العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 07-06-2009, 12:43 PM
dr.darsh dr.darsh غير متواجد حالياً

dr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond repute
رد: استشاره مهمه جداااااااا.ارجو الافاده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_zarry2010 مشاهدة المشاركة

انا خبرتى فى العربيات بسيطه جدا
يعنى ما اعرفش يعنى ايه الموتور بتاع العربيه 1600 سى سى
ويعنى ايه العربيه 80 حصان
وده بياثر على كفاءة العربيه

حاجه تانيه
البيكانتو بسمع انها عربيه كويسه ومناسبه
لو حد عنده معلومات عنها او جربها ياريت يفيدنى
1600 سي سي.......معناها ان سعة المحرك 1600 سنتيمتر مكعب
وطبعا سعة المحرك هي أهم عوامل تحديد قدرة المحرك ولكنها ليست العامل الوحيد

أما 80 حصان فده قوة المحرك وهو أهم عوامل تقييم محرك العربية يعني كل ما يزيد كل ما نقدر نقول ان المحرك أقوى

بص يا دكتور نصيحة لوجه الله لو ناوي تشتري لازم تاخد حد معاك قريبك أو صديقك ويكون عنده خبرة جيدة في مجال البسيارات ويفضل أنه يكون اشترى عربية جديدة أو أكتر علشان تقدر تستفاد من خبراته في المقارنة بين اي عربيات انت تختارها
قديم 07-06-2009, 01:00 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استشاره مهمه جداااااااا.ارجو الافاده

يا دكتور كل عربية من العربيات فيها ميزة
و كل عربية مع الإستعمال بتحتاج صيانة
إنما مفيش عربية كلها عيوب من أول ما تشتريها
و مفيش عربية هتقعد تشتغل على طول من غير ما تحتاج صيانة أى كان نوغعا
لو أنت بتشترى عربية لأول مرة فى حياتك .. نصيحتى ليك اتبع النقاط التالية
1- اشترى العربية المعروفة اللى كل الناس ماشية بيها (المنتشرة أكتر و بكده تضمن إن هتلاقى صيانة و قطع غيار بسهولة )
2- اشترى العربية اللى من بلد محترمة فى صناعة العربيات (كده بتضمن إن المشاكل تبقى أقل)
3- اشترى العربية اللى لو حبيت تبيعها تتباع بسهولة (كده تضمن تخلص منها بسهولة لو معجبتكش)
4- فى حالة تساوى الأسعار إختار السيارة اللى محركها أكبر
5- فى حالة تساوى السيارات إختار اللى شكلها عاجبك أكتر (حبك للسيارة هيزيد لو عاجبك شكلهاو هنبقى مرتاح نفسيا)

هقولك على تجربتى فى شراء السيارات
العربيات اللى ركبتها هى كما يلى
بيجو
جولف
هوندا سيفيك
و بعدين حبيت يكون عندى عربية تانية لإستخدامات تانية
فجيبت كيا ريو استعمال
و بعدين اسبرانزا زيرو

المهم تلاحظ إنى دايما كانت العربية اللى عندى عربية ليها سمعة كويسة و منتشرة و من بلد محترم و سهل بيعها

لغاية ما بقى قلبى جامد شوية فاشتريت الكورى و بعدين الصينى
لكن لما جيبت الكورى كان هو أحسن الكورى و لما جيبت الصينى كان هو أكتر صينى منتشر فى مصر و تلاحظ إن إعتمادى على الموديلات المعروفة القديمة قل لما كنت بختار عربية رقم اتنين لأن السعر فى الحالة دى هو اللى كان مهم بالنسبة ليا أكتر من باقى العوامل التانية و الحمد لله كل العربيات دى استخدمتها و بهدلتها و معملتش معايا أى دقات نقص
حتى الصينى شغالة سفر على ودنه و مفيش مشاكل و الحمد لله
قديم 07-06-2009, 03:09 PM
الصورة الرمزية dr_zarry2010
dr_zarry2010 dr_zarry2010 غير متواجد حالياً

dr_zarry2010 will become famous soon enough

والله يا حازم مش عارف اشكرك ازاى
كنت محتاج اعرف راى واحد عنده خبره فى العربيات والحمد لله انك شفت الموضوع عشان استفيد بخبرتك
بس كنت محتاج اعرف رايك فى البيكانتو من حيث العفشه بتاعتها لو كنت اتعاملت معاها او حد تعرفه اشتراها
ناس بتقول كويسه وناس تقول وحشه
ولو محتار بينها وبين ا i10 يبقى ايه الاحسن فيهم مع انهم زى بعض فى الامكانيات
قديم 07-06-2009, 03:37 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_zarry2010 مشاهدة المشاركة

انا خبرتى فى العربيات بسيطه جدا
يعنى ما اعرفش يعنى ايه الموتور بتاع العربيه 1600 سى سى
ويعنى ايه العربيه 80 حصان
وده بياثر على كفاءة العربيه
ال1600 سى سى و ال1300 سى سى معناها : 1600 سنتيمتر مكعب, و ده قياس حجم المحرك,
كل ما كان اكبر كلما كان افضل, بيديك قوة أكبر و تسارع أعلى و تجاوب أفضل, لكن فى المقابل استهلاك بنزين أعلى.
80 حصان هى قوة المحرك القصوى, و كل ما كانت اكبر بتديك تسارع عام أفضل و سرعة قصوى أكبر, لكن فيه عوامل اخرى بتحكم السرعة غير القوة الحصانية.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 07-06-2009, 03:45 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esam_comm مشاهدة المشاركة

نصيحه اخويه ابتعد عن الباليو سياره ضيقه جدا وقطع غيارها علي فكره مش منتشره اوي
والسيينا اه شكلها حلو بس بتسخن ومش بياعه وسوقها بيبقي واقف الفيات بخلاف القديم كله قطع غياره غاليه ومافيش اعتماديه بصراحه ممكن يكون ده رايي ومنتظر رايكم
انا من ساعة ما اتعلمت السواقة و انا سايق عربيات فيات,
و سقت غيرها يابانى و كورى و فرنساوى,
و أقدر اقولك انو الفيات أكثرهم متعة فى القيادة, و موتوراتها ليها شعور تانى فى القيادة و مهما كانت صغيرة و قديمة لكن دايما متجاوبة و ممتعة و تشعرك أنك أفضل سائق فى العالم.
و انا معايا الشاهين بقالها اهيه 70 الف تقريبا و كلها فيات معرفش الكابوت بيتفتح منين و لا عمرها قلت معايا!
معرفش انت متحامل عليها ليه؟

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى