العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 01-12-2009, 02:26 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ايه هي عيوب العربيات المرسيدس ؟

بالتأكيد أى سيارة لها عيوب و عيوب السيارة المرسيدس هى عيوب السيارات الفارهة عامة و هناك عيوب خاصة بالمرسيدس نفسها, دى بعض العيوب اللى قدرت اجمعها من القراءة و السمعة المتوارثة للمرسيدس :

- ثقل الوزن المبالغ فيه, المرسيدس و السيارات الفارهة عموما ثقيلة الوزن (لأن السيارة ثقيلة الوزن تكون مريحة على السرعات العالية و كذلك لوجود الكثير من الكماليات بها), و هذا ما يؤدى الى صعوبة السيطرة عليها فى المواقف الحرجة(حتى مع وجود شتى الأنظمة المعاونة للقيادة), و يقلل من ثباتها فى المنحنيات, و يقلل من متعة القيادة, يزيد من استهلاك الوقود, و بالطبع يقلل التسارع.
- متعة القيادة المنقوصة, السيارات الفارهة تكون عادة هادئة و تعزلك عن الطريق, هذا الهدوء قد لا يعجب محبى القيادة الذين يريدون دائما الشعور بالطريق, هناك بعض السيارات الفارهة تهتم بمتعة القيادة أكثر من الراحة كألفاروميو مثلا, و هناك شركات تحاول الموازنة مثل بى ام دبليو, أما مرسيدس فانها لا تشتهر بمتعة القيادة على الاطلاق.
- علبة تروس مرسيدس مازالت خارج الزمن, مرسيدس لا تزال تستخدم علبة تروس تيبرترونيك أى علبة تروس ذات بنية اوتوماتيكية لكنها قادرة على تغيير السرعات نزولا و صعودا عبر مفتاح خاص, هذا النوع من علب التروس لا يوفر الكفاءة القصوى و لا السرعة المطلوبة, و لم تنتقل لاستخدام علب التروس الالكتروهيدروليكية ذات البنية اليدوية مثل الفاروميو مثلا. علب التروس الالكتروهيدروليكية أسرع و تنقل العزم بشكل أكثر كفاءة من العلب الاخرى.
- لا تتوفر مرسيدس بعلب تروس يدوية فى معظم سياراتها, و هذا لا يلبى حاجة الزبائن الذين يفضلون متعة و كفاءة و سرعة المانيوال.
- صغيرة مرسيدس الايه سيارة سيئة جدا من معظم الجوانب, و يبدو أن مرسيدس تفتقد الخبرة اللازمة لصنع سيارة صغيرة, فمرسيدس تصنع السيارات الكبيرة كأفضل ما يكون, و لكنها لا تمتلك الخبرة الكافية لانتاج سيارة صغيرة مثل سيتروين و رينو و فيات على سبيل المثال.
- شكل سيارات مرسيدس لا يتغير أبدا, و ليس ثوريا, و ممل للغاية, و هى سمة ألمانية للأسف(فيما عدا بى ام دبليو), كل ما يحدث هو ادخال تغييرات على نفس الشكل القديم لمجاراة العصر لا أكثر و لا أقل, الشركات الايطالية و الفرنسية تريد مع كل سيارة اطلاق ثورة جديدة, أما الألمانيات (مرسيدس, فولكس, اودى, بورش) فانهم يرغبون فى المحافظة على نجاح الشكل القديم و تعديله بحيث يناسب العصر, و لكن لا جديد!

طبعا هذا لا ينفى أن مرسيدس هى احدى افضل السيارات الفارهة, بل هى أفضلهم على الاطلاق من ناحية الاعتمادية و المتانة و الراحة و جودة الصنع و التقنيات المتقدمة, فهى تلقب بالنجمة التى تقود الجميع, و لكنها سيارة لا تصلح كثيرا لمحبى القيادة, الذين يرغبون بمتعة أكبر و سيارة بطابع أكثر ثورية عليهم الاتجاه الى بدائل أخرى فى مقدمتها ألفاروميو و بى ام دبليو.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 01-12-2009, 02:32 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

اكبر عيب للمرسيدس انك لما تركبها (و تفضل معاك فترة) مش هتقتنع بأى عربية تانية
عندك حق
انا جات فتره و انا صغير كان معانا عربيه مرسيدس 77 مكنتش بعرف اسافر غير بيها و كنت بعيط لو حنسافر بعربيه تانيه

المرسيدس عربيه محترمه فعلاً و محبوبه خاصةً عند المصريين
بس بصراحه انا مقتنعتش بيها اوى (مش كلام و خلاص - والدى راكب 3 اجيال مرسيدس e class و احد الاصدقاء المقربين معاه c class compressor و سوقتهم كتير و معاهم فى الصيانه و اى مشاكل فى العربيه, بصراحه مع والدى علشان الإستخدام راقى العربيات مكنش فيها مشاكل, بص مع صاحبى العربيه متعبه ومش زى مكنت انا و صاحبى متخيلين العربيه, بصراحه اتصدمنا!!!) انا عارف ان فى ناس كتير مش حيعجبها الكلام ده بس دى الحقيقه
ممكن تكون العربيه تجميع مصري و فيها عيوب او هو مهمل في صيانتها شويه بس
انما المرسيدس سياره لا تضاهيها اي سياره اخري

حـازم خـضـر

قديم 01-12-2009, 02:37 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

- شكل سيارات مرسيدس لا يتغير أبدا, و ليس ثوريا, و ممل للغاية, و هى سمة ألمانية للأسف(فيما عدا بى ام دبليو), كل ما يحدث هو ادخال تغييرات على نفس الشكل القديم لمجاراة العصر لا أكثر و لا أقل, الشركات الايطالية و الفرنسية تريد مع كل سيارة اطلاق ثورة جديدة, أما الألمانيات (مرسيدس, فولكس, اودى, بورش) فانهم يرغبون فى المحافظة على نجاح الشكل القديم و تعديله بحيث يناسب العصر, و لكن لا جديد!
معاك يا فادي في معظم النقاط ما عدا النقطه دي
و ابسط مثال فهو مرسيدس الفئه E
العربيه دي كل جيل لها بيعتبر مثل يحتذي به و دايما الشركات الاخري بتقلده
و بيبقي التصميم السائد في الفتره اللي بينزل فيها
زي مثلا الخنزيره و التمساحه و الزلموكه و العيون
كل عربيه من دول تلاقيها ثوره ايام ما نزلت و الكل بيحاول يعمل حاجه شبهها

حـازم خـضـر

قديم 01-12-2009, 06:54 PM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

اكبر عيب للمرسيدس انك لما تركبها (و تفضل معاك فترة) مش هتقتنع بأى عربية تانية
ده اكيد
معاك حق

قديم 01-12-2009, 06:56 PM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_o_sakr مشاهدة المشاركة

المرسيدس عربيه محترمه فعلاً و محبوبه خاصةً عند المصريين
بس بصراحه انا مقتنعتش بيها اوى (مش كلام و خلاص - والدى راكب 3 اجيال مرسيدس e class و احد الاصدقاء المقربين معاه c class compressor و سوقتهم كتير و معاهم فى الصيانه و اى مشاكل فى العربيه, بصراحه مع والدى علشان الإستخدام راقى العربيات مكنش فيها مشاكل, بص مع صاحبى العربيه متعبه ومش زى مكنت انا و صاحبى متخيلين العربيه, بصراحه اتصدمنا!!!) انا عارف ان فى ناس كتير مش حيعجبها الكلام ده بس دى الحقيقه
معاك حق و الله
مفيش عربيه مفيهاش عيوب