العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 28-11-2012, 09:40 AM
الصورة الرمزية ابوجنى2112
ابوجنى2112 ابوجنى2112 غير متواجد حالياً

ابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud of
افتراضي رد: حيل بسيطة لتقليل استهلاك السيارة للوقود

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة svneleven مشاهدة المشاركة

المشكلة ان اي عربية نقل أو مقطورة بترمي وراها رمل و حصي كتير بسبب ان المسافات في نقشة الكاوتش بتاعها كبيرة عن الملاكي و بالتالي بتميك في الرمل و الحصي و ده هيبهدل عربيتك الدهان و الفوانيس و الزجاج و كل جسم السيارة و في الاخر اللي هتوفره في البنزين هتدفعو في اعادة الطلاء بعد مده و بردو تغيير الفوانيس.

الله ينور ياجماعة كلام منطقى وفعال بشرط أن لاتكون السيارة النقل محملة ( سن أو رمل )

اولا : اقل خسارة تتكبدها هو ا، البربريز الامامى بتحصلة سنفرة فى الحال .. ودة هايقصر عليك

فى مجال الرؤية ليلا . ده لو ماتكسرش الزجاج من حدفة السن والظلط كالرصاص...

أحزر من السير خلف السيارة النقل التقيل خسارته أكبر من توفير البيزين بكتيييييييييير ...

وتقبلو مرورى (مسافر دائما )...
قديم 29-11-2012, 04:11 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute

: 12C186~161::1 2C186~161::12 C186~161::12C 186~161::12C1 86~161:

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/

قديم 29-11-2012, 10:12 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسر عربي مشاهدة المشاركة

من ابسط الحيل لما تكون على طريق سفر انك تمشي ورا عربية نقل بمقطورة حتوفر 40% من استهلاك البنزين وكدة كدة في مصر التريللات بتمشي على الحارة الشمال و بسرعة كبيرة جدا فمش حيفوتك حاجة هو بس اللي حيشوف المنظر من اللي راكنين حيتسرع، بس غير كدة اتأكد ان التريلا مش من النوع اللي بيسرب وراه رمل و زلط و في النهاية اؤكد لك ان لو سائق التريلا خد باله انك سايق وراه حيمشي على اقل من مهله و في الحارة اليمين ما هه كل حاجة في البلد دي ماشية بالعند و النفسنة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanabdelwhab مشاهدة المشاركة

لانك هتوفر كتير عشان التريله هتحميك عن طريق مقاومه الهواء اللي جاي في وش العربيه ... فكره جامده جدا

من أغبى الحركات اللي ممكن تعملها وانت سايق إنك تلزق في العربية اللي قدامك... تريلا ولا نص نقل ولا حتى موتوسيكل

انت ببساطة مش شايف إيه اللي قدامه عشان تلحق نفسك في أي موقف خطر...

تصور إنه اضطر يضرب فرامل بقوة.... إيه موقفك انت ساعتها؟؟؟؟ متهيألي ممكن تبقى واقف تحت المقطورة!!!

هحكيلكو على موقف حصل معايا:

أنا كنت مرة ماشي على الصحراوي بالليل وراجع اسكندرية... وأنا ماشي عند النوبارية كده حسيت بخيال في المراية... بصيت كويس في المراية الجانبية لمحت عربية نص نقل لازق في العربية من ورا (المسافة مش أكتر من نص متر ما بيني وما بينه)، والبيه بسلامته طافي كل أنوار العربية علشان ما أشوفهوش.

قلت ازود السرعة عشان أبعد عنه... لقيته لازق بردو... طيب أخفف السرعة ... مفيش فايدة... طيب آجي يمين ألاقيه ورايا... أروح شمال بردو ورايا... قعدنا على كده حوالي 5 دقايق.

اتوترت جدا... قعدت أفكر... افرض حد جاي من ورانا مش حيشوفنا عشان سيادته مطفي النور... افرض أنا اضطريت أفرمل عشان حد معدي بالليل، أكيد هيلبس فيا ... أو ممكن أفادي اللي بيعدي بس أكيد اللي ورايا هيشيله!!!

أنا كنت ماشي على 120... رحت زغدت الفرامل مرة واحدة ... لقيته عمال ييجي يمين وشمال ومش عارف يلم العربية... وبعدين احترم نفسه وهدّا ومشي على اليمين...

هو صحيح طلع بعد كده يجري بعيد عني... بس يارب يكون أخد درس من الموقف ده

تفتكروا لو انتو في الموقف ده... هتتصرفوا ازاي؟؟؟

...
قديم 29-11-2012, 10:15 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute

: 12C186~161::1 2C186~161:

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/

قديم 04-12-2012, 05:21 PM
الصورة الرمزية ابوجنى2112
ابوجنى2112 ابوجنى2112 غير متواجد حالياً

ابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

من أغبى الحركات اللي ممكن تعملها وانت سايق إنك تلزق في العربية اللي قدامك... تريلا ولا نص نقل ولا حتى موتوسيكل

انت ببساطة مش شايف إيه اللي قدامه عشان تلحق نفسك في أي موقف خطر...

تصور إنه اضطر يضرب فرامل بقوة.... إيه موقفك انت ساعتها؟؟؟؟ متهيألي ممكن تبقى واقف تحت المقطورة!!!

هحكيلكو على موقف حصل معايا:

أنا كنت مرة ماشي على الصحراوي بالليل وراجع اسكندرية... وأنا ماشي عند النوبارية كده حسيت بخيال في المراية... بصيت كويس في المراية الجانبية لمحت عربية نص نقل لازق في العربية من ورا (المسافة مش أكتر من نص متر ما بيني وما بينه)، والبيه بسلامته طافي كل أنوار العربية علشان ما أشوفهوش.

قلت ازود السرعة عشان أبعد عنه... لقيته لازق بردو... طيب أخفف السرعة ... مفيش فايدة... طيب آجي يمين ألاقيه ورايا... أروح شمال بردو ورايا... قعدنا على كده حوالي 5 دقايق.

اتوترت جدا... قعدت أفكر... افرض حد جاي من ورانا مش حيشوفنا عشان سيادته مطفي النور... افرض أنا اضطريت أفرمل عشان حد معدي بالليل، أكيد هيلبس فيا ... أو ممكن أفادي اللي بيعدي بس أكيد اللي ورايا هيشيله!!!

أنا كنت ماشي على 120... رحت زغدت الفرامل مرة واحدة ... لقيته عمال ييجي يمين وشمال ومش عارف يلم العربية... وبعدين احترم نفسه وهدّا ومشي على اليمين...

هو صحيح طلع بعد كده يجري بعيد عني... بس يارب يكون أخد درس من الموقف ده

تفتكروا لو انتو في الموقف ده... هتتصرفوا ازاي؟؟؟

...

أسمح لى سعادتك أرد مع اعتبار وجهة نظر السائق الخلفى ...

لو هو ماشى وراك .. ومنور النور الصغير ,,يقصد بيها مايزغللش عينيك ويقصر على رؤيتك

للطريق الآمامى .تمام كدة تمام ,,

أم اذا كان طافى النور نهائى ,,, أسمحى يبقى انتهازى ,,

وعلاجة.. أشارة شمال مرتين .. ثم السكوت لحظات ,, أشارة شمال مرتين.. ثم سكون .

كدة حضرتك بتقولة عدى الطريق فاضى ..

طنش وعمل فيها من قبرص .. أديلة انتظار معناها سأتوقف للحظات خد طريقك أنت ..

كدة هايضطر يمشى علطول ..

وعلى فكرة هذة طريق مزاملة السفر للملاكى الاصحاب ,, بيعملوا كدة ( طبعا مع حفظ

المسافات ,,بينهم ) والتبديل كل فترة مابين السيارات ..

ليييييييه يقى .... علشان يسلوا بعض . وينشطو تفكيرهم (ماحدش من الزميل ينام فى

السفر) آرجو أن اكون أوضحت وجهة نظر فى المسافات الطويلة ...وعذرا للآطالة..