العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 06-03-2012, 06:40 PM
the uniqe the uniqe غير متواجد حالياً

the uniqe is on a distinguished road
افتراضي رد: الحقوني ناقص انتحر

الف شكر يا جماعة وانا عرفت ان كبسالبستم بيهرب علي المية بس سبحان الله مفيش طحينة والعربية ماشية بس عايز اعرف الجندي فين بالظبط وهل هو قريب من الحاج ابراهيم بتاع الكاربراتير والرادياتير اديله سنتين وعادي مش الكبير ومش عارف اجيب غطا اصلي ازاي هوفي عالي مبيسمحش باي حاجة تطلع بره وفي الواطي او الخفيف حسب السوستة وملقتش اصلي للبيجو العربية 2000 سي سي تنصحوني بالرادياتير الكبير ولا ايه وهل الحرارة هتتظبط والسؤال الاهم العربية لما فضت مية سخنت ملة عالاحمر وطلعت دخان هل انا كده اذيت الشميز او البستم ولا عادي لان العربية لسه بتمشي وبتجري كمان وان شدتها هتجيب تمنها لو بعتها ؟ اسف عالازعاج بس عشمي فيكو كبير وبصدقكو جد والله بناقص ميكانيكية هههههههه
قديم 07-03-2012, 06:58 AM
cars admire
Guest

حصرى رد: الحقوني ناقص انتحر

AboNoRa, amr_9x, احمد على 1999, Hisham.Elgazzar, Mo7amed Elnimr, screamseko, tarbook, tonsy1979, Vanditta

قديم 07-03-2012, 07:06 AM
cars admire
Guest

حصرى خليل الميكانيكى اخصائى بيجو وسيتروين !!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the uniqe مشاهدة المشاركة

الف شكر يا جماعة وانا عرفت ان كبسالبستم بيهرب علي المية بس سبحان الله مفيش طحينة والعربية ماشية بس عايز اعرف الجندي فين بالظبط وهل هو قريب من الحاج ابراهيم بتاع الكاربراتير والرادياتير اديله سنتين وعادي مش الكبير ومش عارف اجيب غطا اصلي ازاي هوفي عالي مبيسمحش باي حاجة تطلع بره وفي الواطي او الخفيف حسب السوستة وملقتش اصلي للبيجو العربية 2000 سي سي تنصحوني بالرادياتير الكبير ولا ايه وهل الحرارة هتتظبط والسؤال الاهم العربية لما فضت مية سخنت ملة عالاحمر وطلعت دخان هل انا كده اذيت الشميز او البستم ولا عادي لان العربية لسه بتمشي وبتجري كمان وان شدتها هتجيب تمنها لو بعتها ؟ اسف عالازعاج بس عشمي فيكو كبير وبصدقكو جد والله بناقص ميكانيكية هههههههه
خلى خليل الميكانيكى اخصائى بيجو وسيتروين فى منطقة الامام الشافعى محطة الاجزاخانة
يفكلك وش السلندر وتجرى بيه على الجندى الخراط فى منطقة احمد بدوى فى شبرا هو مشهور هناك نار على علم وكمان خليل مشهور انه بتاع بيجو فى محطة الاجزاخانة منطقة الامام الشافعى
!!!
والشمبر مش هيكون اضر ولا حاجة ان شاء الله خير !!
وقولتلك فى مشاركة سابقة الردياتير كامل على التركيب عند ميشيل عازر 3 ماسورة ب 400 جنيه !فى ميدان الجيزة بجوار محطة بنزين موبيل!
:14FEA D~151:

اشترى 2 جركن من دول من اى بنزينة وطنيه تبع القوات المسلحة تقريبا سعر الجركن 4 لتر فى حدود 25 جنيه !!!

اشترى غطاء ردياتير زى ده من عند اى حد تاجر قطع غيار سيارات امريكية على العمومى امتداد شارع رمسيس بجوار جريدة الجمهورية !

التعديل الأخير تم بواسطة cars admire ; 07-03-2012 الساعة 07:26 AM
قديم 07-03-2012, 10:54 AM
cars admire
Guest

مميز رد: الحقوني ناقص انتحر

mr_astra
Hisham.Elgazzar

قديم 07-03-2012, 11:37 AM
romioromio romioromio غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ودى وش السلندر عند الجندى الخراط فى منطقة احمد بدوى فى شبرا!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cars admire مشاهدة المشاركة

جوان وش السلندر ضرب
من جهة احد البساتم او وش السلندر فيه شرخ من ناحية احد البساتم !!
وكمان لازم يتكشف على الطبة اللى خلف طلمبة المياه مباشرة !!لانها دائما بتبوظ فى 404 504 505
!!!!!!!!!!!!!!
ضرورى جدا تعمل ده قبل الصيف لو انت فى القاهرة ودى وش السلندر عند الجندى الخراط فى منطقة احمد بدوى فى شبرا هيرجعهولك جديد 100% حتى لو الوش مشرخ ومخرم من كل ناحية
!!
: CONGRA~238:
العيب ده 40%طلمبة مياه عايزة تتغير !!
40% شرخ فى وش السلندر من ناحية احد البساتم !
10% الطبة اللى خلف طلمبة الماء داخل وش السلندر عايزة تتركب لانها دابت !
10% جوان وش السلندر عايز يتغير ومتركبش 2 جوان ابدا !!وخلى بالك لازم تقول لتاجر قطع
الغيار انت عايز جوان وش سلندر L ولا GL لانهم بيركبوا مكان بعض بس بيعملوا مشاكل للعربية لو مركبوش على موديلاتهم !!
ملاحظة اخيرة الجوان ده ممكن يركب غلط !!
لو الميكانيكى مش عارف عادلته !! فتحة الماء يجب ان تكون جهة طلمبة الماء وليس العكس !
وده ممكن يسبب نفس المشكلة اللى عندك برضه !!

الفتحة المقصودة جهة اليمين فى الصورة !!

حتى لو عندك كده الجندى الخراط هيصلحهولك مظبوط !!!!

طلمبة الماء
cars admire

انت .....

مش لاقي كلمه اقولهاك

والله نفسي اشوفك عالحقيقه