العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 02-06-2010, 03:41 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: افيو ام لانوس

العربية مش شكل وامكانيات وبس لازم صيانتها تبقى سهلة وكل ماكانت صيانة العربية اسهل كل ماكانت انج ومن هنا بستبعد الافيو ويبقى الانوس وانا شخصيا حختار الفيرنا لانها موتور ومصرى بمصرى اخد الموتور الاقوى وقطع الغيار وسعر اعادة البيع واحدة يبقى الفيرنا
قديم 02-06-2010, 04:20 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

نصيحة لوجة الله الافيو هو اللانوس الجديد وبالتالى لا اللانوس ولا الافيو ابعد عنهم
جيب اكسنت او ريو وريح بالك
قديم 02-06-2010, 05:33 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

طالما وصلت لمستوي ال 75 الف في اختيارك
يبقي قربت للفئه الاعلي
شوف نيسان صاني او ريو او اكسنت زي ما لاكي باشا قالك
ممكن حتدفع 10 آلاف زياده بس حتاخد بيها
عربيه تقفيل محترم و شكل احدث و تقنيه اعلي و اسعار قطع الغيار لا تختلف كثيرا عن غيرها

حـازم خـضـر

قديم 28-08-2011, 06:35 PM
Aly mdbouly Aly mdbouly غير متواجد حالياً
هواياتي: السيارات

Aly mdbouly is on a distinguished road
نقاش رد: افيو ام لانوس

اللانوس محركها 86 حصان و1500 سي سي .اما. الافيو محركها 84 حصان و 1500 سي سي يعني اللانوس اقوى وكمان مفيش حد اشتكى منها وانا مجربه وعارف واستهلااك البنزين كويس 6.4 لتر/100كيلو وقطع غيارها سعرها كويس وبتعيش و العربيه ناعمع و زي الفل ومش هتندم انك جبتها
قديم 29-08-2011, 04:24 AM
dr.wael7yran dr.wael7yran غير متواجد حالياً

dr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond repute

انا اقولك القول الفصل ان شاء الله
لان انا كان معايا لانوس 99 زيرو كوري
و بعتها و اشتريت الافيو 2006 زيرو كوري

اولا : من حيث السواقة فهي هي..تاني هي هي...نفس الاحساس ونفس التقل على الارض و نفس السحب مفيش اي فرق
ثانيا : من حيث العفشة فاللانوس انعم بس في مقابل ده واطية على الارض ...يعني كنت بنزل اصحابي قبل مطبات بلدنا العظيمة ... الافيو بقه عالية بس في مقابل ده ناشفة بغباء..المطبات بتخبط في عمودك الفقري
في الست سنين بتوع اللانوس مسمعتش صوت من العفشة
الافيو من بعد 20 الف و هاتك يا سيمفونيات ...خبط ورزع و تكة هنا و تزييقة هنا و مالهاش حل الناس كلها غلبت فيها
ثالثا من جوه : الافيو بدون شك اشيك و افخم في التقفيل بدون منازع و ان كان برده كراسيها مرفوعة كده زي اللوجان ...يعني اللانوس قعدتها اريح لو بتسوق مشاوير طويلة
رابعا : التوكيل هوه هواه ..كان زمان ابو الفتوح و كان احسن من منصور بكتير..و اقولك كلام في سرك لسه بيشتغل في اللانوس بس من تحت لتحت...اللانوس هتلاقي قطع غيارها عند السباك
انما الافيو الله اعلم ..و انا عامة لا اسأل في هذا لاني شاب توكيلاتي مبعملش حاجة برة التوكيل
خامسا : التكييف ...ست سنين في اللانوس مقربتش منه ...انما في الافيو مليته مرة في التوكيل بعد 3 سنين و كنت عايز املاه قبل ما ابيعها...و هو هواه...تاني هو هواه في الاتنين
سادسا: اعادة البيع اللانوس في 3 ساعات ... وكسبت فيها على فكرة ...يعني ايه كنت شاريها ب 41 الف سنة 99 و بعتها ب49 الف سنة 2006 و ده لانه حصل طفرة جامدة في اسعار العربيات في مصر في الوقت ده
اما الاخت الافيو فاتباعت في 3 ايام و خسرت فيها طبعا ..يعني كنت شاريها 2006 ب 69 الف و بعتها 2011 ب49 الف ... وده لانه كله بيقول الشكل القديم طب ما ازود الفين تلاتة و اجيب الشكل الجديد
علما بان العربيتين كانوا في حالة ممتازة و الاتنين راشين بره نضافة و ولا واحدة كانت محتاجة مليم احمر لاني بعمل صيانتي حسب الجدول و زي الكتاب ما بيقول
وانا زعلت على اللانوس لما مشيت...بس موش حاسس بذرة ندم على الافيو

النتيجة : من غير تفكير اللانوس احسن مييت مرة
اللي يقوللك العربيتين هما هما غلطان...اللانوس برقبتها
على الاقل هتوفر على نفسك 9 الاف فرق انت اولى بيهم
و اللانوس شكلها موش هيتغير (128 القرن الواحد و العشرين) فتهبيعها بمنتهى السهولة

بس لو عايز رأيي
زود 10 لاف لو تقدر و هات الريو او النيو اكسنت او حتى الصني
و انت الكسبان
و يارب اكون افدتك ... و عايز اسمع رأيك
و تقبل سلامي

Dr.wael el7yran

التعديل الأخير تم بواسطة dr.wael7yran ; 29-08-2011 الساعة 04:31 AM