العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مكافحة سرقة السيارات

مكافحة سرقة السيارات موضوعات حماية السيارات من السرقة و للاعلان عن سيارات مفقودة ( مسروقة )

قديم 12-11-2012, 11:09 PM
hal71 hal71 غير متواجد حالياً

hal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: قصة حصلت بالفعل بخصوص سرقة السيارات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ezzat2002mo مشاهدة المشاركة

مش عارف ليه لما تحصل مصيبه على طول يجيبوا سيره السلفيين والمنقبات هما عملوا ليكم ايه بالضبط ما هما سايبنكم فى حالكم سيبوهم بقى فى حالهم.
وبعدين تفتكر المنطقه اللى راحها الاستاذ فيها واحد بدقن ولا واحده منقبه اشك فى هذا الف فى الميه, يعنى لما واحد بدقن خفيفه يسرق او يزنى نقول ادى ياعم السلفيين وادى التدين الظاهرى واول مايشوف واحد متدين بجلباب اوبدقن او واحده منقبه يحكم عشوائى انهم متدينين تدين ظاهرى طيب ليه لما بيمسكوا واحد بيقتل او بيزنى ما بنقولش هاتولنا الليبراليين وبتوع الحريه ولا حقوق الانسان والفنانين وعمرو حمزاوى ونقطع فيهم ولا دول فوق مستوى الشبهات .
ياريت نكون منطقيين لاننا هنتحاسب على كل كلمه بنقولها او بنكتبها .
معلش بس كلام حضرتك ضايقنى
أولاًك أنا بعتذر إذا كان كلامي ضايق حضرتك
ثانياًك أن بتكلم من غلبي و قهرتي و إحساسي إني بقيت غريب عن مصر اللي طول عمرها وسطية و مشهورة بالأمانة و العزة و كرامة أهلها الفقراء أنا والدي أول ما إشتغل في الستينات مرتبه كان 15جنيه و عمرنا ما إشتكينا و ما تزعلش مني نسبة التدين في السبعينات و الثمانينات ما كنتش زي دلوقت و الناس كانت بتلبس عادي و كنا بنصلي و نصوم و بنحترم الدين عادي جداً بدون تشدد أو غلو و مفروض إن المجتمع يرتقي و يسمو و يرتفع مستواه كلما زادت نسب التدين و ليس العكس كما هو حاصل حالياً للأسف تقبل تحياتي و أسفي مرة أخرى إذا كنت وصلت رأيي بصورة ضايقتك
قديم 13-11-2012, 11:39 AM
الصورة الرمزية ezzat2002mo
ezzat2002mo ezzat2002mo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب فى هيئه قناة السويس

ezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hal71 مشاهدة المشاركة

أولاًك أنا بعتذر إذا كان كلامي ضايق حضرتك
ثانياًك أن بتكلم من غلبي و قهرتي و إحساسي إني بقيت غريب عن مصر اللي طول عمرها وسطية و مشهورة بالأمانة و العزة و كرامة أهلها الفقراء أنا والدي أول ما إشتغل في الستينات مرتبه كان 15جنيه و عمرنا ما إشتكينا و ما تزعلش مني نسبة التدين في السبعينات و الثمانينات ما كنتش زي دلوقت و الناس كانت بتلبس عادي و كنا بنصلي و نصوم و بنحترم الدين عادي جداً بدون تشدد أو غلو و مفروض إن المجتمع يرتقي و يسمو و يرتفع مستواه كلما زادت نسب التدين و ليس العكس كما هو حاصل حالياً للأسف تقبل تحياتي و أسفي مرة أخرى إذا كنت وصلت رأيي بصورة ضايقتك
العفو ياباشا كلك زوق واحترام
وانا معاك بس دى ضريبه التطور والانفتاح اللى احنا فيه اليومين دول ربنا يعافينا
قديم 13-11-2012, 01:43 PM
الصورة الرمزية علاء الدين مطاوع
علاء الدين مطاوع علاء الدين مطاوع غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير شركة قطع غيار نقل ثقيل

علاء الدين مطاوع is just really niceعلاء الدين مطاوع is just really niceعلاء الدين مطاوع is just really niceعلاء الدين مطاوع is just really niceعلاء الدين مطاوع is just really nice

حقيقى قصة اغرب من الخيال ودة يعطينا انطباع عن حالة الاسترخاء العجيبة بتاعة الشرطة واللى بعد الثورة اتظبطت ماديا ومفيش فايدة يعنى العربية دى لو كانت بتاعة ضابط شرطة كانت اتمسكت والحرامى كان اخد بالجزمة
مفيش فايدة فى بلدنا مع الاسف نفوس مريضة وخربانة ومفيش حد عايز يشتغل
قديم 13-11-2012, 01:54 PM
الكردي2000 الكردي2000 غير متواجد حالياً

الكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to behold

عارفين لية حال الشرطة بقي كدة , لأن اصبح الان اللي بيدخل كلية الشرطة هو ابن البية والباشا اللي عايز يلبس البدلة بس علشان يقولوا البية راح والباشا جه , مش علشان يحمي امن البلد والمواطن , المشكلة الاساسية في الكلية من بابها وشروط اختيار ضابط الشرطة اللي اصبحت بالمحسوبية والمال مش بالكفاءة , الضابط يقولك بينة وبين نفسة كدة عربية اية اللي اروح ادور عليها يا روح ما بعدك روح , اضيع حياتي علشان حتة عربية عنها ما جت , ( مع استثاء طبعا انه فية رجال امن شرفاء شجعان بنسمع عنهم بردة ) علشان كدة المستوي الامني لن ينصلح في مصر إلا بإصلاح المنظومة التي علي اساسها يتم اختيار رجل الشرطة
قديم 14-11-2012, 12:42 AM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute

الى فهمته من القصه ديه انه تقريبا الرائد رئيس مباحث بندر شبين الكوم شغال مع الحرميه وسارقى السيارات بدليل انه قالك لما الحرامى يتصل بيك ويساومك على فلوس ابقى كلمنى وانت كلمته واتصلت بيه وبلغته بالرقم الثابت الى كلمك ولم يتحرك ساكنا لاتخاز الاجرائات
وبعدين الحرامى اتصل بيك ازاى وهوا مايعرفش رقمك الا ازا كان هناك ما يعاون الحرامى ويمده بكل معلومات عن الضحيه لان الضحيه كل معلوماتها موجوده فى بندر شبين الكوم لاجرائات المحضر . ده بس تخمين ويارب ما يطلعشى فى محله لانها هتبقى وحشه قوى قوى فى وش القائمين على امن الوطن والمواطن
او احتمال صاحب القصه ديه عاوز يشهر بكل اجهزه الدوله الامنيه فى محافظه المنوفيه بافتعال واختلاق هذه القصه حتى يشهر برجال الامن فى محافظه المنوفيه وشبين الكوم بالاخص . احتمال بردك لانه رجع بالعربيه من غير ورق على كماين كتير والعربيه متبلغ انها مسروقه ومافيش حد قاله انت فين . اظاهر ان صاحب القصه مابيحبش حكومه الاخوان وبالاخص محافظ الاخوان فى شبين الكوم

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

التعديل الأخير تم بواسطة mainz ; 14-11-2012 الساعة 12:49 AM