العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 28-09-2010, 09:12 PM
د/حسام د/حسام غير متواجد حالياً

د/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to behold
افتراضي رد: محتار بين التويوتا كورولا و اسكودا فانتازيا

اسكودا فانتازيا

قديم 28-09-2010, 09:57 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

الفانتازيا ثم الفانتازيا ثم الفانتازيا ..

عربية بمعنى الكلمة ..

وانا كلامى عن تجربة مع العربية موديل 2010 و 1600 CC و سفر من اسكندرية لبورسعيد ..

اول ميزة هى الشاشة التاتش اللى تتحكم منها فى كل حاجة فى العربية (الراديو و الكاسيت وحاجات كتير تانية ) وكمان بتديلك معلومات وانت سايق زى مثلا المسافات بينك وبين العربيات اللى حواليك ..

وكمان شاشة معلومات فى التابلوة علشان درجة الحرارة الخارجية والساعة ومتوسط السرعة واستهلاك البنزين والكلام ده ..

تكييف الكترونى ممتاز وتحكم منفصل للراكب الامامى غير تحكم السائق .. وكمان تبريد وتدفئة فى الكراسى الامامية ..

كاسيت 6 اسطوانات مع اربع سماعات صوتهم معقول جدا ..

صالون واسع بدرجة رهيبة وشنطة ممكن تنام جواها (بدون مبالغة) ..

فوانيس زينون وحساس مطر

بارك سينسور .. فتحة سقف بازاز فينوس

فتيس اتوماتيك كهربائى 6 سرعات ومثبت سرعة وبه خاصية التيبترونيك ..

فرامل ABS و EBD ونظام ASR مانع غزل العجلات (مانع التفويت فى الرمل والمطر وكده)

وسائد هوائية ومرايات كهرباء ضم .. جنوط 16 ...

وعيوبها من وجهة نظرى انها تقيلة شوية بس ده لان حجمها كبير شوية وكمان العفشة ناشفة شوية ولكن بيدلها ثبات رهيب على السرعات العالية وكمان مناسب للطرق بتاعتنا ..

وعلشان كده انا ارشحهالك واقولك توكل على الله واشتريها وربنا يباركلك فيها ..

ومبروك مقدما ....
قديم 01-10-2010, 12:01 PM
RAGA2Y RAGA2Y غير متواجد حالياً

RAGA2Y is on a distinguished road

انا بقول الكورولا عشان الكورولا متقنة اكتر بكتييييير في التئفيل بذات في الكهربا يعني الانوار اي حاجة فيها كهربا في التبلوه الازاز و المكن بتاع الازاز مش هيبوز طبعا انا مش هتكلم عن الموتور ولا النعومة و طبعا سببه عفشة العربية كلها ستابلايزرز السكودا بقي جامدة بردة بس تقيلا فحت و الكهربا مش هتبقي ذي التويوتا دة غير انها اخشن من التويوتا من الاخر انا لو مكانك اجيب تويوتا كاملا سودا او بيضا
قديم 04-10-2010, 06:11 PM
mbisar mbisar غير متواجد حالياً

mbisar is on a distinguished road

بالنسبه للنعومه يبقا كورولا
بالنسبه للتكيف يبقا اكيد كورولا
بالنسبه لأستهلاك البنزين يبقا كورولا
بالنسبه لقوه الموتور يبقا كورولا
بالنسبه للسعر كورولا
بالنسبه لقطع الغيار كورولا
بالنسبه للكماليات طبعا انا بتكلم على اعلى فئه كورولا اللى هى اساسا ارخص من اقل فئه فانتازيا يبقا الكورولا كماليتها اكتر ( ده لو قارنتها باقل فئه فانتازيا )
بالنسبه للمقصوره الداخليه و شياكه و فخامه العربيه من جوه اكيد الفانتازيا طبعا
قديم 19-10-2010, 02:23 AM
mohamedkamel8677 mohamedkamel8677 غير متواجد حالياً
من انا؟: ana da2mn barkb vw tdi
التخصص العملى: free
هواياتي: cars

mohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nice_manz مشاهدة المشاركة

الله يبارك فيك يافارس على رايك الجميل
بس انا في ناس حذرتني من الكورولا فيها اغطال وفي قطع غيار غير متوفرة في التوكيل
وبيشكرو في الفانتازيا كتير من حيث المتانة والرفاهية
بس برضو محتار
انا واحد من اشد معجبى فولكس فاجن و عندى باسات و بى ام دبليو و عند مراتى كورولا و اقدر اقولك لو انت بتدور على محركات قليلة الاعطال يبقى هات كورولا عشان الكورولا ماتورها و كل حتة فية مصنوعة من الالمونيوم عشان كدة معمر جدا وكل قطعة بتغيرها فية بتنساها بعد كدة فترة طويلة بعكس كل مجموعة فولكس و تحديدا الاوكتافيا اللى اغلب اجزاء محركها من البلاستيك و مثلا هتلاقى طرمبة المية فى الاوكتافيا بلاستيك عشان لما بتعطل و اللى بيفهم فى العربيات ميجبهاش اصلية لكن يجيبها المانى برضة لكن ماركة BOSCH عشان بتبقى الامونيوم و بالنسبة للفولكس عموما بيبقى فية اجزاء بلاستيكية فى الموتور لازم تتغير كل فترة لكن هيا عربيات فيها الامان عالى جدا و البودى بتاعها اقوى من التويوتا بكتيييييييير و مستوى الرفاهية يكاد يكون متساوى لكن تويوتا فيها محركات عمرها الافتراضى طويييييييل