العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > ريو Rio

ريو Rio تم تطويرها بناء على كيا برايد وبتصميم وهندسة كورية لتصبح واحدة من انجح واشهر السيارات الاقتصادية المدمجة فى العالم

قديم 17-04-2012, 12:06 PM
yaso12 yaso12 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

yaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to behold
افتراضي رد: عملت تيست درايف للكيا ريو 2012 السيدان

والله انا زيك محتار بس بشكل عملى الريو احسن لان معظم الاستخدام فى اشارات وطرق مزدحمة فالواحد يدلع نفسة ويوفر بنزين
وياريت الكل يقول راية عشان الدماغ تنور
قديم 17-04-2012, 01:03 PM
epnmasr epnmasr غير متواجد حالياً

epnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا محتار بين الريو فول ابشن كاملة والنترا اول كاتيجورى ممكن حد يفيدنى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة directortamer مشاهدة المشاركة

انا محتار بين الريو 2012 فول ابشن 2012 ب 122000 وبين النترا 2012 اول كاتيجورى 123000 ياريت حد يفيدنى
من رأي طبعاً النترا أفضل في حاجات كتير ومنها الشكل والحجم والإتساع وكمان علشان إعاده البيع وفرق الإستهلاك مش كبير
قديم 17-04-2012, 01:56 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

أنا أ,لا أحب أ,ضح إني بتكلم إني خارج مصر (الإمارات)
كنت بفكر في الكيا لواحد صاحبي وكان النتيجة كالآتي:
الريو:
كلها نازلة بماتور واحد 1400 ودا شيئ مقزز جدا.
الإختلاف بين الهاتش والسيدان,
في شكل الفوانيس نفسها الأمامية والخلفية
كمان السيدان فيها مثبت سرعة والهاتش مافيهاش
غير كدة هيا هيا نفس السعر ونفس الفئات بأسعارهم.
أعلى عربية منهم كانت وهم فتحة سقف ومرايات ضم كهربا وجنوط 17 (ماحدش يسألني ال17 دول يمشو إزاي مع العربية الضعيفة دي) ومثبت سرعة للسيدان طبعا وطارة مالتي وبلوتوث وكراسي جلد,
عربية لا ينقصها أي شيء فعلا من جميع الكماليات. سعرها كان (56000) درهم إماراتي وسعر الفئة الي تحتها على طول كان (48500) درهم إماراتي طبعا الفرق كبير لأني كتير من المميزات فقدت زي مثلا فتحة السقف والإي بي إس والمرايات الضم كهربا والجنوط بقت 15 ومثبت السرعة والبلوتوث.
فكان الإختيار على نمرة واحد وكان واقف جنبها السيراتو قولنا نتفرج ناخد فكرة.
السيراتو بقى مافيهاش مثبت سرعة للسيدان لاكن موجود للكوبيه كمان فيها بدالات الجير الي ورا الدركسيون طبعا جميع الكماليات من فتحة سقف وكراسي جلد وجنوط 17 بردو بس في فرق جوهري إني الماتور 1600 وماتور السيراتو حلو مش وحش في السحب وتخيلوا تمنها كان كام للفئة الأولى منها على فكرة (62000) درهم إماراتي ياعني بفرق 6000 فقط عن الريو وماخسرتش غير مثبت السرعة بس طبعا أي عاقل في الدنيا إستحالة يركب ريو.
ياجماعة الفكرة ومافيها بس إني الريو ديزاين جديد وشادد سعر لأنه أ,ل سنة لاكن أول مايقدم سنتين تلاتة أنا متأكد إني سعرها لازم يقع لأنها فعلا ضعيفة وطلعتها واحشة وتقيلة قوي.
عموما مع إنكم ماسألتوش بس الغبي إختار الريو برضو علشان شكلها عاجبه.
ربنا يبارك لكل ملاكها في شكلها يارب.

قديم 31-05-2012, 04:20 PM
الصورة الرمزية Komy
Komy Komy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الشركة المصرية لنقل الكهرباء
هواياتي: العربيات

Komy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond repute

دى ازواق يا باشا وربنا يباركله فيها. انا شخصيا عاجبانى جدا

Komy
قديم 31-05-2012, 07:29 PM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Komy مشاهدة المشاركة

دى ازواق يا باشا وربنا يباركله فيها. انا شخصيا عاجبانى جدا