العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 08-03-2010, 02:19 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
افتراضي رد: لوجان ولا أوبترا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mok3336 مشاهدة المشاركة

شكرا يا جماعة علي ردكم و مشاركتكم
بس انا شايف اني أنا كده بقيت محتار أكتر من ردودكم
انا سئلت واحد بتاع معرض قالي الأثنين حلوين برضة بس الأوبترا لو حبيت تخلص منها في أى وقت هتعرف تبعها علي طول و بسعر كويس و حجتها متوفرة و ممكن يتوفق بينها و بين حجات اللانوس
فأنتوا إية رأيكم في الكلام ده
عشان يا جدعان أخري بكرة الساعة 9م عشان أروح اخلص الإجراءات
أخي الفاضل ،،، بالعقل كده و المنطق ازاي هتوفق بين قطع غيار اللانوس و الاوبترا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اسأل حد ثاني ،،، أقولك اسأل أي ميكانيكي أو أي مركز خدمة أو أي واحد حتي بتاع قطع غيار هيقول لك إن ده كلام فارغ و مش مظبوط

و علي فكرة برضه الاوبترا لو حبيت تبيعها هتخسر فيها زي الرينو ( الزيرو لما بيركب نمر بيخسر علي الاقل 10 - 15 % من سعره ) حتي و لو كانت عاملة 1000 كم

و القرار يرجع لك ،،،، و تقدر ببساطة تروح اي معرض سيارات و تتفرج علي الاثنين و تقارن و طبعا خذ في الاعتبار فرق السعر و شوف مين فيهم اللي هيناسبك اكثر

و مليون مبروك مقدما علي اي حال
ptmnlo123per122ptmnlo123p er122ptmnlo123per122ptmnl o123per122

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 09-03-2010, 09:46 PM
mida mida غير متواجد حالياً

mida is on a distinguished road

محتار نفس حيرتك
حاستنى لما تشترى و اعرف رايك
قديم 10-03-2010, 04:33 PM
p3_ahmed p3_ahmed غير متواجد حالياً

p3_ahmed is just really nicep3_ahmed is just really nicep3_ahmed is just really nicep3_ahmed is just really nice

بص يااستاذ انا كنت محتار مابين الرينو لوجان وحاجه تانيه بعيييد ((كيا سيراتو)) وانا اخترت اللوجان ......انا مش هقولك ان اللوجان احسن من السيراتو لكن صدقني انا دلوقتي بحمد ربنا اني اخترت اللوجان مش عارف ليه حاسس ان احيانا انت مش محتاج الحاجه العاليه طالما الحاجه القليله بتديك كل اللى انت محتاجه
قديم 16-03-2010, 12:35 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة p3_ahmed مشاهدة المشاركة

بص يااستاذ انا كنت محتار مابين الرينو لوجان وحاجه تانيه بعيييد ((كيا سيراتو)) وانا اخترت اللوجان ......انا مش هقولك ان اللوجان احسن من السيراتو لكن صدقني انا دلوقتي بحمد ربنا اني اخترت اللوجان مش عارف ليه حاسس ان احيانا انت مش محتاج الحاجه العاليه طالما الحاجه القليله بتديك كل اللى انت محتاجه
عين العقل و كلام موضوعي و موزون جدا ptmnlo123per154و مبروك اللوجان و اهلا بيك في عصابة رينو (علي راي بوب الجامد)

اللي انا حابب اضيفه : هوه علشان العربية نازلة بسعر رخيص لاغراض المنافسة و لاستغلال عدم وجود جمرك يبقي مش كويسه ؟؟؟؟ انا ملاحظ ان معظم الزملاء بيطبقوا نظرية واحدة وهي مقارنة السعر فقط و يقولو دي فئة و دي فئة ،، شوف دي بكام و دي بكام !!!! عجبت لهم ،،، طيب انا شاري عربيتي اللوجان بـ 75 الف (الدفعة الروماني الاولي) و كان ساعتها اللانسر الخليجي بـ 86 الف و بالرغم من ان فارق السعر مش كبير بس ماكنش هوه السبب انا اخترت اللوجان ،، لانه كان فيه ارخص منها برضه ،، بس انا اخترتها ساعتها لان كان فيها اللي انا عاوزه و كمان هيه الوحيدة 1600 كاملة و ايرباج و بالسعر ده و كمان رينو يعني اسم عريق و يعني جودة و يعني امان لي و لاسرتي و بالنسبة لي لا تقارن بالصيني او الكوري او الايراني حتي لو السعر واحد و الاوبشن واحد ،،، و دلوقتي لما رخصت الناس بدل لما تفرح زعلانه ! و تقول انها مش عارف ايه و لا تقارن بايه ! و حاجات كثيرة مش شايف لها مبرر .

طيب يا ريت الوكيل يخليها بمية الف علشان يستريحوا و ساعتها هيقولو عليها دي 100% و احسن بكثير من الاوبترا التقفيل المصري ،،،

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 26-03-2010, 05:25 AM
ezzeldeen_005 ezzeldeen_005 غير متواجد حالياً

ezzeldeen_005 is on a distinguished road

• السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
  • السادة أعضاء المنتدى
  • ياريت واحد يشرح تجربته مع اللوجان من حيث
  • الوكيل
  • قوى ولا
  • اسعار قطع الغيار
  • مراكز الخدمة
  • انا من سكان الثغر