العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 20-05-2011, 07:13 PM
douha_nour douha_nour غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد ضعيف بين يد الله
هواياتي: السيارات

douha_nour is on a distinguished road
افتراضي رد: حد يفيدني في استهلاك البنزيين في لادا

تم وضع منظف دورة البنزين الامريكي والغربية ان الاستهلاك قل باه 6.5 بدل 5 كيلو للتر يا تري ايه رايكو وكدا كويس ولا لسه وطبعا دا للدخلي
وعلي فكرة العربيه عالية شوية علي السلانسية عشان اتجنب مشكلة سحب الماتور لما بايد النور بس مش عالية قوي يعني
حاجه كمان دلوقتي لما ببطل العربيه مش بتدور الا لما بسند بنزيين وارجع ابطل وادور تدور علطول يمكن دا يكون بسبب المنظف ؟ ايه رايكو
قديم 20-05-2011, 09:26 PM

ممكن الافادة
قديم 20-05-2011, 11:58 PM
الصورة الرمزية شريف كامل
شريف كامل شريف كامل غير متواجد حالياً
من انا؟: هاوي سيارات
التخصص العملى: التربية والتعليم
هواياتي: كثيرة

شريف كامل has a spectacular aura aboutشريف كامل has a spectacular aura aboutشريف كامل has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة douha_nour مشاهدة المشاركة

طيب اذاي هي بتعمل معايا في البطئ داخل البلد 5 كيلو للتر وخارج البلد حوالي 12 كيلو للتر اعتقد ان الفرق كبير اوي بين الداخلي والخارجي ويعتبر كويس في الخارجي ومتقارب من الطبيعي اما الداخلي فهوة وحش اوي رايكو ايه ؟؟؟؟؟
اعتقد ان استهلاك البنزين مناسب للعربية واستهلاك البنزين يقاس علي الطرق السريعة وليس داخل المدن وتوجد عوامل كثيرة توثر علي استهلاك البنزين مثل السرعة واتجاه الريح وضبط هواء الاطارات وحمولة السيارة وغيرها
قديم 21-05-2011, 04:08 PM

تم وضع منظف دورة البنزين الامريكي والغربية ان الاستهلاك قل باه 6.5 بدل 5 كيلو للتر يا تري ايه رايكو وكدا كويس ولا لسه وطبعا دا للدخلي
وعلي فكرة العربيه عالية شوية علي السلانسية عشان اتجنب مشكلة سحب الماتور لما بايد النور بس مش عالية قوي يعني
حاجه كمان دلوقتي لما ببطل العربيه مش بتدور الا لما بسند بنزيين وارجع ابطل وادور تدور علطول يمكن دا يكون بسبب المنظف ؟ ايه رايكو
قديم 22-05-2011, 01:14 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

اصل المنظف من مكوناته وقود عالى الجودة فعلشان كده بيفوق العربية و يقلل الاستهلاك اثناء استخدامه فقط اما موضوع التدوير اشك ان ليه علاقة بالمنظف
و ايه الطريقة الى بيها بتحسب الاستهلاك؟
انا عن نفسى لما احب احسبه بدقه بعملها على شهر مثلا علشان تبقى واخده مشاوير سفر و جوه البلد فاقدر احكم على المتوسط

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا