العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 21-05-2012, 08:17 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكله في اسكترا عربيه دبابه 2006 لسه مشتريها والميكانيكيه حيروني

دول بس اللى هيتغيروا يبقى توكل على الله وغيرهم ومترجعش العربية انما انا عايز اعرف انطباعك عنها هل كويسة فى السواقة والسحب والقرص على الماتور لو كلة تمام سيقى خلاص غير وكل عيش منها وربنا يرزقك فيها
قديم 21-05-2012, 03:24 PM
الصورة الرمزية سلامة البدري
سلامة البدري سلامة البدري غير متواجد حالياً
من انا؟: بحاول...يمكن .....ليه لا ؟
التخصص العملى: البحث عن الذات
هواياتي: العصاميه

سلامة البدري is a name known to allسلامة البدري is a name known to allسلامة البدري is a name known to allسلامة البدري is a name known to allسلامة البدري is a name known to allسلامة البدري is a name known to all

اخي العزيز memodina1

بارك الله فيك متابعتك وردك

انا ركبتها ومشيت بيها علي الغيار الاول والتاني بس انا لسة بتعلم وحسيت بفهمي المتواضع انها كويسه

لكن صحابي الي بيعرفوا يسوقوا ومنهم واحد سواق عربيات نص نقل وحاليا سواق تاكس جربها وطلع بيها وقرص عليها علي سرعات عاليه قالي الموتور حالته كويسه جدا
علي بركه الله انا هاتوكل علي الملك الحي القيوم واضبط شويه العفشة اللي فيها وداعيلي ربنا يقدرني ويكرمني فيها ويديني خيرها ويكفيني شرها

قديم 21-05-2012, 07:57 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

ربنا يكرمك فيها يا اخى توكل على الله وطالما هتاكل بيها عيش انت وعائلتك تاكد ربنا لن يضرك طالما قاصد خير وحلال
قديم 24-05-2012, 03:09 AM
الصورة الرمزية سلامة البدري
سلامة البدري سلامة البدري غير متواجد حالياً
من انا؟: بحاول...يمكن .....ليه لا ؟
التخصص العملى: البحث عن الذات
هواياتي: العصاميه

سلامة البدري is a name known to allسلامة البدري is a name known to allسلامة البدري is a name known to allسلامة البدري is a name known to allسلامة البدري is a name known to allسلامة البدري is a name known to all
خبر جديد رد: مشكله في اسكترا عربيه دبابه 2006 لسه مشتريها والميكانيكيه حيروني

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخوة الاعزاء
انا يا جماعة بدات اصلح في العربيه والحمد لله انا النهارده غيرت البيضات بتوع العربيه باربعه جداد تايلندي تمنهم 390 جنيه واخد مصنعية 200 جنيه وانا حاسس انها كتيره ومبالغ فيها ده بعد ما طلب 250 وفاصلت لحد 200 ارجو حد يوضحلي هل دي مصنعيه معقوله ولا اضحك عليا عشان باين ان جديد في عالم العربيات

ودي صورتهم بعد التركيب

[IMG][/IMG]

لكن للاسف كان في بيض تاني موجود وده الي بيربط عمود الاتزان بالعجله و بيض الدركسيون الصغير على نهاية الأتياش بتاعة الأسكترا ن وده الميكانيكي قالي عايز يتغير لكن للاسف ملقتش منه موجود في السوق فاطضر الميكانيكي يكبسهم

ودي صورة البيض الصغير بعد اتياش الدركسيون اللي بيدخل علي الاسكترا منقوله من مشاركه اخوناsamirayad

ودى صوره لموقع بيض المقصات على المقصات ....وباين مسمار البيضه اللى حنركبه فى شمعدان الركبه

وده لنك مشاركته بالمنتدي لتعم الفائده وهو شارح شرح نظري كويس جدا

http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=38248

وانا بصراحة كنت بتقطع جنبه لاني فكرة الكبس ذي مل قال اخي الكريمmemodina1 انها فكرة فاشلة لكن ملقتش مفر
وربنا يستر انا خايف ان عملية الكبس دي تفشل بعد فترة والعربيه تحتاج اني اشتريهم وملقيش ذيهم

ربنا يستر عايز راي الخبراءفي عمليه كبس بيض اتياش الدركسيون اللي بيدخل علي الاسكترا
وبيض عمود الاتزان

مع العلم ان فكرة الكبس لما شفتها عمليا فؤجئت انها فكرة غريبه ومتخلفه وهي انه بيضرب علي البيضه من فوق باشكوش تقيل عشان الغلاف الخارجي بتاعها يكبس علي البيضه من جوه وبعد كده يحط شويه شحم من برة ويغطي الكاوتشه اللي اسمها طعميه

ولو ممكن اعرف اذا كان بيض اتياش الدركسيون لدبابه 2006 موجود بالقاهرة ولا مش موجود

الرجاء رد الخبراء للتطمين

التعديل الأخير تم بواسطة سلامة البدري ; 24-05-2012 الساعة 03:26 AM