العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 13-04-2012, 10:08 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
للاهمية رد: مشكلة غربية فى الموتور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة as_dmx2000 مشاهدة المشاركة

ياترى دا اقدر اغيره بنفسى ؟ وياترى اغيره ازاى ؟ يعنى افك الاربع مسامير واغير حاجة جواه والا هو كله بيتغير
معلش انا اسف عارف انى بتقل عليك
لأ مفيش حاجة ولا يهمك انا هنا عشان اساعدك
بعد ما تفك الأربعه مسامير هينزل بنزين فلازم تفك البطارية وماتشتغلش إلا والعربية باردة
ولازم تظبط الإتجاه الصح عشان تقفل تانى صح
هتلاقى الرداخ طلع بعد ماتفك الأربعة مسامير معلش معنديش صور ة ليه من جوا
هتفكوا وتجيب زيه الإيطالى الأصلى وتركبة تانى بالظبط زى قبل ما تفكة وربنا معاك الموضوع بسيط جدا ولو فيه حاجة انا ممكن أساعدك
قديم 13-04-2012, 12:53 PM
as_dmx2000 as_dmx2000 غير متواجد حالياً

as_dmx2000 is on a distinguished road
افتراضي رد: مشكلة غربية فى الموتور

الف شكر يا استاذ هشام بس هو ايه الفرق بينه وبين طلمبة البنزين اللى تحت الكربراتير دى
على فكرة انا عربيتى فيات 132 1800 سى سى وعندى فيه طلمبة بنزين تحت الكربراتيرومتوصلة بالكربراتير
سؤال تانى يا اخى معلش :
انا دلوقتى اعرف ان اى عربية بيبقى فيها طلمبة بنزين زى العربيات الحديثة اسمع ان الطلمبة بتبقى تحت الكنبة الخلفية
ودلوقتى انا اعرف ان فيه ناس بتقول ان طلمبة البنزين دى بتبقى موجودة مع عوامة البنزين اللى فى التانك فأنا متلخبط بصراحة
انا عاوز اعرف كدا انا عندى طلمبتين بنزين واحدة اللى هى فيها العوامة والتانية اللى هى تحت الكربراتير والا ايه بالظبط ؟؟ وكنت عاوز اعرف وظيفة كلا منهم
وشكررررررررررررررا مرة اخرى على تعبك معايا
قديم 13-04-2012, 04:09 PM

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
للاهمية رد: مشكلة غربية فى الموتور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة as_dmx2000 مشاهدة المشاركة

الف شكر يا استاذ هشام بس هو ايه الفرق بينه وبين طلمبة البنزين اللى تحت الكربراتير دى
على فكرة انا عربيتى فيات 132 1800 سى سى وعندى فيه طلمبة بنزين تحت الكربراتيرومتوصلة بالكربراتير
سؤال تانى يا اخى معلش :
انا دلوقتى اعرف ان اى عربية بيبقى فيها طلمبة بنزين زى العربيات الحديثة اسمع ان الطلمبة بتبقى تحت الكنبة الخلفية
ودلوقتى انا اعرف ان فيه ناس بتقول ان طلمبة البنزين دى بتبقى موجودة مع عوامة البنزين اللى فى التانك فأنا متلخبط بصراحة
انا عاوز اعرف كدا انا عندى طلمبتين بنزين واحدة اللى هى فيها العوامة والتانية اللى هى تحت الكربراتير والا ايه بالظبط ؟؟ وكنت عاوز اعرف وظيفة كلا منهم
وشكررررررررررررررا مرة اخرى على تعبك معايا
العربيات الحقن الإليكترونى هيا اللى طرنبة البنزين بتاعتها فى التانك وده فى 90% من العربيات
لكن عربياتنا العادة هيا طرمبة واحدة فى جنب المكنة قبل الدخول على الكربراتير
انا كلامى بالتحديد على الرداخ اللى جنب الكربراتير ابو اربعة مسمار
مش الرداخ اللى جوا طرمبة البنزين ده مش بيتغير غير فى بعض الأنواع
خلينا بقى فى عربياتنا نرجع تانى و قولى اه الأخبار
قديم 14-04-2012, 12:21 PM
as_dmx2000 as_dmx2000 غير متواجد حالياً

as_dmx2000 is on a distinguished road

العيب طلع من الابلاتين والكوندنسر الف شكر يا استاذ هشام على تعبك معانا
شكرررررررررررررررررررا جزيلا
قديم 17-04-2012, 10:11 AM

as_dmx2000