العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 27-05-2013, 04:02 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مش عارف اعمل اية عشان تردوا عليا ..؟

انا حساس ال TPS عندى كان بيعمل كدة على طول والعربية تقعد بالاسابيع تخرف وال RPM يعلى ويوطى بمناسبة ومن غير مناسبة وجربت Wd40 كذا مرة مفيش نتيجة وقولت خلاص امرى لله هغيره وبعدين اتظبط منه لنفسه واكتشفت بعد كدة انه بيخرف لما بغسل الحوض والموتور بمية او جاز

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 27-05-2013, 04:54 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

انا حساس ال TPS عندى كان بيعمل كدة على طول والعربية تقعد بالاسابيع تخرف وال RPM يعلى ويوطى بمناسبة ومن غير مناسبة وجربت Wd40 كذا مرة مفيش نتيجة وقولت خلاص امرى لله هغيره وبعدين اتظبط منه لنفسه واكتشفت بعد كدة انه بيخرف لما بغسل الحوض والموتور بمية او جاز
ان شاء الله يفضل سليم بس لو عمل تانى جرب منظف الكربراتير انا اتظبت معايا بس لسة تحت التجربة لانى يوم واحد مش دقيق عشان احدد التصليح من عدمة بكرة الصبح وانا رايح الشغل هجرب لانة على طول بيعلق معايا الصبح والعربية باردة عمرة ما ظبت فى النقطة دى بالذات وانا العيب ظهر عندى من شهرين تقريبا
قديم 27-05-2013, 05:03 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

ربنا يهديه ان شاء الله خير

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 27-05-2013, 06:17 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

استاذ احمد بارك الله فيك
تقصد حضرتك انى محصلش حاجة للبوابة ولا الصمام دى اجابة حضرتك
ولا انت بتسالنى وبتقولى محصلش حاجة للبوابة والصمام
اشكر حضرتك جدا وارجو التوضيح
لا يا استاذ محمد مش بسأل انا فعلا بقولك محصلش حاجة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

كان نفسى ادى شكر لاخونا عمرو السيسى واستاذنا احمد على بس مش موجودة شكرا
وحضرتك عملت المطلوب وزيادة بس المرة الجاية ان شاء الله
حاول تنضف البوابة الاول وهى مقفولة وتمسحها بقماشة قطن
وبعدين تفتح البوابة وتنضفها الاسبراى وتنضفها بقماشة
وعاوزك تدى نقطتين زيت على اكس البوابة وتخلى الزيت يتخلل مكان اكس البوابة ودة لة مردود ممتاز وبتحافظ على عمر البوابة
يا استاذ محمد نفس شعورى
مش لاقى شكرا و نفسى اشكرك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

فعلا يا استاذ وائل بلاش غسيل ماتور
و اذا كان لا بد يبقى بالميه و بلاش ضغط عالى موجهه على الفيش و كمان يكون الماتور بارد

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 27-05-2013, 07:37 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

لا يا استاذ محمد مش بسأل انا فعلا بقولك محصلش حاجة

يا استاذ محمد نفس شعورى
مش لاقى شكرا و نفسى اشكرك

فعلا يا استاذ وائل بلاش غسيل ماتور
و اذا كان لا بد يبقى بالميه و بلاش ضغط عالى موجهه على الفيش و كمان يكون الماتور بارد
حضرتك تستحق مننا كل الشكر والاحترام والحمد لله تمت التجربة النهاردة والعداد كويس وثابت بفضل الله ربنا يهدية ويعيش معايا ربنا يعلم بظروفنا اليومين دول
بارك الله فيكم جميعا وانتم اخوة لى فى الله