العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 20-05-2012, 03:07 AM
kokomomo kokomomo غير متواجد حالياً

kokomomo is on a distinguished road
افتراضي رد: اية رائيكم فى هيونداى اكسل والاكسنت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goudai مشاهدة المشاركة

وعلشان نقرب المسافات اكتر انا رايى ان العربيتين حلوين جدا لكن فرق الاكسنت عن لانوس ان الثانية قطع غيارها اغلى حاجة بسيطة من الاكسنت لكن (راى شخصى ) انا شايف ان لو الماديات معاك مظبوطة خليك فى لانوس لانها اوسع واشيك من الاكسنت
انا متشكر جدا ليك يا باشا ولا مظبوطة ولا حاجة انا عاوز عربية تقعد معايا خمسينين وشكرا بس

المهم لو لاانوس اختار موديل اية او مودلاتها الحلوة سنه كام واختار لانوس 1 ولا 2 انا عارف ان ما فيش فرق بين 1 و 2 غير شكل الفونيس بس انهى الاحسن والافضل بس وادور على انهى مودلاات تحديدا وشكرا مرة تانية لحضرتك
قديم 20-05-2012, 03:25 PM
الصورة الرمزية goudai
goudai goudai غير متواجد حالياً

goudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kokomomo مشاهدة المشاركة

انا متشكر جدا ليك يا باشا ولا مظبوطة ولا حاجة انا عاوز عربية تقعد معايا خمسينين وشكرا بس

المهم لو لاانوس اختار موديل اية او مودلاتها الحلوة سنه كام واختار لانوس 1 ولا 2 انا عارف ان ما فيش فرق بين 1 و 2 غير شكل الفونيس بس انهى الاحسن والافضل بس وادور على انهى مودلاات تحديدا وشكرا مرة تانية لحضرتك
عامة لانوس عربية جميلة وانا برجح دائما الموديل الاعلى بس انت ادرى بظروفك يعنى لوبتتكلم فى رينج من 38 الى 43 خليك فى لانوس 1 اما لو معاك اكتر من كدة خليك فى لانوس 2 لان فعلا الموديل بيفرق وربنا يوفقك واحنا متابعين معاك
قديم 20-05-2012, 03:31 PM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

الأكسنت طبعاً ---وربنا يوفقك

قديم 20-05-2012, 04:00 PM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

على فكرة انا مكنتش قريت الموضوع من الأول وعلشان كده هاأكد كلامى على الأكسنت كما اتفق اغلب الأخوة الأفاضل بأن الأكسل ثبات مش تمام على الأطلاق وبلذات من الخلف تعليق العفشة فيه حاجة مش مظبوطة ,العربية دى كانت عندى سنة 98 وكن بسافر بيها وكان معى ايضاً الفا33 كان لاوجه للمقارنة بين الأثنين بس كنت ساعات اضطر اسافر باالأكسل لأنها كانت خالصة مش منطقة حرة والألفا كانت منطقة حرة ,فكنت بضطر للأكسيل وطبعاً زى ماقلت لحضرتك مفش ثبات حتى لوماشى على 60 ,يعنى لو فى مطبات هواء تلاقى العربية مش ثابته من الخلف بلذات يعنى العربية تنطط وكأن هناك مساعدين بايظين ,العربية دى اخدت معاى بلضبط ثلاثة اشهر وبعتها ,اما الأكسنت فهى ثابته وقوية ,ولكن كما ارشدك الأخوة اهم شىء حالة العربية اولاً ثم عيوب الماركة والموديل --بلنسبة للانوس انا مبحبهاش وكمان الموتور مش ناعم زى الأكسنت وإن كانت اوسع سنة من الأكسنت ولكن دخلت الباب الأمامى واحد ,بمعنى اننى ياما دماغى خبطت فى القايم بتاع اللانوس وانا داخل او خارج وعلى فكرة نفس الشىء فى الجيب شروكى موديلات التسعينيات دخلت الباب صغيرة وانا لاانا طويل ولامليان لكن كل هذه الأشياء لها قيمتها فى العربية عموماً ..
وعلى فكرة ممكن تشوف اللانسر 98 او 99 ممكن تكون فى حدود هذا السعر 48 الف وممكن اوبل فيكترا عربية محترمة جداً ---وممكن تدخل على كوناكت كار وتأخذ فكرة وربنا يوفقك

قديم 20-05-2012, 10:32 PM
waelsalah waelsalah غير متواجد حالياً

التخصص العملى: محاسب حر

waelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond repute

للعلم فقط
ثبات الاكسيل بيتحسن تماما مع تغيير المساعدين الاصليين الى مساعدين غازعلى زيت سواء نوع مونرو اسبانى او kyb يابانى
بالاضافة الى ان الكورى عموما لا تزيد من السرعه عن 100-120 كم للسلامة والامان باذن الله تعالى
وربنا يوفقك لحسن الاختيار باذن الله تعالى

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
اللهم ردنا الى دينك ردا جميلا
تباركت ربنا وتعاليت