا المجلس القومى للمراه بيحاول يجيب للمراه حقوقها ماشى على عينى وعلى راسى بس مش اولى
من عمل المراه زواجها خصوصا وان رقم من تعدى ال 25 الى 35 سنه ولم يسبق لهم الزواج 13 مليون من الجنسين ليه المجتمع مهتمش بحاجه زى دى دى من اساسيات الحياه طب فى الغرب بيتصرفوا و طب واحنا بقى كناس شرقيين
انا شايف ان الفقر اللى بنعانى منه فقر فكرى مش نقدى لواننا فتحنا شويه مشاكل كتير قوى هتتحل
ما علينا
كمان فيه حاجه عجيبه فى مصر ابن الدكتور بيشتغل دكتور وابن المحامى محامى وابن اللواء لواء
بس اول ماتقول ابن ريس ريس بس عندك ياعم لا للتوريث و كمية لاااات كتيره جدا( انا مش مع التوريث ولا ضد جمال مبارك)

والله الهدف من كلامى مش للتحقير او للشتم والله هى بس مجرد وجهة نظر انا طموحى لمصر اكبر من كده بكتير انا متاكد ان مصر قريب هتبقى احسن بس عايزين نبدا اسرع
خلاصة الكلام ان كلنا محتاجين وقفه مع نفسنا نحاسب نفسنا و نخلص النيه وانا متاكد اننا مش اقل من الصين ولا الهند ولا ماليزيا
و اسيبك مع المقال ده

مواقف
بقلم‏:‏ أنيس منصور
إيه اللي جري لمصر‏..‏ وجري عليها‏..‏ علي الصحافة والادب والفن‏.‏ كيف تستغرقها التفاهات وتجعل منها قضايا كبري نختلف عليها ونتفق وتتعالي اصواتنا وترتفع ايدينا‏...‏

من وقت قريب انشغلنا بمعني الحديث النبوي للسيدة عائشة وهو رضاعة الكبير‏..‏ومعني الحديث انه اذا كان عندك خادم في البيت ولابد ان يري زوجتك وتراه هي وبناتها يجب ان يكون اخا لهن‏.‏

وذلك بأن يرضع صدر زوجتك‏,‏ واذا جاء طباخ او سفرجي او سائق او حارس كل هؤلاء يجب ان يرضعوا‏.‏

إن احاديث كثيرة قد نسبت للسيدة عائشة‏,‏ والاحاديث التي رويت عنها ونشرها المفكر الكبير د‏.‏ عبد المنعم الحفني بلغت اكثر من اربعة آلاف حديث‏,‏ بينما الذي روي عن والدها الخليفة أبي بكر مائة حديث؟‏!‏

وقبل هذا الحديث انشغلنا بدخول الحمام بالقدم اليمني بدلا من اليسري لان العفاريت في دورة المياه تفعل كذا وكذا‏...‏

وانشغلنا ايضا ببول النبي ـ صلي الله عليه وسلم ـ وكيف كان الصحابة يتداوون به‏.‏

انما كانوا يضعون الماء الذي يستحم ويتبول فيه في زجاجات يوزعونها علي الاتباع‏.‏ تماما كما نحمل معنا من مكة المكرمة ماء زمزم‏,‏ فالحديث النبوي يقول‏:‏ ماء زمزم وما قصد له ـ اي عندما نشرب ماء زمزم بنية علاج المعدة او الامعاء او السعال‏,‏ فإنه قادر علي شفائك‏.‏ مادمت قد قصدت ذلك‏!‏

وآخر سخافاتنا مناقشة حكاية النقاب وكم يتغطي من الوجه‏..‏ وهل هو حرام أم حلال‏.‏ أم هو حرية شخصية؟‏..‏ وننسي انها صورة لاتجاه ديني خرافي متطرف‏.‏

إلي اين يا مصر‏..‏ جري لك إيه؟‏!.‏
قديم 04-11-2009, 12:43 AM
els3edy els3edy غير متواجد حالياً

els3edy is a jewel in the roughels3edy is a jewel in the roughels3edy is a jewel in the rough
افتراضي رد: اللى اختشوا ماتوا00 وكفاية استهبال

تسلم يادكتور والله جامدددددددددددددددددددددد ددددددددددة موووووووووووووووووووووووو ووت

JUST SAY ONCE IN UR LIFE ( TO BE OR NOT TO BE ) THEN TRY TO ACHEIVE UR
DREAMS OR UR GAOLS

BEST REGARDS

ELS3EDY
قديم 04-11-2009, 01:02 AM
els3edy els3edy غير متواجد حالياً

els3edy is a jewel in the roughels3edy is a jewel in the roughels3edy is a jewel in the rough
افتراضي رد: اخر انتاج 128 والشاهين فى مصر هيكون موديل 2008 و2009

الخوف مش هيبقي من ان انتاجهم هيقف. الخوف من قطع الغيار اللي هتقل وهتختفي تدريجيا يعني كدة هتمشي تلاقي 128 وشاهين مركونة علي الرصيف كتييييييييييييييييييييييي يييييييييييير

JUST SAY ONCE IN UR LIFE ( TO BE OR NOT TO BE ) THEN TRY TO ACHEIVE UR
DREAMS OR UR GAOLS

BEST REGARDS

ELS3EDY

الكلمات الدليلية
2010, 750li, أضطهاد, bmw, السيارة, انخفاض أسعار, تصفية, شاهين, غيار, تاكسى, جمارك السيارات