العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 20-03-2012, 04:34 PM
محمد عسكر محمد عسكر غير متواجد حالياً

محمد عسكر is on a distinguished road
افتراضي رد: احد اسباب استهلاك البنزين انسداد مخرج الراجع

ياجدعان انا لانسر بومه وعندى نفس المشكله لكن قالولى الحساس بتاع الشكمان هو السبب ياريت حد فاهم يوضح عن موضوع الحساس وعلاقته باستهلاك البنزين
قديم 22-03-2012, 01:30 AM
الصورة الرمزية ibnelfared
ibnelfared ibnelfared غير متواجد حالياً

ibnelfared will become famous soon enough
عاجل رد: Re: احد اسباب استهلاك البنزين انسداد مخرج الراجع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essamenen مشاهدة المشاركة

انا هشرحلك الى عندى
يوجد خرطومين للبنزين
عامتا الفلتر متركب على الخرطوم الرايح على الكربراتير
خرطوم الى رايح اتخن من الراجع
الخرطوم الى رايح الى الكربراتير بعد طرمبه البنزين ( لو الطرمبه ميكانيكيه الى بتكون فى المحرك )و الراجع بين التانك والكاربراتير

فى فكره تانيه هى انك تركب فلتر فى الخرطوم الثانى بحث تعرف انه بيخرج بنزين ولا لا ( مش فائدته تنقيه البنزين انما تشوف فى بنزين بيرجع ولا لا ) ومش شرط يكون مليان بنزين زى الفلتر الاساسى
مش فاهم حاجة معلش
أنا عندى فى الماربراتير خرطومين واحد جاى من طلمبة البنزين والتانى رايح على الأسبراتير ما فيش راجع على التانك ووأنا عربيتى لادا 2107 ممكن توضيح أكتر معلش
قديم 23-03-2012, 03:56 AM
essamenen essamenen غير متواجد حالياً

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: Re: احد اسباب استهلاك البنزين انسداد مخرج الراجع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ibnelfared مشاهدة المشاركة

مش فاهم حاجة معلش
أنا عندى فى الماربراتير خرطومين واحد جاى من طلمبة البنزين والتانى رايح على الأسبراتير ما فيش راجع على التانك ووأنا عربيتى لادا 2107 ممكن توضيح أكتر معلش
اسف جدا يا اخى العزيز انا لم ارى كاربراتير اللادا ولكن ممكن نفكر مع بعض
1- عوامة البنزين الى فى التانك واصل بها خرطومين واحد للسحب ومتصل مع طرمبه البنزين الى فى المحرك والاخر بالتاكيد هو الراجع
2-انا عندى حرطوم سحب البنزين فى نفس المكن مع الراجع
قديم 04-04-2012, 11:10 AM
الصقر_الجارح الصقر_الجارح غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص حبوب ومُتسامح..أحب الخير لكل الناس..وأحب معرفة الناس
هواياتي: السيارات, الكمبيوتر والإنترنت

الصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to all

متاابع معاكم ان شاء الله

وياريت تقولنا الإستهلاك ظبط معاك بعد التجربة ولا لأ يا استاذ essamenen؟

وأحب أحيي حضرتك على التجربة دي فعلا شيء جميل ان الواحد يشتغل في عربيته ويعمل الحاجة السهلة بنفسه ويتعلم, أنا بردو من النوع ده وبحب اشتغل في الحاجت الصغيرة دي بنفسي, مش كل حاجة تافهة تحصل عندنا نروح للميكانيكي أو للكهربائي على طول

تقبلو تحياتي,,

قديم 04-04-2012, 11:40 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essamenen مشاهدة المشاركة

بالمناسبه العربيه كان فيها فلتر واح فبل طرمبه البنزين وضعت فلتر ثانى بعد الطرمبه
الموضوع دة خطر جدااااااااااا
انت كدة عامل قنبلة فى الموتور
فلتر البنزين قبل الطلمبة مقبول (حركة سحب) انما بعد الطلمبة ضغط ودة مش مقبول خالص يا ريت تشيلة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا