العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 16-05-2011, 12:11 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بنزين 92 وتسقيف في المكنه

بتهيألى لو السير مقدم او مأخر سنة حيخنق العربية لان التوقيتات بتاعة الصمامات خالفة
و سهل جدا اى ميكانيكى او لو انت غاوى تتاكد من صحة تركيبه
و فايدة حساس الكرنك انه بيدى الكنترول اشارة لما بتعدى السنة العريضة من قدامه لانه عبارة عن لاقط مغناطيسى فلما بتعدى السنة العريضة من قدامه بيتولد قوة دافعة كهربية (فولتية) بتوصل للكنترول و على اساسها الكنترول بيعرف وضع البساتم و الصمامات و بياخد قرار شرارة البوجيهات و عمل الرشاشات ففعلا ممكن يخليها تسقف لو مكانه مش مظبوط او المسافة بتاعته (الخلوص ما بينه و ما بين السنون بتاعة ترس الكرنك) مش مظبوطة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 16-05-2011, 12:50 AM
Egy News Egy News غير متواجد حالياً

Egy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant future

يا دي البنزين مضروب يا كهربه العربيه مش مظبوطه
كل ده طبعا في حاله عمل الصيانات الدوريه باستمرار

تابع اخبار مصر و العالم لحظه بلحظه
www.egynews.info
قديم 16-05-2011, 01:36 AM
الصورة الرمزية ORGANIC_MAGIC
ORGANIC_MAGIC ORGANIC_MAGIC غير متواجد حالياً
من انا؟: Chemist
التخصص العملى: Project Manager
هواياتي: Foot Ball

ORGANIC_MAGIC has a spectacular aura aboutORGANIC_MAGIC has a spectacular aura aboutORGANIC_MAGIC has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

بتهيألى لو السير مقدم او مأخر سنة حيخنق العربية لان التوقيتات بتاعة الصمامات خالفة
و سهل جدا اى ميكانيكى او لو انت غاوى تتاكد من صحة تركيبه
و فايدة حساس الكرنك انه بيدى الكنترول اشارة لما بتعدى السنة العريضة من قدامه لانه عبارة عن لاقط مغناطيسى فلما بتعدى السنة العريضة من قدامه بيتولد قوة دافعة كهربية (فولتية) بتوصل للكنترول و على اساسها الكنترول بيعرف وضع البساتم و الصمامات و بياخد قرار شرارة البوجيهات و عمل الرشاشات ففعلا ممكن يخليها تسقف لو مكانه مش مظبوط او المسافة بتاعته (الخلوص ما بينه و ما بين السنون بتاعة ترس الكرنك) مش مظبوطة

انا بعد دراسه عميقه كدا ممكن يكون ان شاء الله من حساس الكرنك

لان الكهربائي غير البيجوهات وكمان السلك

طيب انا اغيره ولا هو بيظبط

قديم 17-05-2011, 06:10 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ORGANIC_MAGIC مشاهدة المشاركة

طيب انا اغيره ولا هو بيظبط
لأ جرب فول 95 الاول لو التسقيف راح يبقى حساس الكرنك مالوش ذنب
بعدين فى حاجات تانية تخلى العربية تسقف منها ارتفاع الحرارة (بس فى الطبيعى) يعنى ممكن تعمل نضافة بكومبريسور الهواء لسربنتينة التكييف و الرادياتير من بره
و لو العربية مزودة بصمام بيئة و ملغى ممكن يخليها تسقف (بتهيألى الاكسنت مفيهاش)
لو الشاكمان مكتوم حيسخن برضه و ممكن تسقف

لان الحساس بتاع الكرنك لو مكنش اتلعب فيه او العربية مكنتش خدت خبطة جامدة من تحت ناحيته ايه الى حيخليه يخرف و ده لو باظ العربية حتبرجس خالص مش مجرد تسقيف

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 19-05-2011, 10:52 AM
الصورة الرمزية ORGANIC_MAGIC
ORGANIC_MAGIC ORGANIC_MAGIC غير متواجد حالياً
من انا؟: Chemist
التخصص العملى: Project Manager
هواياتي: Foot Ball

ORGANIC_MAGIC has a spectacular aura aboutORGANIC_MAGIC has a spectacular aura aboutORGANIC_MAGIC has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

لأ جرب فول 95 الاول لو التسقيف راح يبقى حساس الكرنك مالوش ذنب

ماشي دي سهله نجربها ان شاء الله

بعدين فى حاجات تانية تخلى العربية تسقف منها ارتفاع الحرارة (بس فى الطبيعى) يعنى ممكن تعمل نضافة بكومبريسور الهواء لسربنتينة التكييف و الرادياتير من بره

ودي برضه في ايدينا سهله برضه

و لو العربية مزودة بصمام بيئة و ملغى ممكن يخليها تسقف (بتهيألى الاكسنت مفيهاش)

انا معايا اكسينت مواصفات امريكي انا عربيتى جايبها من بره من امريكا فمش عارف ممكن يبقي فيها ولا لا

لو الشاكمان مكتوم حيسخن برضه و ممكن تسقف

طيب اعرف منين ان الشكمان مكتوم ؟

لان الحساس بتاع الكرنك لو مكنش اتلعب فيه او العربية مكنتش خدت خبطة جامدة من تحت ناحيته ايه الى حيخليه يخرف و ده لو باظ العربية حتبرجس خالص مش مجرد تسقيف

هو مش الحساس دا في وش المكنه لتحت كدا شويه هو انا لبست مطب والعربيه اتهبدت جامد جدا بس الايربجات مفتحتش الخبطه كانت من تحت ووش العربيه خبط في المطب بس الحمد لله ربنا ستر مش عارف الخبطه دي ليها تاثير ولا لا

هو انا كنت مره مشيت بالعربيه من غير ميه خالص الريداتير كان فاضي نهائي وطبعا سمعت احلى صوت تسقيف - بس تقريبا التسقيف اللي عندي نفس الصوت دا لما العربيه سخنت ومكنش فيه ميه (مش كركره بنزين يعنى )

وفيه كهربائي لسه قايلي كهربا العربيه عاليه علشان المفاجي لما يشتغل يلقط علي طول - سيبك من تفسيره العلمي الممتاز اللي قله - بس هو قالى ان الصوت صوت كهربا مش كركره

معلش طولت عليك بس انا بحاول احصر المشكله علي اد مقدر

والف شكر ليك علي مساعدتك ليا