العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 09-06-2011, 10:29 PM
essamenen essamenen غير متواجد حالياً

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تلف جوان وش السلندر علي لادا

شل هيلكس ده يا جماعه لون الجركن ايه
قديم 11-06-2011, 10:21 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essamenen مشاهدة المشاركة

شل هيلكس ده يا جماعه لون الجركن ايه
شل هيلكس الجركن لونة احمر بـ 55 جنية

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 11-06-2011, 10:35 AM
الصورة الرمزية mr_astra

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة douha_nour مشاهدة المشاركة

نعم دا انته هتتقطع هنا في المنتدي هههههههه ايه يا عم الكلام دا قول 1000او حته 3000 بجد قد ايه بيقعد؟
اسمعنى بس
طب صلى على النبى
لو انا قلتلك الجركن دة بيقعد فى الموتور 2000كم وعضو تانى قال لالالالالا دة بيقعد 1000كم وعضو تالت قال انتو الاتنين غلطانين دة بيقعد 3000كم ....ساعتها مين فينا اللى صح ومين اللى غلط ؟؟؟؟؟
طبعا مش هتلاقى اجابة لان كل واحد مننا بيردد الكلام اللى بيتقالة من بتاع الزيت طب بتاع الزيت جاب معلومتة منين ؟ اكيد هاتقولى من الموزع اللى بينزل منة والموزع جاب المعلومة منين اكيد من الصانع .......طب لية بقى الصانع ما كتبش على الجركن ؟؟؟؟؟؟هنا مربط الفرس
بص انا عندى 40 سنة وعندى عربيات من سن 18 سنة وقبلها كانت العربيات اللى مع الوالد الله يرحمة
فى خلال الفترة دى جبت عربيات كتير جدا بمختلف انواعها وموديلاتها واسعارها من الزيرو للـ 128 للنقل والمعدات لزوم الشغل .....عملت عمرات كتير بايدى لمحركات بنزين وديزل ....واشتغلت شوية فى الاشراف على صيانة مولدات كاتربلر 12 v وروافع مياه ديزل ومحطات مياة وصرف ولو سمحت كفاية كدة عشان ايدى وجعتنى من الكتابة
عاوز اؤلك خلاصة تجربتى الشخصية فى موضوع الزيت
انا بغير الزيت اما احس انه عاوز يتغير يعنى عند الحاجة وليس بعدد كيلو مترات معين او عدد ساعات تشغيل معينة لان زى ما قلت لحضرك لو ان العربيات بالكيلو م طب المعدات زى المولدات اغيرهم على اد اية ومن هنا بدات افكر فى موضوع الزيت وانت عارف بقى اللى يستغل على معدات كاتربللر المعدة بالشىء الفلانى وكنا فى الجبل ولا حد بيسال علينا طب اغيرة امتى ؟ كنت كل يوم الصبح اشيك على المقاس واختبر لزوجتة وبحسبة معينة عدد ساعات التشغيل على الحمل الكامل لو عملت تزامن بالعربية كانت الارقام بتطلع مخيفة جدا 40 الف وانت طالع وعلى فكرة فى معدات من دول ما حلتش وش سلندر حتى ولغاية النهردة شغالة زى الفل والكلام دة من سنة 1994 ولغاية النهردة المكن ما حلش
يا راجل انا استلمت مولد كات قدرة واحد ميجا تمنة كان فوق المليون جنية وكنت بغيرلة الزيت بنفس النمط اللى انا ماشي علية
فى النهاية اقسملك بالله انا غيرت الزيت على 26 الف كيلو فى عربية لادا 2107 ومش اول ولا اخر مرة وغيرتة كدة عشان كان معايا فلوس
واحب انوة اللى ان دى تجربة شخصية وراى خاص كونتة على مدار سنين اللى عاوز ياخد بية ياخد واللى رافض الموضوع دة لة كل احترام منى وانا غير مسؤل عن اى تلف يصيب سيارة اى عضو من الاعضاء بسبب الكلام فى موضوع الزيت

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

التعديل الأخير تم بواسطة mr_astra ; 11-06-2011 الساعة 10:44 AM
قديم 11-06-2011, 10:39 AM
الصورة الرمزية mr_astra

اة نسيت اقول حاجة مهمة اوى
اثناء العمل فى الاماكن الصحراوية وخوفا منى ومراعة المعدات التى كنت اعمل عليها
كنت باخد عينات من الزيت واوديها معامل اختبار ( على حساب الشغل) بس كنت بضحك عليهم ومكتبش مدة عمل الزيت مظبوطة وكنت بقول انها مثلا فترة بسيطة على عكس الوضع الصحيح وكانت النتايج بتجيلى ان الزيت بحالة جيدة وخواصة كما هى

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

الكلمات الدليلية
جوان وش السلندر