العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 08-01-2012, 03:51 PM
myackoo myackoo غير متواجد حالياً

myackoo will become famous soon enoughmyackoo will become famous soon enough
افتراضي رد: الخوف من السواقه

الف مبروك و ربنا معاك ويسترها معانا جميعا و عقبالي يا رب لما اتخلص من مشكلة الخوف دي انا مبتدء في السواقة وعندي 35 سنة و تقريبا ده السبب لما الواحد بيتعلم علي كبر بيقابل المشاكل دي
انا فعلا بخاف من السواقة جدا مع ان دي مش طبيعتي و ده محيرني جداااا
اتمنى من الله انه يسهلي الموضوع ده و الله المستعان و شكرا يا استاذ هريدي انك اثرت الموضوع ده
و ربنه يجعلة في ميزان حسناتك
قديم 08-01-2012, 08:29 PM
الصورة الرمزية esafegypt
esafegypt esafegypt غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان بدائي

esafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud of

يعم الحج فى لعبة اسمها GTA San Andreas

حاول تلعب اللعبة دى كتير فى البيت وتحاول انك متكسرش ولا اشارة ومتخبطتش العربية خالص
اول مره هتلعب اللعبة هتخبط العربية كتير
ثانى مره هتخبطها بردوا بس موش كتير
بعد كده هتلاقى نفسك اتعودت انك تحافظ على العربية وعلى الناس
بعد كده حاول تمشى فى اللعبة دى بسرعات كبيرة هيا فيها طرق سريعة اطلع على طريق سريع واجرى بالعربية وحاول متعملش حوادث كتير بالعربية على الطريق السريع

اللعبة دى معموملة بطريقة فيها محاكاه للواقع وكل عربية هتلاقيها غير الاخرى يعنى هتلاقى العربيات الامريكانى فى اللعبة اتزانها على الطريق موش سهل التحكم فيها فى الملفات
هتلاقى العربيات السيدان كويسة وسلسة جدا
المهم قوى نفسك باللعبة دى الاول كتير وهى هتفتح نفسك للسواقة بعربيتك وهتخليك تحب العربية وتحب تنزل بيها وتنسى خوفك
-------------------------------------------------------------------------------------
وفى طريقة اخرى بردوا انا كان عندى خوف زى حضرتك فى الاول روحت نازل دورت على عربية لادا واعدت اطلع بالعربية اللادا دى كل شوية وادخل بيها شوارع زحمة والعربية اللادا كانت قديمة اوى والدريكسيون تقيل جدا والفيتيس والديبرياج اصعب واصعب والفرامل كانت تعبانة والعربية مكنتش بتقف بسهولة وربنا كان بيسترها بعد ما طلعت باللادا كتير وبعد كده جربت 128 بردوا كتير وبعد كده جربت 124 فيات كتيررررر
النتيجه الان ان لما بسوق عربية حديثة من العربيات اللى موجوده الان بعرف احس بالفرق وطبعا موضوع الخوف الحمد لله اختفى بس الحذر موجود لان الحذر ده شئ أساسى فى القياده ولا غنى عنه لازم تركز ويكون عندك حذر لحسن تخبط حد وربنا يسترها عليك وعلينا وانت نازل من البيت بردوا قول دعاء النزول بسم الله توكلت على الله ولاحول ولا قوه الا بالله
ولما تركب السياره قول ((الحمد لله الذي سخر لنا هذا وما كنا له مقرنين)) واقراء المعوذتين وقول هو الله احد
علشان الحسد وربك يسترها

قديم 08-01-2012, 11:02 PM
الصورة الرمزية hf2m2002
hf2m2002 hf2m2002 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس / حسام الجلاب
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر

hf2m2002 is a jewel in the roughhf2m2002 is a jewel in the roughhf2m2002 is a jewel in the rough

عادي يا اخي واللي انت فيه ده طبيعي جدا وده دليل انك انسان محترم ومسؤل وبتخاف على الاخرين
بص ياسيدي انت خاي خروجك في اوقات الهدوء وبعيدا عن الزحمه يعني بالليل متأخر والشوارع فاضيه عشان تتخلص من الخوف واللخمه وسوق اطول وقت ممكن وخش في اماكن واسعة الاول ولف ودور بالعربيه عشان تعرف تتحكم في العربيه ازاي في الملفات والمنحنيات واركن مرة بوش العربيه ومرة بضهرها ومافيش مانع تنزل تبص على وضع العربيه عشان تشوف ركنتك كانت ازاي ومره على مره هاتبقى معلم وجمد قلبك وان شاء الله مستوره والخوف اللي عندك ده مش جبن ولا مؤاذخذه ابداااااااااااااااااااااا ااااااااااااا ده حذر وشيئ جميل ومحترم يالله بقه قوم اخبط واحد شاي تقيل وفي خلال 3 ايام بامر الله هاتقول عايز اسافر شرم بالعربيه بس ماتنساش انا معزوم في الرحلة دي ...............ماشي ؟ وربنا يوفقك ويوفق الجميع للخير وعلى فكره واحد صاحبي اشتريت له عربيه ورحت له بالليل عشان اعلمه السواقه حلف عليا بالطلاق مايركبها وده طبعا من رهبة التجربة ...تعالى اتفرج عليه دلوقتي قرب ينام في العربيه ومراته بقت تغير من العربيه من كتر صياعته وسفره بيها هههههههههههههههه

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك
قديم 10-01-2012, 12:50 PM
الصورة الرمزية أحمد عثمان محمد
أحمد عثمان محمد أحمد عثمان محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: بكالوريوس المعهد العالى لعلوم الكمبيوتر و تكنولوجيا الإدارة بسوهاج و معادل ببكالوريوس تجارة
التخصص العملى: مجال الكمبيوتر
هواياتي: السيارات ، الكمبيوتر

أحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

اولا ودة راى الشخصى لازم تشيل الورقه اللى حضرتك كاتبها دى
ثانيا بلاش انك تخرج بدرى او متاخر اوى لان كدة مش هتاخد حساسية العربيات اللى جنبك
الموضوع سهل جدا يا استاذ "هريدى" محتاج ممارسة فقط لمدة اسبوع
لكن اكتر حاجة تخاف عليها هى الناس اللى ماشية فى الشارع
تحاول تملى تمشى فى خطوط مستقيمة وتلتزم بالحارات المرورية
اى تصرف مفاجىء مش مستحب اوى
حس تملى برد فعل العربيات اللى حوليك
سوق ليك ولغيرك يعنى توقع اللى ادامك هايعمل اية فى موقف معين وبالتالى تاخد حذرك او رد فعل مناسب لة
نفسي بجد اتكلم معاك اكتر لكن الشغل ضاغط عندى شوية
اخير دعاء ركوب الداية
أتفق معاك فى الرأى
تحياتى:GROWIN~ 12:
قديم 10-01-2012, 02:17 PM
الصورة الرمزية غريبو99
غريبو99 غريبو99 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد محمد غريب
التخصص العملى: حاسب آلى ونظم معلومات
هواياتي: سيارات , رحلات صيد وابحار

غريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond repute