العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 10-03-2012, 11:39 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مصروف العربية كااااام..... بيت تانى بجد؟؟؟

لادا مو2005 وبالسعر ده ؟؟ شكلها مقلب كبير
خلى صاحبك يشترى شاهين بالسعر ده وهتبقى أحسن من اللادا
قديم 10-03-2012, 12:07 PM
الصورة الرمزية ezzat2002mo
ezzat2002mo ezzat2002mo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب فى هيئه قناة السويس

ezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant future

بص ياباشا مع احترامى لكل الاراء السابقه انا شايف ان متوسط 300 جنيه شهريا ممتاز واكتر من ممتاز بس ده حسب الاتى
1- انت ساكن فين يعنى فى القاهرة ولا فى محافظه هادئه يعنى مثلا المشوار بيعمل معاك قد ايه وقت انا مثلا فى الاسماعيليه اطول مشوار ربع ساعه مثلا القاهرة اقل مشوار ساعه وهكذا
2- انت بتمشى كام كيلو فى الشهر يعنى انا مثلا بمشى 2000 كيلو كل شهرين وممكن اكتر وبغير الزيت التعاون الاحمر او البرتقالى ابو 60 جم كل شهرين
3- العربيه حالتها ايه يعنى بتاكل بنزين بس موديل 2005 المفروض يكون الاستهلاك كويس
4- انت بتسافر بيها ولا لا يعنى لو بتسافر كتير اكيد هتصرف كتير دى نسبه وتناسب
5- انا عربيتى 128 موديل 80 بحط فيها ب20 جم بنزين كل اسبوع او عشر ايام وعلى فكرة ومع كده انا شايف انها بتاكل بنزين
6- يعنى انا بصرف شهريا بنزين وزيت حوالى 100 جم وقول ال200 جم علشان الصيانه الدوريه والترخيص وغيرة
انت برضه بتشوف ظروفك ايه وبتقدر تحوش كام فى الشهر يعنى مينفعش يكون المرتب 900 او الف يعنى مثلا 1500 جم علشان اي ظروف مفاجئه او خبطه لاقدر الله
والاهم من ده انك تتعامل مع صنايعيه كويسين مش حراميه لا لو معملتش كده مش هيكفيك ولا 500 جم انا واحد بتاع دهان اخد منى 750 جم وعمل لى دهان زى الزفت بس بعدها اتعلمت وقمت مسمكر العربيه بنفسى ومعجنتها ودهنتها بنفسى

من الاخر العربيه مفيده جدا وبتنفع وفكر فى يوم تكون نازل متاخر ومستنى مواصله ولا تاكسى بالساعه والاتنين ولا بتوع التكاسى يتنططوا عليك ويقولك ان كان عاجبك

ده رايي الشخصى وربنا يوفقك
قديم 10-03-2012, 01:39 PM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute

طبعا المصروف بيختلف من سيارة لسيارة ومن شخص لاخر
طبعا كلما كثر إستخدامك للسيارة كلما كثُرت مصاريفها الدورية زى مثلا تغيير الزيت
أهم حاجة علشان ما تستهلكش مصروف كثير وتكون بيت تانى فعلا إنك تتعامل مع صنايعية محترمين وماهرين وعندهم ضمير ومن أجمل المشاركات اللى فى الموضوع مشاركة الاخ screamseko

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة screamseko مشاهدة المشاركة

بص يا باشا انت شخصيا مش محتاج تاكل وتشرب ولو تعبت تروح للدكتور عشان تفضل سليم؟؟؟

العربيه نفس الموضوع كده محتاجه اكل وشرب اللي هو البنزين وميكانيكي اللي هو الدكتور لما تتعب
ولو سيبتها تعبانه احتمال تخش مستشفي وحتدفع اكتر بكتيير
اي حاجه في الدنيا عشان تاخد منها خير لازم تصرف عليها
فعلا بيعبر عن حالة العربيات بشكل جيد جدا

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية
قديم 11-03-2012, 09:21 PM
الصورة الرمزية مارية
مارية مارية غير متواجد حالياً

مارية is on a distinguished road

ربنا يبشركم بالخير .... شكلى مش حلاقى اكل
قديم 12-03-2012, 05:22 AM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

اعتقد ان ليها حسبة تانية غير الزيت والبنزين
لو افترضنا العربية هتقعد سنتين شغالة فى ظروف قياسية من غير حوادث لا قدر الله
هتحتاج تغير فى السنتين دوول
1- اربع فرد مساعدين وتغيير مايلزم تغييرة فى العفشة (وغالبا كلها هتتبهدل وهتحتاج تغيير) والفضل يرجع لطرق مصر الجميييييييلة
2- جوز كبالن كل سنة يعنى اربعة كوبلن لو العربية كبالن
3- اربع فرد كاوتش
4- بطارية +مصاريف صيانتها لو سائلة خلال السنتين
5- دينامو وردياتير لو العربية مستعملة (ماعتقدش هيفضلو بحالتهم سنتين وهما اساسا مستعملين ) وصيانة تكييف لو العربية مكيفة
6-صيانة الكربيراتير او الانجكشن + الشاكمان +طقم فلاتر وسيور (هنقول كل سنة مرة ياعم)
7- شوية اكسسوارات حسب الظروف (فانوس- مراية - ازاز-كاسيت-فرش ...الخ)
لو حسبناالكلام دة كلة + المصنعيات هيعمل فى حدود من 7000جنية وانت طالع حسب نوع العربية وقطع غيارها
على سنتين يعنى 3500 فى السنة
على 12 شهر هتعمل بتاع 290 جنية فى الشهر دة الحد الادنى لقطع الغيار دى على ما اعتقد

هنقول 290 + 150ج بنزين 80 دة لومشاويرك قليلة جدا + 120 جنية زيت وفلتر على شهرين يعنى فى الشهر 60 ج
+ 100 جنية بالميت لو بتركن فى جراج
يبقى الحسبة كلها 600 جنية فى الشهر لو بتركن فى جراج او 500 لو من غير

طبعا الكلام دة لو حضرتك استعمالك خفيف للعريبة و شارى عربية حالتها نضيفة جدا والموتور ماقلش بأصلة معاك ولا احتاج شنبر ولا عمرة و لا خبطت رفرف ولا كابوت ولا شنطة ولا احتجت تديها وش نضافة
ولا اتخميت فى قطعة غيار واضطريت ترميها وتجيب غيرها ولا وقعت فى ميكانيكى ماعندوش ضمير واستغلك

(دة رأيى الشخصى ) وتقبل مرورى