العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل منتدى مصر موتورز منتدى سيارات مصري أم منتدى مصري للسايارات؟
منتدى مصر موتورز منتدى سيارات مصري 8 44.44%
منتدى مصر موتورز منتدى مصري للسايارات 10 55.56%
المصوتون: 18. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 15-07-2012, 01:44 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
مميز رد: ما تتمنناه لمصر موتورز ان يكون, هل منتدى سيارات مصري أم منتدى مصري للسيارات؟ أرجو التصويت بعد قراءة الموضوع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشمش1 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
لك كل التحيه دكتور اسلام

السياسه لها منتدياتها
والله المستعان
أشكرك يا أستاذ مشمش علي الرد واهتمامك بالموضوع فعلا انا اعصابي تعبت وبقيت شايل في نفسي من اعضاء محترمين انا ماكنتش بكنلهم غير كل اجترام ومودة صافية لاكن من ساعة ما بقي الناس تتلون شوية اخوان وشوية سلفيين وشوية فلول وشوية ليبراليين وووووو وكل طرف بقي يبص للتاني علي انه خاين ونسينا الفلول كمان اهو وبقي فيه مجموعة حازمون وفاتحون ياااااااااه كتير كدة والله والهم دا كله اكبر من اني المنتدي يستحمله ويظل محافظ علي صبغته الفنية.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر ديزل مشاهدة المشاركة

موضوع مهم فعلا يا دكتور اسلام
واسمحلي اشارك في الاستطلاع واقول اتمنى ان مصر موتورز يكون منتدى مصري للسيارات
ولكن لو عاوز ان المنتدى يكون مقصور فقط على السيارات واخبارها وكل مايتعلق بيها فيه حلين ممكن نعملهم اسهل من حل البوليس السياسي
الحل الاول : ان المهندس وائل يتفضل مشكورا ويعمل منتدى سياسي مصري متخصص بما له من خبرة طويلة بالمنتديات وتاسيسها ومقدرته على التنظيم ... مع امكانية المشاركة المادية للاعضاء في تحمل اعباء المنتدى الجديد نظرا للظروف المادية اللي بتمر بيها البلد وعلشان ما نتقلش على حضرتك يا باشمهندس
الحل التاني : وهتكلم عن نفسي قولولي على منتدى سياسي مصري بشرط يكون فيه التنوع الفكري الموجود في النادي الثقافي والاجتماعي في مصر موتورز بما يضمه من اتجاهات ... ف الحالة دي تقتصر مشاركاتي في مصر موتورز على السيارات بس
وبعد ما نحل حل من الاتنين اللي تبقوا تشوفوه يشارك بكلمة ف السياسة في المنتدى هنا ابقوا اعتقلوه وعاقبوه زي ماانتوا عايزين
سيدي الفاضل أ.تامر طبعا موضوع البوليس السياسي موضوع ساخر واتقبل اختلافك معايا وليه لأ ما خلاص الديموقراطية بقت شغلنا الساغل بس اسمحلي احب انوه علي نقطة واحدة انا كنت بشدد علي الاحترافية في الاداء ياعني حضرتك عضو وانا عضو انتا اسمك تامر وانا اسمي اسلام انا بحبك في الله وانتا بتساعدني في استفساراتي لوجه الله انا وانتا داخلين المنتدي نعرض ونتلقي معلومة من بعضينا ومن اعضاء أفاضل آخرين هل وجود علاقات شخصية هي سبب روح الود والإجتماع الي جمعت بينا دلوقتي لا طبعا (أبسلووووولتلي) انما هي طول فترة العضوية وكمان صفاء نية المساعدة وكل واحد وضميره وجود علاقة شخصية قد يفيد كما انه يمكن ان يضر بالروح الاحترافية للمجال ولاكن وجود صفحة سياسية بالنادي الثقافي دي كارثة علي العلاقات الاجتماعية بين الاعضاء. ارجو انك تكون فهمت وجهت نظري.
وياريت كمان تفهمني وجهة نظرك انتا في حبك او اصرارك علي دعم وجود صفحة سياسية بمنتد سيارات متخصص وايه التنوع الي حضرتك تقصده بالظبط والي مش موجود في شتي انحاء مواقع التواصل الإجتماعي (طنيطر مثلا) دا ياراجل التنوع دا بقي موجود داخل الاسرة الواحدة تحت سقف واحد ناقش الجماعة واخواتك في البيت مثلا وانقلي تجربتك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bebonet مشاهدة المشاركة

الموضوع مهم جداً
ولكن يجب ان نفهم اهميته من مختلف الزوايا
ولانترك زاويه فارغه
ورأى أن أى مكان فى العالم سواء كان
منتدى او حتى مركز صيانه
اول شىء يفكر فيه صاحب المنشاءه
عمل اماكن انتظار للعملاء
ويكون به مثلاً زمان مجلات سياسيه
وفنيه واجتماعيه
وفى الوقت الحاضر دش مركزى لمتابعة
اخر الاحداث ومن متابعة الاحداث
تبدأ التعليقات والتواصل
والمشكله الحقيقيه
ليست فى أختلافنا سياسياً أو إجتماعياً
مشكلتنا أننا لم نتعلم كيف نختلف
ونحن جالسين
ولكن نقف لبعضنا البعض
واتمنى على الله ان يؤلف قلوبنا
ولكن الله جعل الاختلاف ولو شاء لجعلها أمة واحده
فيجب علينا نحن كما فعل الاوربيين
ان نجعل الخلاف لا يصل الى حد الخصام
والتناحر ومن وجة نظرى
المشكله ليست فى المنتدى المشكله ثقافتنا
وعن نفسى استطعت حل المشكله بالنسبة لى
من زمان ومن قبل الثوره
إننى عندما اتحدث مع اى شخص فى موضوع
أحاول على قدر المستطاع ان لا انظر
إلى اى علامات تجعلنى اتحدث معه بطريقه مختلفه
مثلاً احاول اتجاهل إذا كان يرتدى ملابس تجعلنى اجادل
معه او يضع علامه على يده تحدد دينه
وبالنسبه للمنتدى عندما ادخل على موضوع لاحد الاعضاء
لا اعرف من كتبه ولكن اهتم اكثر بالعنوان
ومن العنوان اقرر سادخل ام لا
وحين اكتب رداً لا اكتبه لشخص كاتبه
ولكن بعد وزن الكلام

اهلا وسهلا نورتني بردك و ودت الموضوع واثريته برأيك انا مش مختلف معاك خالص وبالعكس ابصم وامضي واختم علي كل كلمة انتا قولتها وكل الي حضرتك قولته فعلا دا عين الصواب.
نرجع بس خطوة لوري انا قولت اني قمة الاحتراف في الأداء هية التخصص التام 100٪ ودا ينطبق بردو علي مثال الاستراحة الي حضرتك عرضته ياعني انا لو رايح التوكيل افضل اني اديهم عربيتي من باب وعلي ما ادفع الفلوس واخرج من الباب التاني الاقي العربية جاهزة وما احتجشي اي استراحة ودا ممكن يحصل بالعمل الجاد والتصميم مش مستحيل اما من باب وجود استراحة فا دا شيئ هايل ويفضل ودا يرجع برضو بينا خطوة لوري مش هنلاقي منه اي مشاكل زمان قبل العلة ماتصيب المجتمع لاكن تعالي روح التوكيل وخش الاستراحة هتلاقيه مشغل قناة الفراعين ممكن تتنرفز او تموت من الضحك فا في كلا الحالتين التوكيل آذاك طيب وعلي ايه بقي اللهم لا ضرر ولا ضرار ياسيدي يبقي يجيب قناة قرآن مثلا او اغاني مش هقولك لا او يوفر العاب خفيفة او جرائد ومجلات موضة وازياء وغيره من الامور الخفيفة انما لا يجيب مجلة سياسية تكون الاهرام تقوم تقوله انتا راجل فلول او الاعلام الحكومي مغيبلك عقلك ولو جاب الجزيرة تقوله انتا الاعلام اليهودي بيأثر علي تفكيرك او او او او وغيره وغيره.
انا معاك مليون في المية اني المجتمع هوا الي عنده عله والاسباب كتيرة مش سبب واحد ولاكن انا اقصد هنا اننا نبعد عن الشر ونغنيله ونقفل الباب الي جاييلنا منه الريح علشان نريح ونستريح.
اذا كنا محتاجين نادي ثقافي اجتماعي يكون في اديق الحدود وفي مواضيع عامة لا تخلو من بسمة رقيقة وماننساش الهدف الاول من المنتدي وانشاؤه
احييك مرة تانية علي نظرتك الشاملة والي بحس انها واعية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Explorer مشاهدة المشاركة

Subdomain
مثلا
Politic.masrmotors.com
Masrmotors.com/politic

متفق مع الباشمهندس تامر
والموضوع ده مش هيتكلف كتير
وياريت العضوية تكون بعد موافقة الأدمن

ومش محتاجين استايل ولا شغل جامد

arrivederci

[COLOR="rgb(72, 61, 139)"]اولا اهلا وسهلا بيك في الموضوع ونورتني،
معلش اعذرني انا يمكن في التكنولوجيا ماليش قوي بس اشرحلي انا قصدك ايه او انا هسهل عليك واقولك انا قصدي ايه
انا مش محجم عن الكلام في موضوع اجتماعي ولاكن انا لا اريد ان اتحدث عن موضوع سياسي
عايز ياعني تعمل منتدي جديد ماشي بس مايكونشي فيه ربط بين اليوزر نيم بتاعك هناك وهنا لاني مش عايزك تعرف خلفيتي السياسية ولا عايز اعرف خلفيك السياسية عايز اعرف اسمك واسلم عليك وتسلم عليا ونساعد بعض بالمعلومة ونرجع المية بقي لمواسيرهااااا لووووووول
تحياتي
[/COLOR]

تحياتي الخاصة جدا للاستاذ وائل والله اخجلتم تواضعنا.
حضرتك بجد يوم عن يوم بتحرجني بادبك, شكرا لتغيير العنوان وشكرا لتقبل النقاش وشكرا علي حاجات كتير قوي فعلا.

قديم 15-07-2012, 05:19 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما تتمنناه لمصر موتورز ان يكون, هل منتدى سيارات مصري أم منتدى مصري للسيارات؟ أرجو التصويت بعد قراءة الموضوع

طيب يا جماعة عملاً بمبداء الشفافية احنا فعلاً زى ما قولت كنا بنفكر فى ده وحجزنا عدة دومينات للغرض ده كان منها فرى مصر freemasr.com وبدانا فى تطويرة كموقع اخبارى ومنتدى لكن لسبب لا اعلمة اتهاجم اكتر من مرة وفى الاخر اتسرق

وحجزنا دومينات مصر واحدة Masr1.com و 1masr.com
وهما جاهزين للشغل فيهم فعلاً لكن زى ما قولت فضلت كيفيه التعامل مع الموضوعات الموجودة حالياً وطريقة الربط بين الموقعين ومدى تاثير ده على الموقع الام كل ديه مخاوف لسه مش محسومة

لكن اكيد حماسكم وتشجيعكم هيخلينا نحسبها تانى مع بعض

خلينى اقولكم فكرة (مصر واحدة ) ايه بالظبط

خلينا نعترف الاول ان مصر والعالم العربى يمكن عموماً مفتقد لوجود منتدى سياسى اجتماعى متخصص

كل المنتديات طبعاً تنشر مواضيع واراء سياسية لكن منتدى سياسى بالمعنى مفيش

وانا فى الفترة اللى فاتت عملت شبه بحث فى الموضوع ده على المواقع اللى بالفكرة ديه عالمياً وكونت تصور مبدئى ودراسة عملية عن ما يمكن تنفيذه وباقل الامكانيات ان شاء الله ومش محتاجين نثقلكم باعباء ابداً ان شاء الله بس الحكم على جدوى ده راجع ليكم وفعلاً احنا كإدارة صعب نحسمها تماماً

فخلينا نفكر مع بعض بشكل عملى ونشوف هنوصل لايه

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 15-07-2012, 10:04 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما تتمنناه لمصر موتورز ان يكون, هل منتدى سيارات مصري أم منتدى مصري للسيارات؟ أرجو التصويت بعد قراءة الموضوع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

طيب يا جماعة عملاً بمبداء الشفافية احنا فعلاً زى ما قولت كنا بنفكر فى ده وحجزنا عدة دومينات للغرض ده كان منها فرى مصر freemasr.com وبدانا فى تطويرة كموقع اخبارى ومنتدى لكن لسبب لا اعلمة اتهاجم اكتر من مرة وفى الاخر اتسرق

وحجزنا دومينات مصر واحدة Masr1.com و 1masr.com
وهما جاهزين للشغل فيهم فعلاً لكن زى ما قولت فضلت كيفيه التعامل مع الموضوعات الموجودة حالياً وطريقة الربط بين الموقعين ومدى تاثير ده على الموقع الام كل ديه مخاوف لسه مش محسومة

لكن اكيد حماسكم وتشجيعكم هيخلينا نحسبها تانى مع بعض

خلينى اقولكم فكرة (مصر واحدة ) ايه بالظبط

خلينا نعترف الاول ان مصر والعالم العربى يمكن عموماً مفتقد لوجود منتدى سياسى اجتماعى متخصص

كل المنتديات طبعاً تنشر مواضيع واراء سياسية لكن منتدى سياسى بالمعنى مفيش

وانا فى الفترة اللى فاتت عملت شبه بحث فى الموضوع ده على المواقع اللى بالفكرة ديه عالمياً وكونت تصور مبدئى ودراسة عملية عن ما يمكن تنفيذه وباقل الامكانيات ان شاء الله ومش محتاجين نثقلكم باعباء ابداً ان شاء الله بس الحكم على جدوى ده راجع ليكم وفعلاً احنا كإدارة صعب نحسمها تماماً

فخلينا نفكر مع بعض بشكل عملى ونشوف هنوصل لايه
شيء جميل جدا الحمد لله بجد تفكير سليم وخطوات إيجابية ولازم تتعمل بالتوازي مع تطوير مصر موتورز هنا.
ياعني مثلا لو خلينا صفحة 25 يناير هنا هيا نواة الموقع الجديد وأرشيف للمواضيع الي عليها هيتبني الباقي أفتكر دي خطوة كويسة جدا ولاكن هتفضل فكرة اليوزر نفسه هل لينا حق الدخول على المنتدى الجديد بنفس اليوزر والباس أفتكر دا في صالح المنتدى الجديد ولاكن هنا في مصر موتورز كإنك يا أبو زيد ما غزيت.
الموضوع محتاج فنيات مش عندي ومش عارف أساعد فيها لاكن لو النية عندك حاليا إننا نلغي الشحن الموجود حاليا بين أعضاء مصر موتورز انا معاك قلبا وقالبا وأهم حاجة عندي إني قوانين المنتدى تتعدل وتبقى فيها نصوص صريحة بتنص على إني دا منتدى آه ديموقراطي ولاااكن للسيارات فلا يسمح بالتطرق أو التلميح من قريب أو بعيد عن طريق إسم أو توقيع او موضوع أو تعليق إلى ما يخالف صلب موضوع المنتدى.
أنا آسف فعلا وعارف إني كلامي مش هيعجب كتير من الأعضاء وساعات مابيعجبنيش ولاكن فعلا أنا مابتكلمشي إلا من منطلق إننا نعلى بمنتدانا فوق مستوى الخلاف والإنقسام المجتمعي الي داير دلوقتي في البلد.

: k_crying77[1]::1 2C025~123::red _face10::09C2 07~188::w6w20050411 22473461:01AD 96~139::fun_10 _9_134[1]::fun_10 _1_124[1]:

دا تصوري لحال المنتدى الغلبان بتاعنا دلوقتي.

قديم 15-07-2012, 10:05 AM
الصورة الرمزية TiTo Sky
TiTo Sky TiTo Sky غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: طالب خدماوي
هواياتي: ركوب السيارات

TiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond repute

موضوع مميز

وياريت يبقي فية تفاعل من الاعضاء

ويبقي فية كمان اعلي نسبة تصويت

تقبل مروري دكتور اسلام

تحياتي

AHMED
قديم 15-07-2012, 04:17 PM
الصورة الرمزية sehsss
sehsss sehsss غير متواجد حالياً
التخصص العملى: صحفي

sehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond repute

موضوع راااااائع.. أحييك

Mohamed Hussein - journalist