العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 05-05-2012, 01:51 AM
الزيرو الزيرو غير متواجد حالياً

الزيرو will become famous soon enoughالزيرو will become famous soon enough
افتراضي رد: محتاجة مساعدة لوسمحتم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tonsy1979 مشاهدة المشاركة

تعرفى افضل حاجة انك تشترى من شخص قريب لكى او جار او زميل فى العمل مثلا مش هيغشك والعربية هتبقى عرفاها وعارفة مميزاتها وعيوبها وخصوصا انك من اسيوط ومسألة انك تشترى من القاهرة هتبقى صعبة عليكى ومتعبة وقت نقل الملكية
للاسف العربيات فى اسيوط غالية اتعدت من العقارات وده فوق مهقدر ادفع فى نفس الحاجة لو من مصر يعنى لو عربية ب30 الف فى مصر فى اسيوط هيقولك 36 وسعر نهائى لو ب40 يقولك 47 فاتعقدت من اسيوط غير الخيارات مش هتبقى كتيرة زى السوق الا متاح فيه انواع كتير وممكن تلاقى فيه حاجة كويسة لو ربنا كرمك ومتخمتش
قديم 05-05-2012, 10:26 PM
الصورة الرمزية hananelhosiny
hananelhosiny hananelhosiny غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير تسويق لايجار السيارات

hananelhosiny is just really nicehananelhosiny is just really nicehananelhosiny is just really nicehananelhosiny is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الزيرو مشاهدة المشاركة

متشكرة اوى يا حنان على ردك يا قمر وفعلا سمعت عن لانوس انها كويسة وكمان كيا سيفيا كمان وهحاول اعمل زى مقولتى ويا رب يوفقنى بعربية كويسة بسعر كويس يا رب

العفو يا قمرايه .. واى وقت تنورى القاهره : ... انا موجوده لو عوزتى اى حاجه
قديم 05-05-2012, 11:48 PM
الزيرو الزيرو غير متواجد حالياً

الزيرو will become famous soon enoughالزيرو will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hananelhosiny مشاهدة المشاركة

العفو يا قمرايه .. واى وقت تنورى القاهره : ... انا موجوده لو عوزتى اى حاجه
ربنا يخليكى يا حببتى شيلاكى لعوزة
قديم 06-05-2012, 12:19 AM
الصورة الرمزية Elsebily
Elsebily Elsebily غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Communication engineer
هواياتي: Playstation 3

Elsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud of

طبعا مبدئيا بالنسبه لموضوع النزول لسوق الحي العاشر فانا شايف اني الناس خايفه منه اكتر من اللازم السوق ده انا روحته قبل كده تلت مرات واعرف ناس اشترت منه كتير وفيه ناس كتير محترمه وجايه تبيع عربيتها من غير نصب بجانب اني فيه تجار حراميه وبتوع مقالب وهيبقي سهل عليكي كشخص عادي انك تعرفيهم عادي جدا بس طبعا قبل ده كله لازم يكون معاكي بتاع عفشه محترم او ميكانيكي وبفضلك طبعا بتاع العفشه وتكوني واثقه فيهم وان شاء الله ربنا يرزقك بعربيه كويسه وزياده في التأكيد كمان بعد اما بتاع العفشه او الميكانيكي يقولك اوكي علي العربيه تاخديها علي اي بنزينه وتكشفي علي كل حاجه ومش مهم مية جنيه ولا مش عارف بقت كام دلوقتي مقابل انك تبقي مطمنه وانتي واخده الحاجه ثانيا موضوع النت ده انا شايفه مشروع فاشل وانا جربته كتير قبل كده بالرغم من اني بعت العربيه المازدا من النت لكن اما فكرت اشتري اتبهدلت بهدله وحشه قوي وبقيت اشوف اصحاب العربيات كاتبين مواصفات لعربياتهم ولا كانهم بيوصفو بورش واروح الاقي الواقع حاجه تانيه ويوم ما اعجبت بعربيه وقررت اخدها خدت واحد بتاع عفشه ورحت مره كمان وطلعت رشه قايم ومن ساعتها قررت اصرف نظر عنه تماما

اما بالنسبه للعربيات اللي انتي عاوزاها
اولا الاوبل الموديلات دي بتبقي بادئه من 31 وطبعا كل واحد وعلي حسب تقديره للعربيه بس انا بردو معرفش معلومات عن العربيه دي ولا كانت مع حد اعرفه
وثانيا الاكسل فيه كتير بيشكرو فيها وبيقولو انها عربيه حمالة اسيه بس انا شخصيا مش بحبها وبتبقي بادئه من تلاتين ودي ممكن تصرفي عليها الف او الفين فعشان بردو اكون واقعي لو عربيه كويسه فيها هتبقي ب 32000 دي طبعا ال 1500 سي سي
ثالثا الدايو لانوس 1 من وجهة نظري افضل اختيار فيهم من حيث قطع غيار واعتماديه لكن سعرها اعلي منهم وبتبدأ من 38 وعلي حسب الحاله بقي ودايما لازم تبقي حاطه مبلغ احتياطي لاي عربيه هتقرري تجبيها عشان لو فيه اي حاجه حصلت
وممكن تضيفي علي اختياراتك الهيونداي اكسنت عربيه محترمه وكانت مع ناس كتير اعرفهم وقطع غيارها مفيش ارخص منها

بالتوفيق

You are my City My only City
You make me happy when skies are grey
You'll never know just how much I love you So please don't take my City Away

التعديل الأخير تم بواسطة Elsebily ; 06-05-2012 الساعة 12:25 AM
قديم 06-05-2012, 12:43 AM
waleed_d82 waleed_d82 غير متواجد حالياً

waleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud of

بما اني من الصعيد زيك وعشت الموضوع زيك علشان تشتري عربية بلاش من النت كله مبالغات بس عندك في المنتدي قسم للبيع المستعمل بصراحة انا بثق فيه
وممكن بردة تاخديلك اسبوع في القاهرة وترجعي بعربية محترمة بس خدي وقتك علشان متتخميش في العربية انا حعمل كدة علي فكرة
اما نوع العربية انا بفضل لانوس 1 او لانوس 2 دا افضل اختيار امامك

:0959 C9~155: