العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 22-02-2012, 03:44 PM
nasr78 nasr78 غير متواجد حالياً

nasr78 has a spectacular aura aboutnasr78 has a spectacular aura about
للاهمية رد: حد يفيدنى هيه المروحة كدة تعتبر بايظة ولاايه

شكرا لأهتمامكم / هو عداد الحرارة طبيعى جدايعنى المؤشر فى النص وساعات بيكون اقل من الطبيعى يعنى المؤشر يدل ان العربية باردة مش سخنة وجربت قبل كده وفتحت الكبوت ولقيت المروحة واقفة فبشغل التكييف عشان المروحة تشتغل واسيب العربية شوية عشان خايف العربية تسخن .
هو السؤال اغير ترومستات المروحة ولاايه وهل كدة العربية لو مشيت بيها يوميين تلاتة عقبال مااغيرها يكون فى مشاكل على العربية والموضوع ده تخصص كهربائى ولاميكانيكى
قديم 22-02-2012, 09:03 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حد يفيدنى هيه المروحة كدة تعتبر بايظة ولاايه

يا باشا ريحنى و اقف جنب العربية شوية و هيا دايرة من غير تكييف و شوف المروحة حتشتغل لوحدها و تفصل و لا لأ
عشان لو كده حيبقى ثيرموستات المروحة سليمة لانها لو بايظة المروحة مش حتشتغل و المؤشر حيطلع و ساعتها تبطل و لازم ثيرموستات المروحة تتغير على طول
بس يا ريت تصبر لان لو العربية كانت باردة ممكن تاخد 15 ل 20 د عشان المروحة تشتغل
أما بقى لو مشيت على طريق سريع و لقيت عداد الحرارة نزل يبقى كده ثيرموستات كوعة الميه بتعلق فعلا و مش لازم تتغير فورا ممكن تنشى بيها بس يفضل فى اقرب فرصة تغيرها

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 23-02-2012, 02:09 AM

عاجل رد: حد يفيدنى هيه المروحة كدة تعتبر بايظة ولاايه

انا عملت اللى قولت عليه بالظبط ووقفت جنب العربية ولقيت المروحة ماشتغلتش وعلى فكرة انا من يومين كنت مسافر على الطريق الدولى وحصل اللى حضرتك قولته ان عداد الحرارة كان نازل شوية مش كتير مع انى اخد فى السكة حوالى ساعتين ولما وصلت المروحة ماشتغلتش ؟؟؟
هو فيه فرق بين ترومستات المروحة وترموستات كوعة المية وفى حالتى دى اغير ايهما بالظبط وشكراااا انا تعبتك معايا

التعديل الأخير تم بواسطة nasr78 ; 23-02-2012 الساعة 02:14 AM
قديم 23-02-2012, 02:37 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

و الله يا استاذ نصر حاجة تحير
انا شاكك ان فيه مروحة تانية حضرتك مش شايفها
اصل كون ان تبقى العربية واقفة و دايرة و من غير تكييف شغال فلازم بحد اقصى 20 ل 30 د لو بداية من البرودة التامة لازم المروحة تلقط و تقعد دقيقة ل دقيقتين و تفصل و تكررها تانى كل شوية بفاصل دقائق قليلة
فيا حضرتك مصبرتش يا فى مروحة تانية
لان لو فعلا المراوح مبتشتغلش كان الماتور ولع من السخونية المفرطة و كنت لاحظت ارتفاع غير طبيعى فى العداد و غليان ميه مصحوب بخروج دخان من غطا الرادياتير او القربة

اما هبوط عداد الحرارة قليلا على السريع :
كده كده طبيعى العربية بتبرد اسهل على السريع لدرجة انها مبتحتجش المروحة و لا حتى الرادياتير فعشان كده ثيرموستات كوعة الميه بتقفل و تحبس الميه فى البلوك و تمنع ذهابها للرادياتير حفاظا على درجة التشغيل الطبيعية و لما تسخن شوية ترجع تفتح و تودى على الرادياتير و فى حالة السرعات البطيئة و الزحام ثيرموستات الكوعة بتبقى فاتحة خالص عشان تودى الميه للرادياتير و كمان المرواح بتشتغل دوريا ( مش مستمر )

حضرتك قولت انا العداد على السريع مقلش كتير
كده ممكن يكون طبيعى
هو لو كان قل جامد كنا شكينا فى ثيرموستات الكوعة انها معلقة مفتوحة

فعلا ثيرموستات المروحة ديى حاجة و ثيرموستات الكوعة ديى حاجة تانية زيى ما وضح الاستاذ سمير

لازم يا اشوف العربية يا حضرتك توديها لميكانيكى ثقة
يا ريت لو حضرتك من اسكندرية تكلمنى 01001648489 ( طبعا خدمة اخوية no charge)

بس طالما العداد مبيرفعش و الميه مبتغليش و مفيش دخان طالع من الغطا يبقى لا داعى للقلق
ازاى بتبرد بقى ؟ !!!!!!!!!!!!!1 زيى ما قولت لحضرتك يا المروحة فعلا بتشتغل بس حضرتك مصبرتش يا فيه مروحة تانية

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 23-02-2012, 07:02 PM

حتصل بحضرتك قريب جدا ومتشكر